اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

آثار اقتصادی حل‌ و فصل مناقشات منطقه‌ای بین ایران و عربستان

آثار اقتصادی حل‌ و فصل مناقشات منطقه‌ای بین ایران و عربستان
پس از مذاکرات فشرده میان دبیر شورای عالی امنیت ملی با همتای سعودی خود در پکن، روز گذشته توافقی برای از سرگیری روابط میان دو کشور، نهایی شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ دولت ایران و عربستان سعودی پس از ماه‌ها مذاکرات صورت‌ گرفته که ابتدا از سوی کشور عمان میانجیگری شد و روند این مذاکرات در کشور عراق ادامه پیدا کرد، سرانجام روز گذشته در کشور چین و شهر پکن، برای ازسرگیری روابط دوجانبه و آغاز به کار دوباره سفارتخانه‌های دو کشور به توافق نهایی رسیدند.

آشتی سیاسی آثار چشمگیر اقتصادی زیادی به‌خصوص در منطقه خاورمیانه خواهد داشت

به اعتقاد کارشناسان اقتصادی آشتی و عادی‌سازی روابط این دو کشور که دو قدرت بزرگ منطقه به شمار می‌روند، در صحنه سیاست جهانی آثار چشمگیر اقتصادی و سیاسی زیادی به‌خصوص در منطقه خاورمیانه دارد؛ زیرا عربستان یکی از متحدان آمریکاست و ایران نیز روابط و مناسبات نزدیک و تنگاتنگی با روسیه و چین دارد که روابط این دو کشور به‌نوعی می‌تواند تقابل بین دو قطب تلقی گردد.

ازسرگیری مناسبات ایران و عربستان، تأثیر مثبتی نیز بر مذاکرات جاری برای ازسرگیری توافقنامه هسته‌ای وین که از حدود یک سال پیش دچار وقفه شده است می‌تواند داشته باشد.

روزنامه استاندارد چاپ اتریش در واکنش به این توافق برای ازسرگیری مناسبات دیپلماتیک نوشت: به اعتقاد ناظران مسائل سیاسی منطقه، این توافق می‌تواند تأثیر مثبتی بر تحولات منطقه و بین‌الملل از جمله تلاش‌ها برای پایان‌دادن به جنگ یمن و نیز احیای مذاکرات هسته‌ای وین داشته باشد.

این توافق علاوه بر جنبه سیاسی از جنبه اقتصادی هم اهمیت بالایی دارد

جواد فلاحیان کارشناس بازارهای پولی و مالی درباره این توافق به خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا اظهار کرد: این توافق علاوه بر جنبه سیاسی از جنبه اقتصادی هم اهمیت بالایی دارد و امروز پس از ۷ سال هر دو کشور به این نتیجه رسیده‌اند که با کنار گذاشتن اختلافات می‌توانند به نتایج خوبی در زمینه اقتصادی و سیاسی دست یابند.

وی افزود: به لحاظ اقتصادی ترمیم این ارتباط برای ایران اهمیت بیشتری دارد، چرا که ایران در تحریم‌های سنگینی به سر می‌برد و رشد نقدینگی و کسری بودجه هم مزید بر علت شده است تا ارتباطات خود را با همسایگان و در آینده نزدیک با مذاکرات جهانی و سران کشورهای قدرتمند اقتصادی افزایش دهد تا شاهد وضعیت بهتری در اقتصاد کلان کشور و به‌تبع آن در جامعه باشیم.

این فعال اقتصادی ادامه داد: احتمالاً این توافق موجب خواهد شد تا در ماه‌های آینده دو کشور بر سر مسئله جنگ‌های نیابتی در یمن و موضوعات دیگر مورد مناقشه در خاورمیانه گفت‌وگوها را ادامه دهند تا آرامش به منطقه باز گردد.

وی در خصوص اثر ویژه این توافق گفت: از آنجایی‌که کشورهای حوزه خلیج‌فارس به‌خصوص امارات متحده عربی به پشتیبانی از عربستان مراودات تجاری خود با ایران را به صفر رسانده بود، احتمالاً با این توافق به دنبال ازسرگیری مراودات خواهند بود و روند ورود پول به کشور نیز تسهیل می‌شود و همکاری دو کشور هم می‌تواند به روش‌های دورزدن تحریم‌ها کمک کند.

این کارشناس درباره تأثیر این توافق بر بازار سرمایه تأکید کرد: هرچه مراودات تجاری گسترش یابد، بازار سرمایه و شرکت‌ها از آن سود بیشتری خواهند برد. واکنش این توافق به‌ قدری مهم بود که در همان دقایق ابتدایی شاهد ریزش قیمت ارز در کشور بودیم که این نیز بر قیمت تمام شده محصولات واردات محور کمک شایانی خواهد کرد.

وی گفت: در پی هرگونه توافق بازار سرمایه بیشترین سود را خواهد برد؛ زیرا سازوکار شرکت‌ها در شرایط غیر تحریمی سودآورتر است و این تفکر که با بالارفتن دلار حتماً بازار سرمایه هم رشد خواهد کرد، یک تفکر اشتباه است.

به گزارش راه دانا؛ توافق نهایی ایران و عربستان برای احیای روابط دوجانبه پس از ۷ سال قطع رابطه و روایت‌های پشت پرده آن نشان‌دهنده تغییراتی بزرگ در مناسبات منطقه و رویدادهای جهانی است.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه