اخبار داغ

وزیر آموزش و پرورش در گفتگو با دانا عنوان کرد؛

استفاده از بسته‌های تعطیلاتی با اجرای طرح تغییر تقویم آموزشی

استفاده از بسته‌های تعطیلاتی با اجرای طرح تغییر تقویم آموزشی
وزیر آموزش و پرورش به استفاده از بسته‌های تعطیلاتی با اجرای طرح تقویم آموزشی اشاره کرد و گفت: هدف از اجرای این طرح افزایش بازدهی دانش آموزان است.

یوسف نوری وزیر آموزش‌ و پروش در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ درباره آخرین وضعیت طرح تقویم آموزشی اظهار داشت: این طرح مربوط به تغییر تقویم آموزشی مدارس و گرفتن زمان‌های اضافه و افزایش بهره وری کلاس‌های درس است، همچنین هدف از اجرای آن افزایش بازدهی و کلاس‌های آموزشی برای دانش آموزان است.

وی در ادامه با بیان اینکه جلسات متعددی درباره تقویم آموزشی برگزار شد، گفت: در جلسه با وزیر گردشگری مقرر شد تا تقویم آموزشی با تعطیلات یکی شود، در واقع تعطیلات باید منعطف باشد تا هم بار ترافیکی جاده‌ها کم شود و هم مناطق گرمسیر، سردسیر و معتدل از بسته های تعطیلاتی استفاده کنند.

وزیر آموزش‌ و پروش تصریح کرد: کلیات طرح با محوریت تقویم آموزشی در مجلس تصویب شد اما زمان اصلاح آغاز سال تحصیلی در اختیار مجلس است تا اقدامات لازم و نهایی آن انجام شود.

گفتنی است؛ پیش‌نویس طرح اصلاح قانون تقویم آموزشی مدارس نهایی شده است؛ در تشریح دلایل توجیهی این پیش نویس بیان شده که تقویم آموزشی مدارس دارای مولفه های مختلفی از جمله شروع و پایان فعالیت مدارس در روزهای سال، شروع و پایان فعالیت مدارس، ساعات شبانه روز و تعطیلات پیش بینی نشده، است که اتخاذ تصمیمات متمرکز یکسان در مورد آن ها، مشکلات و مسائل متعددی را ایجاد می کند.

بر همین اساس مرکز پژوهش های مجلس معتقد است که با توجه به گستردگی شرایط اقلیمی و جغرافیایی کشور، تهیه یک چارچوب کلان ملی برای تدوین تقویم آموزشی ملی و واگذاری بسیاری از اختیارات به شوراهای آموزش و پرورش استان، مناطق و مدارس بسیار ضروری است.

همچنین شفافیت در حدود اختیارات هر یک از مراجع سیاست گذار و تصمیم گیر در مورد تقویم آموزشی مدارس و تعیین حیطه اختیارات حوزه های ستادی آموزش و پرورش، شورای عالی آموزش و پرورش، استان و شورای آموزش و پرورش استان، منطقه و شورای آموزش و پرورش شهرستان و نهایتا مدرسه و شورای مدرسه، یکی دیگر از راهکارهای موثر بر ساماندهی و متناسب سازی زمان آموزش است که در دلایل توجیهی این پیش نویس مورد تاکید قرار گرفته است.

در ادامه دلایل توجیهی پیش نویس مرکز پژوهش ها، ناهماهنگی تعطیلات مدارس با تعطیلات اولیای شاغل که سبب می شود عملا تعطیلات مدارس چندان مورد استفاده مدارس و اولیا قرار نگیرد هم مورد توجه قرار گرفته است. چرا که تعطیلی مدارس، هم زمان با فعالیت ادارات و مدارس در ایام نوروز تا حد زیادی سبب می شود بخش عمده ای تعطیلات نوروزی مدارس برای استفاده خانواده مفید واقع نشود و دانش آموزان به دلیل اشتغال والدین به خوبی از این تعطیلات استفاده نکنند. تعطیلات مدارس در روز پنجشنبه و فعالیت و سازمان ها در این روز سبب شد عملا هدف اصلی این طرح که ایجاد شرایطی برای حضور فرزندان در کنار خانواده است، محقق نشود.

همچنین یکی از مسائل مهم در مدیریت زمان آموزش، شروع رسمی فعالیت مدارس در ابتدای مهر و بعد از تعطیلات نوروز است که تعیین یک روز ثابت( اول مهر یا ۱۴ فروردین) به عنوان شروع فعالیت مدارس و عدم توجه به تعطیلی روزهای قبل یا بعد از این دو تاریخ، یکی از رویدادهایی است که عملا چند روز از سال تحصیلی را به حالت نیمه تعطیل در می آورد. شروع تعطیلات نوروز در اسفند ماه نیز تا حد زیادی از همین قاعده تبعیت می کند.

بنابراین به نظر می رسد برای پرهیز از چنین وضعیتی و تعیین یک تاریخ یکسان برای شروع فعالیت و پایان فعالیت مدارس در هر سال، نیاز است اختیارات شورای آموزش و پرورش استان و شهرستان در مورد تقویم آموزشی به رسمیت شناخته شود و هریک بتوانند برای مبنای فرهنگ و اقتضائات استانی و شهرستانی خود، شروع و پایان سال تحصیلی را روز اول هفته و به تناسب آن زمان پایان فعالیت را به روز پایان هفته تغییر دهند.

لذا با توجه به اینکه قوانین و مصوبات موجود به درستی پاسخگوی نیاز و اقتضائات کنونی نیستند. بر همین اساس مرکز پژوهش های مجلس پیش نویس طرح اصلاح قانون تقویم آموزشی را در تعامل با معاونت حقوقی مجلس و دیگر دستگاه های مرتبط آماده و به رئیس مجلس ارائه کرده است.

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه