اخبار داغ

ملک فاضلی در گفتگو با دانا عنوان کرد؛

کمبود و گرانی دارو گریبانگیر بیماران/ مردم توان پرداخت هزینه دارو را ندارند

کمبود و گرانی دارو گریبانگیر بیماران/ مردم توان پرداخت هزینه دارو را ندارند
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان این مطلب که مردم توان پرداخت هزینه دارو را ندارند، گفت: طرح دارویار تاثیری در کاهش قیمت دارو در کشور نداشت.

ملک فاضلی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی دانا درباره طرح دارویار اظهار داشت: با  اجرای طرح دارویار  نه تنها شاهد کاهش قیمت دارو در کشور نبودیم بلکه پرداختی از جیب بیماران به شدت افزایش یافته است. متاسفانه بسیاری از داروها به ویژه داروهای بیماران دیابتی، قلبی و عروقی و اعصاب و روان افزایش یافت.

وی در ادامه با بیان اینکه مردم با توجه به افزایش قیمت ها برای تهیه داروهایی که تحت پوشش طرح دارویار قرار گرفتند هم با مشکل مواجه هستند، گفت:  برخی بیماران به علت گرانی داروها و عدم توان پرداخت برخی از داروها راخریداری نمی‌کنند در حالی که عدم مصرف کامل داروها سلامت آنها را در معرض خطر قرار می دهد.

فاضلی با اشاره به این مطلب که منابع مالی پیش‌بینی شده برای دارو به هیچ وجه جوابگو نیست، گفت:  در سال آینده در بحث دارو قطعا با مشکل مواجه خواهیم شد.

عضوکمیسیون بهداشت در خاتمه تصریح کرد: کمیسیون بهداشت و درمان با جدیت پیگیر  کمبود و قیمت داروست، تا مردم برای تامین هزینه های دارو و درمان و مواد مصرفی با مشکل مواجه نشوند، اما متاسفانه مشکلات همچنان پابرجا است

 گفتنی است؛ علی فاطمی، نایب رئیس انجمن داروسازان ایران چندی پیش  با بیان این‌که با این بودجه پیش‌بینی شده فقط نصف سال آینده را می‌شود سر کرد، گفت: الان مانند قبل نیست که پرداختی هزینه دارو از جیب مردم در وضعیت بیمه بودن یا نبودن چندان فرقی نکند، چراکه امروز اختلاف هزینه داروی تحت پوشش بیمه و خارج از بیمه خیلی زیاد شده، این اختلاف چیزی حدود ۱۰ برابر و حتی بیشتر است، بنابراین پرداخت این هزینه‌ها از توان مردم برنمی‌آید، نهایت این‌که اگر قانون بودجه نیاز دارویی کشور را تامین نکند اصطلاحاً دود چنین وضعیتی به چشم مردم می‌رود.

لازمبه ذکر است؛ دفتر مطالعات اجتماعی این مرکز در گزارشی با عنوان «بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور (78): حوزه دارو» آورده است که مطابق با قوانین بالا دستی و سیاست های کلی سلامت، برخورداری از خدمات درمانی و دارویی حقی همگانی بیان میشود. همچنین دستگاه های اجرایی نیز موظف به اجرای این تکالیف هستند.

در ادامه این گزارش تصریح شده است که قانون بودجه یکی از مهمترین قوانینی است که به صورت سالیانه اعتبارات مختص به هر حوزه را مشخص میسازد، بنابراین ار اهمیت ویژه ای برخوردار است. در لایحه بودجه 1402، «4» تبصره اصلی در ارتباط با حوزه دارو درج شده است که شامل الزام استفاده از پایانه فروشگاهی، تقلیل حقوق گمرکی کالاهای اساسی، هدفمند سازی یارانه ها، واریز مبالغ حاصل از فروش دارو، تجهیزات، ملزومات به حساب مجزا، تهاتر مطالبات و بدهی های مراکز درمانی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان تامین اجتماعی، سازوکار قیمت گذاری دارو و ملزومات پزشکی در بسته پایه بیمه، تعیین تعرفه دارویی مطابق قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور می شود.

گزارش مرکز پژوهش های مجلس می افزاید که در قسمت اعتبارات «7» ردیف به حوزه دارو مربوط میشود که در ارتباط با اعتبارات سازمان غذا و دارو 105 درصد افزایش، یارانه دارو و شیر خشک 36 درصد کاهش، کاهش نرخ ارز 62 درصد کاهش، هیئت امنای ارزی 178 درصد افزایش و توسعه و تکمیل سامانه های ردیابی، رهگیری و کنترل اصالت کالاهای سلامت محور 50 درصد افزایش نسبت به قانون بودجه 1401 داشته است.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه