اخبار داغ

مریان و آق اولر تالش ، شکوه و عظمت تاریخی یک قوم

مریان و آق اولر تالش ، شکوه و عظمت تاریخی یک قوم
تالش سرزمین ناشناخته ای است که رازهای زیادی با خود دارد، اینجا قلب زیبایی های طبیعت گیلان و تاریخ باستانی آن است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مریان خبر ، مریان و آق اولر در ۲۲ کیلومتری ارتفاعات غرب تالش یکی از این شگفتی های تاریخی و طبیعی این منطقه است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مریان خبر,

روستایی تاریخی در عمق جنگلها و ارتفاعات کوهستانی تالش با آب و هوایی مطبوع که تابستان های خنک اش زبانزد عام و خاص است و زیبایی های طبیعت بهارش عظمت و شکوه طبیعت شگفت گیلان را نمایان می سازد.

,

مریان در کنار آق اولر همان منطقه ای است که سالیانی پیش باستانشناسان و کاوشگران با کند وکاو در گورستان باستانی این منطقه ، آثار باستانی ۳۵۰۰ ساله را کشف کردند و مدنیت این منطقه را باستانی اعلام کردند و این چنین شد که اهمیت این منطقه نه دوچندان بلکه صدچندان شد.

,

گورهای آرامستان تاریخی مریان و آق اول سه طبقه بوده و به صورت دخمه ای و سنگچین ساخته شده است.

,

پژوهشگران با به دست آوردن اشیا در این منطقه به این نتیجه رسیده اند که ساکنان دوردست آق اولر و مناطق اطراف آن به زندگی پس از مرگ باور داشته اند.

,

این گورستان ها که بخش اعظمی از خاک این دو روستا را در بر دارد ، حکایت دیرینه و ناگفته های بسیار در سینه دارد.

,

مریان و آق اولر در گذر زمان مردمان بسیار به خود دیده که هر کدام نقشی از خود بر جای گذاشته اند؛ نقشی برای ماندگاری و ثبت خویش در تاریخ.

,

یکی از این نقش ها ، کاخ های ییلاقی سردار امجد است.

,

خان نشین محل استقرار خان و خاندان و نزدیکان ، قراول خانه محل استقرار نظامیان و اصطبل کاخ بخش های مختلف این مجموعه را تشکیل داده اند؛ مجموعه ای که در یک مقطع زمانی مرکز قدرت و امارت در منطقه بوده است.

,

متاسفانه اصطبل این مجموعه در دوران مشروطه به آتش کشیده شده است. کاخ های ییلاقی سردار امجد در دو ساختمان جداگانه بنا شده و خان نشین آن نیز به صورت دو طبقه است.

,

هنوز یکی از بناهای آن مخروبه مانده ، اما بخش دیگری از این بنا تا حدودی تعمیر و مرمت شده است.

,

هم اینک از این کاخ به عنوان پایگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استفاده می شود اما علاوه بر گورستان و کاخ می توانید در روستای آق اولر از حسینیه و مسجد شیرخان و قبر پیرعلی که مردم آن را شفادهنده می دانند ، بازدید کنید.

,

به غیر از این آثار ، مراسم زیبایی در زمان های خاصی برگزار می شود. سنت هایی که قرن ها در سینه ها ضبط و به دل و جان نوادگان و نسل های بعدی منتقل شده اند.

,

از میان همه آنها می توان به برگزاری مراسمی همچون روز سلطان ، دروزه ، ۴۵ نوروز ، پنجک ، مراسم بندآوردن باران و کوبیدن بر ظرف مسی برای جلوگیری از ماه گرفتگی و خورشید گرفتگی اشاره کرد که از مراسم خاص و سنن دیرین این روستاست و همین طور یوله چله ، قصه چله و سیومو نیز از مراسم شب یلدا است.

,

البته ورزش های محلی چون اسب سواری ، کشتی مردان «قائیش گوتورمک» یا «قائیش چکدی» ، بورک قاچدی ، خاله خاله و چیلینگ که بسیار مهیج هستند ، به صورت سنتی برگزار می شوند و دیدن آنها برای هر گردشگری خاطره ای فراموش نشدنی است.

,

اگر اندکی وقت بگذارید و از سمت شمال آق اولر حرکت کنید ، به دهکده مریان می رسید. بهانه های زیبا و زیادی وجود دارد که از این مکان دیدن کنید؛ بهانه هایی از جنس طبیعت و تاریخ و از جنس شکوه.

,

شما در روستای مریان شاهد بزرگ ترین گورستان پیش از تاریخ به مساحت ۴۰۰ هکتار خواهید بود. این آرامستان همچون نمونه قبلی ، سه طبقه و سنگچین شده است.

,

معماری و ساخت خانه های این روستا کمی متفاوت با دیگر مناطق تالش است. دلیل آن هم قرار گرفتن روستا در ناحیه ای کوهستانی است.

,

سقف چوبی خانه ها ، لته کوبی است همچنین برای جلوگیری از نفوذ سرما ، درهای ورودی و پنجره ها ، تا اندازه ای کوچک انتخاب شده اند.

,

هر چند پیشترها برای ساخت خانه ها از مصالح بومی یعنی سنگ ، ملات کاهگل و چوب استفاده می کردند اما به گفته یکی از اهالی ، پس از وقوع زلزله در سال ۱۳۶۹ اکنون بیشتر خانه ها با استفاده از مصالح جدید مثل سیمان ، آجر و تیرآهن ساخته می شوند.

,

یک حمام قدیمی هم از دوره های گذشته در مریان باقی مانده که دیدن آن خالی از لطف نخواهد بود.

,

برای تاریخ این بنا دو احتمال وجود دارد؛ برخی آن را به اواخر دوره صفویه نسبت داده اند و دسته ای دیگر حمام را متعلق به دوران قاجار می دانند.

,

از خشت ، ملات ، گچ و سنگ به عنوان مصالح در ساخت این بنا استفاده شده است.

,

متاسفانه ردی از پنجه اغیار بر پیکره حمام دیده می شود چرا که در بعضی قسمت های حمام ، آثاری از کاشی های تزیینی و نقاشی دیواری به جا مانده بود که تقریبا تمام آنها به سرقت رفته است.

,

زنان مهربان روستای مریان در کنار این آثار تاریخی ، فارغ از تاریخ ، همپای مردان نیک سیرتشان در رونق دادن به سفره و معیشت خانه تلاش می کنند.

,

این زنان زیباپوش بیشتر گلیم ، جاجیم ، شال و جوراب می بافند.

,

در سال های گذشته برگزاری هر ساله جشنواره سوارکاری و کشتی ویژه مردان ، از برنامه های مرسوم بود اما سالیانی است احداث ویلاهای مدرن و رنگارنگ آن روستای باستانی را به شهرک مدرن تبدیل کرده و دیگر از این برنامه ها خبری نیست.

,

با وجود این که چهره مریان امروز نو نوار شده و تبدیل به یک شهرک کوهستانی همچون شهرک های کوهستانی آلپ شده ، ولی از زیبایی های طبیعی آن کاسته نشده است و حتی اگر از مراسم قدیم و آداب آن اثری نباشد ، مریان جدید نیز دیدنی است.

,

در اینجا هنوز هم می شود به هنگام غروب از دور دست ها گوش به نوای غریبانه نی چوپان کوهستانهای تالش سپرد و به بسیاری از رازهای سر به مهر این منطقه دست یافت.

,

مریان و آق اولر فقط گوشه ای از زیبایی های طبیعی کوهستان های تالش است. فقط کافیست از شهر تالش به سمت مریان به مدت ۶۰ دقیقه در دل جنگل ها و کوهستان های تالش با طمأنینه رانندگی کنید تا ضمن دیدن زیبایی جنگل های تالش ، مناظر دلنواز مریان و آق اولر را نیز نظاره گر باشید.

,

انتهای پیام /رض

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه