اخبار داغ

معرفی آثار تاریخی مراغه

معبد مهرپرستی زرتشتیان مراغه، بزرگترین معبد دوره اشکانیان /تصاویر

معبد مهرپرستی زرتشتیان مراغه، بزرگترین معبد دوره اشکانیان /تصاویر
معبد مهرپرستی مراغه که یادگار ارزشمند دوره اشکانیان و ساسانیان است، در ۶ کیلومتری مراغه و جنوب روستای ورجوی مراغه قرار دارد که به گفته کارشناسان، بزرگترین معبد زرتشتان در دوره اشکانیان بوده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از رصد مراغا ؛ سازه ای سنگی در روستای ورجوی نزدیکی شهرستان مراغه وجود دارد که در منطقه به امام‌زاده ملا معصوم مشهور بوده و شباهت زیادی به معابد مهر یونان ، ایتالیا و ترکیه دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, رصد مراغا ,

مهر پرستی آیین کهن آریایی‌ها بوده به‌طوری‌که سرود مهر یشت اوستا مشخص می نماید که زرتشت پیامبر آیین مهر را مقدس می دانسته است .

,

در آیین مهر ، مهر تنها نماینده خدای جهان هستی محسوب می شده و نماینده او در زمین و آسمان تنها مهر یا خورشید بوده است .

,

در مذهب مهر چهارعنصر آب ، خاک ، آتش و باد مقدس بوده و بر مهر یا میترا نماز می خوانده اند «میترا را آریایی‌ها خدای جنگ و خدای روشنایی می دانسته‌اند … در خرده اوستا از میترا مانند خدایی که پادشاهان قبل از آغاز جنگ نزد او نماز می‌برده‌اند یادشده است » آیین مهرپرستی در ایران وجود معابد مهر را مورد تائید قرار می‌دهد که بنای موسوم به چاه مرتضی علی در شیراز در زمره آن‌هاست ، مهرپرستان معتقد بودند که «میترا یا مهر  بعد از کشتن گاو تیری به یک صخره زده و آب از آن جاری نموده است » که این دلیلی بر وجود مهرآبه آب یا چشمه کوچک آب در معابد مهر هست ، در سازه سنگی مراغه جای گودی وجود دارد که یک نفر می‌توانسته سر خود را در آن فروبرده و غسل‌تعمید نماید که به‌احتمال‌قوی همان چشمه یا آب مهر بوده است .

,

در اتاق مربعی شکل که به‌صورت گنبد کنده‌شده نورگیری وجود دارد که نشان می‌دهد در قسمتی از آن آتش مقدس روشن بوده است .

,

در قسمت مرکزی بنای مراغه اتاق بزرگی است که به چند اتاق راه دارد در قسمت غربی آن فرورفتگی وجود دارد که به‌احتمال‌قوی یکی از فرورفتگی‌ها (سمت راست) چشمه مهر بوده است .

,

در دوره صفویه یا اوایل قاجار یکی از روحانیون بنام ملا معصوم مراغه‌ای را در این مکان دفن کرده‌اند و بنام زیارتگاه رواج داده‌اند .

,

در دیوار تالار بزرگ با خط ثلث آیاتی از قرآن را بعدها در دیواره‌های آن نقر نموده‌اند که استفاده از آن را در دوره‌های اسلامی آشکار می‌نماید.

,

معبد مهر مراغه به‌عنوان یکی از معدود معابد مهرپرستی ایران در فاصله ۵ کیلومتری جنوب مراغه واقع‌شده است .

,

۱۳۹۴۰۶۰۸۱۱۰۹۲۰۹۳۳۵۹۹۰۲۹۱۰ ۱۳۹۴۰۶۰۸۱۱۱۴۱۳۶۸۵۵۹۹۰۳۳۱۰ ۱۳۹۴۰۶۰۸۱۱۱۵۰۰۲۳۶۵۹۹۰۳۸۱۰ ۱۳۹۴۰۶۰۸۱۱۱۵۴۷۲۲۴۵۹۹۰۴۱۱۰ ۱۳۹۴۰۶۰۸۱۱۱۶۲۵۸۱۹۵۹۹۰۴۲۱۰ ۱۳۹۴۰۶۰۸۱۱۱۷۲۱۲۴۶۵۹۹۰۴۶۱۰ ۱۳۹۴۰۶۰۸۱۱۱۷۵۲۳۶۹۵۹۹۰۴۹۱۰ ۱۳۹۴۰۶۰۸۱۱۲۴۰۰۱۲۷۵۹۹۰۵۵۱۰ ۱۳۹۴۰۶۰۸۱۱۲۷۴۸۸۷۲۵۹۹۰۶۶۱۰

, ۱۳۹۴۰۶۰۸۱۱۰۹۲۰۹۳۳۵۹۹۰۲۹۱۰, ۱۳۹۴۰۶۰۸۱۱۰۹۲۰۹۳۳۵۹۹۰۲۹۱۰, ۱۳۹۴۰۶۰۸۱۱۱۴۱۳۶۸۵۵۹۹۰۳۳۱۰, ۱۳۹۴۰۶۰۸۱۱۱۴۱۳۶۸۵۵۹۹۰۳۳۱۰, ۱۳۹۴۰۶۰۸۱۱۱۵۰۰۲۳۶۵۹۹۰۳۸۱۰, ۱۳۹۴۰۶۰۸۱۱۱۵۰۰۲۳۶۵۹۹۰۳۸۱۰, ۱۳۹۴۰۶۰۸۱۱۱۵۴۷۲۲۴۵۹۹۰۴۱۱۰, ۱۳۹۴۰۶۰۸۱۱۱۵۴۷۲۲۴۵۹۹۰۴۱۱۰, ۱۳۹۴۰۶۰۸۱۱۱۶۲۵۸۱۹۵۹۹۰۴۲۱۰, ۱۳۹۴۰۶۰۸۱۱۱۶۲۵۸۱۹۵۹۹۰۴۲۱۰, ۱۳۹۴۰۶۰۸۱۱۱۷۲۱۲۴۶۵۹۹۰۴۶۱۰, ۱۳۹۴۰۶۰۸۱۱۱۷۲۱۲۴۶۵۹۹۰۴۶۱۰, ۱۳۹۴۰۶۰۸۱۱۱۷۵۲۳۶۹۵۹۹۰۴۹۱۰, ۱۳۹۴۰۶۰۸۱۱۱۷۵۲۳۶۹۵۹۹۰۴۹۱۰, ۱۳۹۴۰۶۰۸۱۱۲۴۰۰۱۲۷۵۹۹۰۵۵۱۰, ۱۳۹۴۰۶۰۸۱۱۲۴۰۰۱۲۷۵۹۹۰۵۵۱۰, ۱۳۹۴۰۶۰۸۱۱۲۷۴۸۸۷۲۵۹۹۰۶۶۱۰, ۱۳۹۴۰۶۰۸۱۱۲۷۴۸۸۷۲۵۹۹۰۶۶۱۰,

 

,

 

,

 

,

 

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه