اخبار داغ

رونمایی از آلبوم زار محسن نفر/اصالت ایرانی در تارنوازی استاد

رونمایی از آلبوم زار محسن نفر/اصالت ایرانی در تارنوازی استاد
نشست خبری رونمایی از آلبوم موسیقی زار محسن نفر امروز شنبه هفدهم دی ماه در سالن صفارزاده حوزه هنری با حضور مدیر حوزه موسیقی حوزه و اصحاب رسانه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی دانا؛ نشست خبری رونمایی از آلبوم موسیقی زار استاد محسن نفر امروز شنبه هفدهم دی ماه در سالن صفارزاده حوزه هنری برگزار شد.
میلاد عرفان پور مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری در ابتدای این نشست با اشاره به اینکه در بین گونه‌های هنر در سرزمین ایران برخی شناسنامه فرهنگی هر کدام از ما ایرانی ها هستند افزود: یکی از این گونه ها موسیقی ایرانی و ردیف دستگاهی است. این موسیقی ایرانی در روزگار کنونی به دلایل گوناگونی به خصوص در حوزه مخاطب، دچار مشکلاتی است که ما باید با تدبیری به فکر بازگشت مخاطب باشیم البته خود موسیقی ایرانی در دل خود باید با نوآوری های این بازگشت را رقم بزند.

میلاد عرفان پور مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری

موسیقی ایرانی آمیخته با حکمت و فرهنگ اصیل ایرانی است

عرفان پور ادامه داد این موسیقی آمیخته با معنا، حکمت و فرهنگ اصیل ایرانی است که سال‌ها با آن زندگی کرده است. موسیقی ایرانی با سلوک انسان ایرانی گره خورده است. هم هنرمندان و هم مخاطب آن باید با این سلوک آشنا باشد تا راه ارتباط برقرار کردن با آن را فرا گیرد، رشد کند و فهم خود را از دنیای پیرامون عمیق تر کند.
مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری ادامه داد البته همه این تعاریف برپایه حذف موسیقی های روز نیست بلکه ماجرا این است که جنس موسیقی ایرانی با فرهنگ ما آمیختگی بیشتری دارد و حالا ما مفتخریم که این آلبوم تکنوازی تار را از استاد محسن نفر رونمایی کنیم.

در تارنوازی استاد نفر اصالت موج می زند

در ادامه این نشست امیرحسین سمیعی کارشناس موسیقی، خواننده و آهنگساز با اشاره به اینکه در این آلبوم یک جمله ای هست با عنوان «صاحب ناله و اندوه، صاحب شرافت است» ادامه داد: معمولاً اساتید چراغ راه برای نسل پیش روی خود روشن می‌کنند که این چراغ شرافت باعث آشنایی نسل حاضر با آن هنرمند می شود و من همواره تلاش کردم که سالها برچسب شاگردی استاد را یدک می کشم و به آن مفتخرم.
سمیعی ادامه داد: استاد محسن نفر فقط به خاطر کارهایی که کرده استاد نشده بلکه به خاطر کارهایی هم که نکرده برازنده این عنوان استادی است. دهه هفتاد ایشان را به عنوان فیلسوف تار می شناختند؛ در تار نوازی ایشان به جد می توان تمام معنا و اصالت فرهنگ ایرانی را جستجو کرد.
آهنگساز و خواننده موسیقی سنتی افزود: پایبند بودن به ریشه‌ها و هویت ایرانی به خصوص در موسیقی هزینه بالایی دارد که بسیاری آن را نپذیرفتند اما هنر استاد نفر حلقه وصلی است از تمامی هنرهای معاصر از خوشنویسی تا معماری و تمامی این مفاهیم ارزشمند در هنر ایشان تجلی کرده است و این درخت بارور حالا نماینده هنر متخصص و متعهد هنری است.

موسیقی ایرانی جلوه ای از کمالات بشری است

محسن نفر ردیف دان و موسیقی دان که این نشست بهانه‌ای برای رونمایی آخرین اثر اوست  با اشاره به اینکه موسیقی یکی از پاسخ های بشر به حس زیبایی دوستی است افزود: اگر ما جلواتی از زیبایی داریم همه هنرهای خداست و یکی از بهانه های این هنر و زیبایی صدا و آوای خوش است که یکی از جلوه‌های زیبایی است که خداوند آفریده است؛ این صدای خوش بعد از رسیدن پروسه ای طولانی به موسیقی می‌رسد و موسیقی میراث‌دار و وارث این صدای خوش می شود. حال این صدا در مرحله ای با حنجره آدمی تجلی پیدا می‌کند و بعد ها طی سالها با ادوات و ساز این صدا، خود را دوباره جان می‌دهد و ما اگر بتوانیم منحصراً از صدای خوش بدون کلام لذت ببریم به اوج داستان موسیقی رسیدیم.
محسن نفر در ادامه افزود: موسیقی ایرانی بنا بر تجربه های قرون متمادی نشان داده که با قوه عاقله آدمی کار دارد نه با هیجانات بشری و تمام انتقادات به موسیقی ایرانی معمولاً به این دسته بندی توجه نداشتند؛ موسیقی ایرانی جلوه ای از کمالات بشری است؛ موسیقی ایرانی اساس آن در ساحت تعقل گام برمی دارد و در ساحت بعدی این موسیقی در باب احساسات و جان آدمی راه پیدا می کند که این مافوق تعقل است.
نفر افزود: موسیقی ما بخش زیاد آن درباره احساسات است که وقتی شما آن را می شنوید جان شما با آن یکی می شود و وقتی موسیقی به این مرحله می رسد کار خود را به واقع انجام داده است و البته موسیقی هیجانی آن موسیقی است که آدمی را از کار و وقت خود غافل می‌کند و به بیراهه می رساند.
محسن نفر با اشاره به اینکه این آلبوم متضمن قطعاتی است به سبک تکنوازی، افزود: همه قطعات این آلبوم از ایده‌های من الهام گرفته که خواسته ام این گونه آنها را بنوازم از آن جهت که اصل هنر موسیقی آوا و صداست و همه نغمه های خوش از تفکر هنرمند برمی خیزد و من بر آن شدم که این قطعات را تکنوازی کنم. اگر شما بخواهید آبروی هنری موسیقایی یک ملت را مورد قضاوت قرار دهید باید به این آثار تکنوازی توجه کنید.

در پایان با حضور عرفان پور مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری و احصاب رسانه از آلبوم تک نوازی محسن نفر رونمایی شد. 

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه