اخبار داغ

بازخوانی فرهنگ در سالی که گذشت (۳)؛

انیمیشن های پرفروش سینمای ایران/ سایه پر مهر شعر و ادب

انیمیشن های پرفروش سینمای ایران/ سایه پر مهر شعر و ادب
در سال ۱۴۰۱ دو انیمیشن سینمایی «پسر دلفینی» به کارگردانی محمد خیراندیش و «لوپتو» ساخته عباس عسکری با ۴۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان جزء پرفروش های سینمای امسال بودند.

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مطابق هر سال بنا داریم تا در گزارش های متعدد یک بازخوانی از حوزه فرهنگ در سال ۱۴۰۱ داشته باشیم و مهمترین اتفاقات، حاشیه ها و مسائل مهم حوزه هایی همچون سینما، تئاتر، تلویزیون، کتاب و ادبیات، شبکه نمایش خانگی، موسیقی و هنرهای تجسمی را مورد خوانش قرار دهیم تا از اتفاقات خوش، خرسند و با امیدواری بیشتر دل خوش به سال جدید باشیم و از اتفاقات تلخ درس بگیریم تا پلی برای مسیر آینده باشند.

انیمیشن های پرفروش و سینمای کودک

همیشه ژانر کودک و نوجوان در سینمای کشور با بی مهری و غفلت سینمایی ها در جذب مخاطب همراه بوده است. بااین وجود چراغ کم نور این سینما تا به امروز روشن مانده است. چند سالی است که انیمیشن های قصه گو و جذابی که از نمونه های خارجی خود چیزی کم ندارند، راهی سینماهای کشور شده اند و توانسته اند با جذب تماشاگران فراوانی گوی سبقت را از سایر فیلم های سینمایی در گروه سنی بزرگسال بربایند و گیشه را از آن خود کنند.

در سال ۱۴۰۱ دو انیمیشن سینمایی «پسر دلفینی» به کارگردانی محمد خیراندیش و «لوپتو» ساخته عباس عسکری جزء پرفروش های سینمای امسال بودند. «پسر دلفینی» با فروش ۲۳ میلیارد و ۳۱۲ میلیون تومان و «لوپتو» با ۱۹ میلیارد و ۱۴۲ میلیون تومان گیشه خوبی را به دست آوردند. این دو انیمیشن علاوه بر اکران در سینماهای ایران، با برناه ریزی های بین المللی توانستند در کشورهایی همچون روسیه، ترکیه، صربستان و کشورهای شرق اروپا به نمایش درآیند و درآمدهای خوبی داشته باشند.

علاوه بر این دو انیمیشن، فیلم های سینمایی بازیووو، بام بالا، پسران دریا، جزیره فضایی، گل به خودی و والدین امانتی در این ژانر به نمایش درآمده اند که توانستند در مجموع ۵۶ میلیارد و ۱۳۰ میلیون تومان از گیشه درآمد به دست آورند.

فروش ۳ میلیون نسخه کتاب در نمایشگاه کتاب تهران

نمایشگاه بین المللی کتاب ۱۴۰۱ تهران از ۲۱ تا ۳۱ اردیبهشت ماه فعالیت خود را در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) آغازکرد.

در سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران علاوه بر ناشران عمومی، کودک و نوجوان، دانشگاهی و ناشران خارجی، ناشران دیجیتال هم حضور داشتند. نمایشگاه کتاب تهران، به دو صورت حضوری و مجازی برپا شد و نمایشگاه مجازی برای آن عده از افرادی است که به هر علتی توانایی حضور در محل نمایشگاه را ندارند، بر این اساس،غالبا هرآنچه در نمایشگاه حضوری عرضه می‌شود در نمایشگاه مجازی نیز ارائه می شد.

یاسر احمدوند رئیس سی‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران درخصوص میزان استقبال و آمار فروش در نمایشگاه کتاب تهران اظهار کرد:« مجموعا ۲۱۱ میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان کتاب در دو بخش مجازی و حضوری به فروش رفته‌است. یک میلیون و ۲۰۰ نسخه کتاب در بخش مجازی فروش رفته‌است و در بخش حضوری احتمالا فروش بیشتری انجام شده‌است. بیش از ۱۰۷ میلیارد تومان در بخش حضوری و بیش از ۱۰۳ میلیارد تومان در بخش مجازی کتاب فروخته شده‌است. در کل در این دوره نمایشگاه حدود ۳ میلیون نسخه کتاب فروش رفته و عدد قابل اعتنایی است. »

در این دوره می‌توان قیمت هر نسخه کتاب را به صورت میانگین ۸۵ هزار تومان درنظر گرفت. در این شرایط اگر ۳ میلیون نسخه کتاب فروش رفته‌باشد، یعنی نمایشگاه مجازی و حضوری حدود ۲۵۰ میلیارد تومان فروش داشته‌است.

بیش از ۶۰ مهمان از کشورهای مختلف به این نمایشگاه دعوت شده بودند و تعدادی هم مهمان‌های خارجی دعوت نشده در آن حاضر شدند. قطر مهمان ویژه این دوره از نمایشگاه بود و هر دو کشور توانستند از تجربیات فرهنگی یکدیگر استفاده کنند.

احمدوند با اعلام اینکه بیشترین تعداد نسخه در حوزه کودک و نوجوان فروخته شده‌است، ادامه داد: درباره نسخه‌های فروخته شده در بخش مجازی، بعد از کودک و نوجوان، حوزه‌های ادبیات، جامعه‌شناسی، دین و کمک آموزشی بیشترین آمار فروش را داشتند. 

او ادامه داد: حدود ۶۰ درصد خرید کتاب‌ها از بخش تالیفی و ۴۰ درصد ترجمه بود.

سایه پر مهر شعر و ادب

 یلدا ابتهاج فرزند هوشنگ ابتهاج (سایه) بامداد چهارشنبه ۱۹ مردادماه ۱۴۰۱ در صفحه‌ی اینستاگرام خود از درگذشتِ این شاعر نامدار ایرانی خبر داد.

ابتهاج متولد ۱۳۰۶ شمسی در رشت بود. «سراب»، «سیاه‌مشق»، «تا صبح شب یلدا»، «یادگار خون سرو» و «تاسیان» از جمله آثار او هستند.

بعد از وفات ابتهاج، قرار بود به زودی پیکر او به ایران آورده شود و در زادگاهش به خاک سپرده شود؛ اما وجود مشکلاتی در آلمان این مهم را به تعویق انداخت و نهایتا با رفع مشکل، جمعه چهارم شهریورماه در مقابل تالار وحدت تهران و با حضور جمع زیادی از علاقه مندان این شاعر نامدار ایرانی، مراسم بزگداشتی برای او برگزار شد و درنهایت پنجم شهریورماه ۱۴۰۱ پس از تشییع پیکر این شاعر فقید، در پارک محتشم این شهر آرام گرفت.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه