اخبار داغ

مقبره «سرداران مکری» بوکان مرمت و بازسازی می شود+ عکس

مقبره «سرداران مکری» بوکان مرمت و بازسازی می شود+ عکس
رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بوکان از مرمت و بازسازی مقبره سردارن مکری در این شهر خبر داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کانی پرس، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بوکان در جریان بازدید از روند مرمت و بازسازی مقبره سردارن مکری در جمع خبرنگاران بوکان با اشاره به آخرین وضعیت این مقبره گفت: مشکلات بازسازی مقبره با رایزنی های انجام شده خوشبختانه برطرف شده و اکنون شاهد اقدامات اولیه جهت مرمت و بازسازی این بنای هویتی شهرستان بوکان هستیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کانی پرس,

اسعد جمیانی مقبره سردارن مکری در بوکان را از مهم ترین بناهای تاریخی از نوع خود در  سطح استان آذربایجان غربی دانست افزود: متاسفانه به علت نفوذ نم و رطوبت به هسته اصلی بنا این بنای مهم تاریخی هم اکنون در معرض تخریب جدی قرار گرفته است.

,

وی تصریح کرد: برای تکمیل بازسازی این بنای منحصر به فرد که به عنوان مقبره خانوادگی سردارن مکری استفاده شده است بیش از 700 میلیون ریال اعتبار لازم است که تا کنون تنها 20 درصد آن با حمایت های مسئولان شهرستانی و اداره کل میراث فرهنگی استان براورده شده است.

,

رئیس میراث فرهنگی بوکان ادامه داد: بی گمان برای تامین بودجه کامل بازسازی مقبره سرداران مکری که هویت و شناسنامه شهرستان بوکان و حتی منطقه مکریان است لازم است نهاد های مردمی و خیرین نیز پای کار بیایند تا انشالله در آینده بسیار نزدیک شاهد اتمام عملیات مرمت و بازسازی کامل این پروژه مهم تاریخی باشیم.

,

 جمیانی همچنین در این گفتگو با اشاره به اقدامات سازمان میراث فرهنگی در مورد احداث مجتمع تجاری در جوار مقبره سرداران مکری تصریح کرد: ساخت این مجتمع تجاری در حالی آغاز شده که پیش از آغاز روند احداث آن هیچ گونه رایزنی با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری صورت نگرفت بود.

,

وی عنوان کرد: بعد از روند آغاز ساخت این مجتمع میراث فرهنگی به جد پیگیر حفظ سلامت مقبره سرداران مکری بوده است و خواهد بود.

,

جمیانی ادامه داد: با رایزنی های صورت گرفته و همچنین کارهای کارشناسانی و به علت حضور سرمایه گذاران خصوصی برای احداث مجتمع تجاری، سازمان میراث فرهنگی با گذاشتن پیش شرط های که سلامت و هویت مقبره سرداران مکری حفظ شود با ساخت این مجتمع موافقت کرده است.

,

همچنی در جریان این بازدید مسئول کمیسیون فرهنگی شورای شهر بوکان نیز در جمع خبرنگاران از وضعیت کنونی مقبره سرداران مکری ابراز تاسف کرد و گفت: متاسفانه با دیدن وضعیت تاسف بار مقبره سرداران مکری که نماد و هویت شهرستان بوکان است نبود برنامه و مدیریت راسخ برای هویت بخشی و نگهداری از چنین فضاهای بیش از پیش به چشم می خورد.

,

آوات دکاندار افزود: کمیسیون فرهنگی و شورای شهر بوکان در کنار شهرداری تمام تلاش خود را انجام خواهد داد تا بتواند در بازسازی این بنای مهم سهمی داشته باشد.

,

مقبره یا آرامگاه سرداران مکری مربوط به دوره قاجار است و در داخل پارک عمومی ملت واقع شده و در آثار ملی ایران به ثبت رسیده است

,

در این گنبد (آرامگاه) چندتن از نوادگان سردار عزیز خان مکری و برخی از بزرگان شهر بوکان به خاک سپرده شده‌اند.

,

گنبد سردار با معماری سنتی بنا شده است و با توجه به سبک معماری و نیز زندگی نامه سردار محمد حسین خان مکری مربوط به دوره قاجار است.

,

مقبره سردار شامل یک حیاط کوچک در ضلع جنوبی و ساختمان مقبره است.

,

مقبره بنایی مستطیل شکل به ابعاد تقریبی ۱۳در۱۵متر و مساحت مقبره در حدود ۱۹۸متر مربع بوده و دارای یک گنبد مرکزی ایوان دار که برای اجرای گوشه سازی گنبد از روش طاق بند استفاده و دارای دو دهلیز در طرفین می‌باشد.

,

پلان گنبد خانه با الگوی چلیپا بنا شده و دارای شاه نشین است و مصالح بکار رفته در بنا در قسمت پی از سنگ لاشه بصورت تفلیسی و دیوارها و گنبد و طاق‌ها از آجر چهارگوش می‌باشد، در ضلع جنوبی که ورودی بنا راتشکیل می‌دهد، ایوانی با دو ستون سنگی قرار گرفته است که زیبایی خاص به مجموعه داده و با الگوی سه دری ساخته شده است.

,

از مهمترین عناصر تزیینی این بنا آجرکاری به شیوه خفته راسته است که تمامی فضاها و عناصر در هماهنگی با یکدیگر قرار گرفته‌اند و تنها ناهماهنگی که این در بنا وجود دارد و می‌توان به آن اشاره کرد این است که فضای گنبدخانه دارای یک نورگیر وسیع در نمای اصلی بنا است که فاقد تقارن و تعادل در نما است.(ویکی پدیا)

,

انتهای پیام/خ

,

 

,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

 

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

انتهای پیام/م

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه