اخبار داغ

توضیحات رئیس کمیته داوران فدراسیون تکواندو درباره داوران شیاپچانگ

اربابی: سفر نروم، فدراسیون جهانی تکواندو می گوید قصد همکاری ندارد

اربابی: سفر نروم، فدراسیون جهانی تکواندو می گوید قصد همکاری ندارد
رئیس کمیته داوران تکواندو گفت: رئیس کمیته داوران در هر مسابقه باید همراه تیم ملی تکواندو باشد.

به گزارش خبرنگار ورزشی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ شهرام اربابی رئیس کمیته داوران فدراسیون تکواندو در نشست مطبوعاتی درباره وضعیت داوران تکواندو اظهار داشت: ۳ مولفه اصلی در مسابقات داریم؛ بازیکن، کوچ و داور که داور نقش مهمی در بازی‌ها ایفا می‌کند. در فدراسیون جهانی سیستم از سال ۲۰۰۸ که به سمت هوگوهای الکترونیکی تغییر یافت، باعث شد که سبک تکواندو عوض شود و بازیکنان نیز خودشان را تغییر دادند. یکی از فاکتورهای بسیار مهم در هر ورزش از نظر IOC، تعداد تماشاگران است و وقتی فدراسیون جهانی دید که تعداد آن‌ها به‌واسطه سیستم داوری دارد عوض می‌شود، از سال گذشته سیستم را تغییر داد. پیش از این ۴ یا ۵ دقیقه از مسابقه چیزی از تکواندو نمی‌دیدیم که اکنون ۳ راند ۲ دقیقه‌ای شده که هر راند باید برنده داشته باشد.

وی در ادامه بیان داشت: سال گذشته پس از افت فنی و اطلاعاتی ناشی از کرونا، کار سختی برای دوره بازآموزی داوران داشتیم. سال گذشته در پایان لیگ برتر حتی در روز آخر کسی به‌عنوان برنده مشخص نبود چون همه ۳ تیم، ۳۰ امتیاز داشتند و از باب بردها به تیم قهرمان رسیدیم. ما ۸۰۰۰ داور ثبت‌شده در بانک اطلاعاتی داریم که ۸۰۰ نفر از آن‌ها در مسابقات مختلف حضور داشتند. ۲۹ داور را به ۳۸ مسابقه بین‌المللی با سیاستی متفاوت اعزام کردیم؛ آموزش دادیم که چگونه خودشان از کشورها دعوت‌نامه بگیرند. با این سیاست به بسیاری از داوران شهرستانی فرصت اعزام دادیم. کمیته داوران هیچ نقشی در اعزام داوران به مسابقات بین‌المللی نداشته است. اتحادیه آسیا هر سال لیست ۱۵ تایی از ما می‌گیرد و دعوت می‌کند.

اربابی درباره انتقادها راجع به نحوه اعزام داوران گفت: رئیس کمیته داوران در هر مسابقه باید همراه تیم ملی باشد و قضاوت کند، چون قوانین در حال تغییر هستند. در کمیته داوران جدید می‌گوییم اگر اتحادیه آسیا قرار است ۲ نفر را دعوت کند، ما این کار را می‌کنیم که سهمیه ۳ نفر را بگیریم؛ رئیس کمیته، یک داور و یک داور هم اضافه. جاهایی هست که ATU می‌گوید حتما باید رئیس کمیته داوران باشد. اگر مرا دعوت کنند و نروم، می‌گویند این داور نمی‌خواهد همکاری کند. من باید بروم و سعی کنم کرسی بگیرم. این به معنای کنار گذاشتن داوران قدیمی نیست؛ سیستم جدید داوری افراد جوان‌تر، چالاک‌تر و باهوش‌تر را می‌طلبد.

وی در رابطه با شرایط سنی داوران پس از خروج حافظ مهدوی از فدراسیون عنوان داشت: ما چند هدف در بحث داوران داریم که آن‌ها را بشناسانیم. ۲ هدف برای ۱۴۰۲ گذاشتیم؛ میانگین سنی داوری بالای ۵۰ سال را به زیر ۴۰ سال تقلیل بدهم و این که بسیاری از داوران پیشکسوت در همه‌جای تکواندو هستند، در ۹۰ درصد جاها مدرس بوده یا داوری می‌کنند. برای آن‌ها جایگاه ناظر داوری و فنی تعیین کردیم تا شان آن‌ها حفظ شود. من درباره میانگین سنی صحبت کردم، شاید از یک داور ۶۰ ساله هم استفاده کنیم. داوری در تکواندو قائم به شخص نیست؛ مهدوی دوست خوب من است و ناظر فنی، مدرس، کمیته آموزش و قاضی هم هستند که جای هیچ مشکلی نیست. از این‌ها باید به گونه ای استفاده کنیم که در ماه ۲ ساعت بیایند و خاطره تعریف کنند. باید تغییر کنیم و دانش را به خرد جمعی با انتقال تجارب تبدیل کنیم.

رئیس کمیته داوران فدراسیون تکواندو در مورد حضور داوران ایرانی در المپیک تاکید داشت: پروسه المپیک متفاوت است و به کشور بستگی ندارد. در ۲۰۲۰ توکیو هیچ داوری از ایران برای ۶۰ داور برتر انتخاب نشدند اما این دوره من به همراه خانم باقری جزو ۶۰ داور برتر جهان انتخاب شدیم که مسابقات انتخابی قاره‌ای را قضاوت کنیم که در پایان قضاوت‌ها، ۲۶ نفر برای داوری در تکواندوی المپیک ۲۰۲۴ پاریس اعزام می‌شوند. ۵ نفر از ایران هم به کمپ ازبکستان اعزام شدند که برای اولین بار ۳ نفر خانم در لیست داوران داشتیم.

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه