اخبار داغ

جاذبه های تاریخی و طبیعی رفسنجان:

دروازه و حصار قدیمی شهرستان رفسنجان با قدمتی ۷۵۰ ساله

دروازه و حصار قدیمی شهرستان رفسنجان با قدمتی ۷۵۰ ساله
مجموعه های (دروازه و حصار) باقیمانده از مستحدثات شهر قدیم رفسنجان در زمان حاکمیت شاه بهرام سلجوقی که در مرکز شهر رفسنجان قرار دارد، از آجر و خشت خام و کاهگل ساخته شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا به نقل از”خانه خشتی”، دروازه و حصار قدیمی شهرستان رفسنجان متعلق به سده هفتم ه-ق و با قدمتی ۷۵۰ ساله، معروف به دروازه قطب آباد در ابتدای خیابان بنفشه رفسنجان قرار دارد.

, شبکه اطلاع رسانی دانا, ”خانه خشتی”,

دروازه قدیمی شهر رفسنجان-خانه خشتی

, دروازه قدیمی شهر رفسنجان-خانه خشتی, دروازه قدیمی شهر رفسنجان-خانه خشتی,

عباس فتحی پور در کتاب “رفسنجان تمدن فرورفته در کویر و برآمده از کویر” نوشت: طاق نماهای  زیبای دروازه و نقوش برجسته بر بدنه برج های دیده بانی دوسوی این دروازه حدیثی با شکوه از گذشته آن است .

,

دروازه های قدیم رفسنجان به دروازه علی آباد واقع در ضلع جنوبی، دروازه مزار واقع در ضلع شمالی ، دروازه کمال آباد واقع در ضلع شرقی و دروازه قطب آباد واقع در ضلع غربی شهر قرار داشته اند و حصار باقیمانده قسمتی از حصار اصلی شهرستان رفسنجان است که در خیابان عدالت و خیابان بنفشه واقع است.

,

زر دروازه و حصار قدیمی شهرستان رفسنجان با قدمتی 750 ساله

, زر, زر, دروازه و حصار قدیمی شهرستان رفسنجان با قدمتی 750 ساله, دروازه و حصار قدیمی شهرستان رفسنجان با قدمتی 750 ساله,

طول این حصار ۵۴۰۰ متر ، عرض پائین دیوار ۳ متر و ارتفاع دیوار ۶ متر می باشد.

,

 بنای این حصار از خشت خام و لایه هایی از گل دونم و لگد خورده و کاه گل ساخته شده است و راس دیوار حصار بصورت کنگره با زیبایی خاص خود چشم هر رهگذررا به خود جذب می کند.

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه