اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

ریشه‌ یابی التهاب بازار ارز/ قیمت دلار تحت تاثیر چه عواملی قرار دارد؟

ریشه‌ یابی التهاب بازار ارز/ قیمت دلار تحت تاثیر چه عواملی قرار دارد؟
مردم در برهه های زمانیِ مختلف از نوسانات گسترده قیمت ها در بازارهای مالی گوناگون ناراضی بوده و خواستار اتحاذ سیاست های اقتصادیِ قدرتمندانه تر از سوی دولت ها هستند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ملتهب شدن بازار ارز و رشد هیجانی قیمت دلار طی روزهای گذشته نگرانی و ترس مردم را در پی داشت. 

این جهش قیمت‌ و بالا گرفتن نوسانات در حالی رخ می‌دهد که رئیس بانک مرکزی چندی پیش اعلام کرده بود: نرخ‌های بازار آزاد ارز «واقعی» نیست و نرخ‌سازی سودجویان است.

دولت منفعتی از بالارفتن نرخ ارز ندارد

وزیر اقتصاد نیز درباره این افزایش قیمت گفته بود: «بدخواهان مردم ایران از طریق هراس آفرینی و القای انتظارات تورمی، موجب ایجاد برخی رفتارها در داخل شدند و کانال‌های تلگرامی و کانال‌های قماری عددهایی ساختند که با واقعیت کشور تناسبی نداشت.»

به گفته خاندوزی «دولت نه تنها منفعتی از بالارفتن نرخ ارز ندارد بلکه ارز نفتی خود را با نرخ نیما برای تامین کالاهای اساسی ارائه می کند.»

باید گفت مردم در برهه های زمانیِ مختلف از نوسانات گسترده قیمت ها در بازارهای مالی گوناگون ناراضی بوده و خواستار اتحاذ سیاست های اقتصادیِ قدرتمندانه تر از سوی دولت ها بودند. با این حال، اقتصاد ایران در سال های اخیر جدای از تشدید گسترده تحریم های غرب و بویژه آمریکا علیه خود (در قالب "کارزار فشار حداکثری")، از چالش های دیگری نیز رنج برده است.

هشتگ سازی از قیمت دلار و سکه بیش از آنکه در راستای بحث اقتصادی تعریف شود، می توان آن را در ادامه همان جنگ رسانه ای ماه‌های اخیر گنجاند. به ویژه آنکه دقیقا این نرخ سازی در بزنگاه های زمانی خاصی رخ می دهد. در مرحله اول افزایش نرخ ارز بعد از افت محسوس اغتشاشات صورت گرفت که به نوعی تلاش برای احیای آشوب ها با جنبه اقتصادی بود. دشمنان ایران وقتی نتوانستند از برنامه ناآرامی‌های اجتماعی به نتیجه برسند، برنامه دیگری را در دستور کار قرار دادند که این برنامه، تلاش برای جلوگیری از سوآپ ارز برای ایران بود. در مرحله دوم گرانی نرخ ارز بعد از حضور چشمگیر مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن صورت گرفت و در مرحله بعد نیز افزایش بی دلیل قیمت دلار بعد از سفر تاریخی رییس جمهور به چین رقم خورد.

همچنین شرایط فعلی افزایش نرخ قیمت دلار در حالی است که همچنان بخش زیادی از مبادی و گلوگاه های اقتصادی در کشور در اختیار لیبرال ها و مخصوصا پولدارها و سرمایه دارهای نزدیک به حزب کارگزارن سازندگی به عنوان فرزندخوانده های تفکر هاشمی و روحانی در کشور است به عنوان مثال بسیاری از صرافی های بانکی خصوصی، خودروسازی های خصوصی  و ... در اختیار آن هاست.

در واقع با ملتهب شدن بازار ارز، عوامل دیگری با فضاسازی آتش، افزایش قیمت را برافروخته‌تر کردند. این افزایش ناگهانی قیمت با پرش فنر سرکوب‌شده، باعث هجوم مردم به بازارها می‌شود و در این شرایط حتی عواملی چون عرضه بیشتر ارز از سوی دولت هم نمی‌تواند مانع از التهاب شود و حتی به ولع تقاضا می‌افزاید.

در این میان دولت تلاش کرد با راه‌‌اندازی بازار متشکل ارز و طلا، مدیریت بازار ارز را به دست بگیرد اما عده‌ای سودجو که منافعشان در گران‌شدن هزینه‌‌های زندگی مردم است، تلاش کردند در بازار غیررسمی قیمت ارز را غیرقابل کنترل جلوه دهند.

این ها نشان می دهد که این اقدام یک عملیات اخلال است و گروهی وجود دارند که تداوم وضع موجود به نفع آن هاست و آن ها نمی خواهند این وضعیت تغییر کند تا اقدامات دولت به نتیجه برسد و به دنبال تقویت حس ناتوانی و ناکارآمدی مسئولان در اذهان جامعه هستند تا از این طریق بتوانند دولت سیزدهم را زمین زنند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه