مصوبه کاهش قیمت گوشت قرمز در یزد و چند نکته کلیدی؛
ایستادگی مقابل سودجویان گوشت قرمز در یزد؛ اقدامی ساده که باید الگو شود
عدم وادادگی مسئولان ستاد تنظیم بازار یزد در برابر گرانی، نابسامانی وکمبود گوشت توسط سودجویان میتواند الگویی برای برخورد با سایر گرانی ها باشد.[
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از یزدرسا، شاید جز معدود دفعاتی است که ستاد تنظیم بازار مصوبه ای مبنی بر کاهش قیمت یک محصول را مصوب میکند، قیمت گوشت قرمز در یزد با ۵هزارتومان کاهش به ۱۳۵هزارتومان رسید و در صورت مشاهده هرگونه گرانفروشی از سوی واحدهای متخلف با آنها برخورد می شود.
, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,
این خبری بود که از جلسه۶اردیبهشت ستاد تنظیم بازار یزد که با حضور مسئولین مربوطه واستاندار برگزار شد خارج شد و هرچند مبلغی که کاهش یافته شایدمبلغ چندانی نباشد اما کلیات این اقدام می باشد که لازم است به آن توجه شود و آن اینکه قرار نیست هر صنف واتحادیه ای به علت های غیر واقعی بتواند مسئولین را برای رسیدن به قیمت های مدنظر خود مجاب کند.
,
حال در این گزارش قصد داریم به قصه گرانی اخیر گوشت قرمز در استان بپردازیم در یکی دوماه اخیر بپردازیم و چه روندی طی شد تا مسئولین را مجاب به افزایش قیمت کنند، روندی که به نظر می رسد دیگر حتی مردمی از اخبار واطلاعات خاصی برخوردار نبوده و چندان هم علم اقتصاد واصول مدیریت وکسب وکار را نمیدانند با این تکنینک ها آشنا شده اند.
, 
,
اما قصه گرانی گوشت قرمز در یکی دوماه اخیر به چه شکل شروع شد.
فاز اول: شروع قصه همه گرانی ها تقریبا با نابسامانی قیمتی در بازار شروع میشود
تقریبا از اواسط اسفند۹۹بود که دیگر در بازار یزد گوشت گوسفند یک نرخ ثابت نداشت و از ۱۳۰هزارتومان تا۱۵۰هزارتومان در مغازه ها متفاوت بود اما تقریبا این موضوع برای مردم و حتی مسئولین عجیب نبود چون تقریبا هر روز شاهد این نابسامانی قیمتی در اجناس متفاوت بوده اند و نهادهای نظارتی هم به دلایل متعدد توان پرداختن به همه این تخلفات را ندارند.
اما قصه این نابسامانی قیمتی را در تاریخ۲۱فروردین۱۴۰۰علی ملک ثابت در گفتگو با یزدرسا این چنین شرح میدهد و اظهار میکند: آخرین قیمت گذاری مصوب سازمان صمت برای گوشت گوسفند در ماه بهمن۹۹تعیین شده واظهار داشت: در آن زمان گوشت گوسفند توسط قصابان به قیمت کیلویی ۱۲۷هزارتومان خریداری و طبق نرخنامه مقرر بود به قیمت ۱۳۵هزارتومان برسد اما در حال حاضر قصاب،گوشت گوسفند را به قیمت ۱۳۵هزارتومان خریداری میکند.

اما قصه گرانی گوشت قرمز در یکی دوماه اخیر به چه شکل شروع شد.
,
فاز اول: شروع قصه همه گرانی ها تقریبا با نابسامانی قیمتی در بازار شروع میشود
, فاز اول: شروع قصه همه گرانی ها تقریبا با نابسامانی قیمتی در بازار شروع میشود, فاز اول: شروع قصه همه گرانی ها تقریبا با نابسامانی قیمتی در بازار شروع میشود,
تقریبا از اواسط اسفند۹۹بود که دیگر در بازار یزد گوشت گوسفند یک نرخ ثابت نداشت و از ۱۳۰هزارتومان تا۱۵۰هزارتومان در مغازه ها متفاوت بود اما تقریبا این موضوع برای مردم و حتی مسئولین عجیب نبود چون تقریبا هر روز شاهد این نابسامانی قیمتی در اجناس متفاوت بوده اند و نهادهای نظارتی هم به دلایل متعدد توان پرداختن به همه این تخلفات را ندارند.
,
اما قصه این نابسامانی قیمتی را در تاریخ۲۱فروردین۱۴۰۰علی ملک ثابت در گفتگو با یزدرسا این چنین شرح میدهد و اظهار میکند: آخرین قیمت گذاری مصوب سازمان صمت برای گوشت گوسفند در ماه بهمن۹۹تعیین شده واظهار داشت: در آن زمان گوشت گوسفند توسط قصابان به قیمت کیلویی ۱۲۷هزارتومان خریداری و طبق نرخنامه مقرر بود به قیمت ۱۳۵هزارتومان برسد اما در حال حاضر قصاب،گوشت گوسفند را به قیمت ۱۳۵هزارتومان خریداری میکند.
, 
,
رئیس اتحادیه قصابان استان با بیان اینکه زمانی که قصاب گوشت را به قیمت۱۳۵هزارتومان خریداری میکند طبیعی است که نتواند به همان قیمت به فروشنده عرضه کند تصریح کرد: برای حل این مشکل واینکه هر قصابی ،گوشت را به قیمت متفاوتی عرضه نکند و نابسامانی قیمتی بازار مرتفع شود بارها با مسئولین مربوطه نامه نگاری کرده ایم اما آنها هیچ اعتنایی به این دعوتها نکردند.
,
وی همچنین در این گفتگو اظهار داشت: بیش از ۹۵درصد گوشت قرمز مصرفی استان وارداتی است و استان یزد عملا تولیداتی در زمینه گوشت قرمز ندارد
,
اما در طرف مقابل مهدی غیب اللهی معاون بهبود امور دامی سازمان جهاد کشاورزی استان در گفتگو با یزدرسا در تاریخ۲اردیبهشت۱۴۰۰بیان میکند هیچ گونه کمبود گوشت قرمزی در استان وجود ندارد و میزان مصرف گوشت قرمز استان ۲۱هزارتن در سال بوده که همین میزان یعنی۲۱هزارتن هم میزان تولید گوشت قرمز استان است.
,
وی اعلام میکند: اگر برخی از قصابان یزدی گوشت مورد نیاز خود را وارد میکنند در مقابل برخی دیگر از تولدکنندگان یزدی گوسفند پرورشی خود را صادر میکنند.
,
فاز دوم گرانی ها کلید میخورد: کمبود در بازار و هشدار به مسئولین
, فاز دوم گرانی ها کلید میخورد: کمبود در بازار و هشدار به مسئولین, فاز دوم گرانی ها کلید میخورد: کمبود در بازار و هشدار به مسئولین,
رئیس اتحادیه قصابان یزدی در ادامه گفتگوی خود با یزدرسا اعلام میکند: گوشت قرمز به سرعت و در سایه غفلت مسئولین از کشور در حال خروج است و در تیر ومرداد با مشکل تامین گوشت قرمز در کشور مواجه خواهیم بود.
, 
,
اما معاون بهبود امور دامی سازمان جهاد کشاورزی یزد اعلام میکند: مرزهای ورود وخروج استان به شدت کنترل میشود و با توجه به اینکه گوشت مورد نیاز مصرفی خانوارها در داخل استان تولید و یزد در تامین گوشت قرمز خودکفا است هیچ مشکلی در این زمینه ندارد.
فاز سوم و نهایی گرانی ها: گران بکنید اما کمبود و نابسامانی نباشد
به علت کمبود و نابسامانی شدید در بازار گوشت قرمز ، مردم و مسئولین اتحادیه ومسئولین دولتی به موضوع ورود میکنند و با جلساتی برگزار میکنند ودرنهایت قیمت افزایش می یابد که همین روند برای گوشت قرمز هم طی شده وقیمت مصوب گوشت قرمز به۱۴۰هزارتومان افزایش می یابد.
اما اینبار داستان در موضوع در نهایت متفاوت رقم خورد و در جلسه ۶اردیبهشت ستاد تنظیم بازار یزد مصوب کردند که قیمت قبلی گوشت قرمز ۵هزار تومان کاهش یابد و اینبار وقتی قصابان راسخ بودن مسئولین دولتی را مشاهده کردند از نظرات خود عدول کردند و هم نظر با مسئولین شدند.

اما معاون بهبود امور دامی سازمان جهاد کشاورزی یزد اعلام میکند: مرزهای ورود وخروج استان به شدت کنترل میشود و با توجه به اینکه گوشت مورد نیاز مصرفی خانوارها در داخل استان تولید و یزد در تامین گوشت قرمز خودکفا است هیچ مشکلی در این زمینه ندارد.
,
فاز سوم و نهایی گرانی ها: گران بکنید اما کمبود و نابسامانی نباشد
, فاز سوم و نهایی گرانی ها: گران بکنید اما کمبود و نابسامانی نباشد, فاز سوم و نهایی گرانی ها: گران بکنید اما کمبود و نابسامانی نباشد,
به علت کمبود و نابسامانی شدید در بازار گوشت قرمز ، مردم و مسئولین اتحادیه ومسئولین دولتی به موضوع ورود میکنند و با جلساتی برگزار میکنند ودرنهایت قیمت افزایش می یابد که همین روند برای گوشت قرمز هم طی شده وقیمت مصوب گوشت قرمز به۱۴۰هزارتومان افزایش می یابد.
,
اما اینبار داستان در موضوع در نهایت متفاوت رقم خورد و در جلسه ۶اردیبهشت ستاد تنظیم بازار یزد مصوب کردند که قیمت قبلی گوشت قرمز ۵هزار تومان کاهش یابد و اینبار وقتی قصابان راسخ بودن مسئولین دولتی را مشاهده کردند از نظرات خود عدول کردند و هم نظر با مسئولین شدند.
, 
, ,
ملک ثابت در مصاحبه ای که در تاریخ۸اردیبهشت وبعد از اعلام نرخ توسط ستاد تنظیم بازار با یزدرسا داشت از قیمت ۱۳۵هزارتومان اعلام رضایت کرده و مدعی میشود قیمت هرلاشه گوسفند به دست قصابان ، کیلویی۱۲۷هزارتومان میرسد وآنها با قیمت۱۳۵هزارتومان به فروش میرسانند.
,
وی ادامه میدهد: این قیمت منصفانه بوده و اگر واحدصنفی این قیمت گذاری را رعایت نمیکند نهادهای نظارتی باید برخورد کنند.
,
و این چنین قصه گرانی گوشت قرمز اینبار به سرانجام نرسید و باعث شد در چهارماه اخیر گوشت قرمز در یزد به صورت رسمی هیچ افزایش قیمتی نداشته باشد که همانگونه که در ابتدای گزارش امد اگر مسئولین این نحوه برخورد را با روشهای تکراری گرانی ها ادامه دهند به طور قطع دلالن وسودجویان متوجه خواهند شد که مسئولین در تلاش هستند واین تلاش در ادامه باعث دلگرمی و امیدواری مردم نیز می شود.
, و این چنین قصه گرانی گوشت قرمز اینبار به سرانجام نرسید و باعث شد در چهارماه اخیر گوشت قرمز در یزد به صورت رسمی هیچ افزایش قیمتی نداشته باشد که همانگونه که در ابتدای گزارش امد اگر مسئولین این نحوه برخورد را با روشهای تکراری گرانی ها ادامه دهند به طور قطع دلالن وسودجویان متوجه خواهند شد که مسئولین در تلاش هستند واین تلاش در ادامه باعث دلگرمی و امیدواری مردم نیز می شود., و این چنین قصه گرانی گوشت قرمز اینبار به سرانجام نرسید و باعث شد در چهارماه اخیر گوشت قرمز در یزد به صورت رسمی هیچ افزایش قیمتی نداشته باشد که همانگونه که در ابتدای گزارش امد اگر مسئولین این نحوه برخورد را با روشهای تکراری گرانی ها ادامه دهند به طور قطع دلالن وسودجویان متوجه خواهند شد که مسئولین در تلاش هستند واین تلاش در ادامه باعث دلگرمی و امیدواری مردم نیز می شود.,
انتهای پیام/ک
]
ارسال دیدگاه