اخبار داغ

رئیس جمهور در مراسم افتتاح فاز ۲ پالایشگاه آبادان:

پترو پالایشگاه آبادان، جلوه خواستن و توانستن است

پترو پالایشگاه آبادان، جلوه خواستن و توانستن است
فاز دو، پالایشگاه آبادان به عنوان یکی از بزرگترین پروژه‌های پالایشی منطقه غرب آسیا امروز با حضور رئیس جمهور و هم‌زمان با روز «ملی شدن صنعت نفت» افتتاح شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ آیت الله سید ابراهیم رئیسی دوشنبه بدو ورود به فرودگاه بین‌المللی آیت الله جمی آبادان از سوی استاندار خوزستان، نماینده ولی‌فقیه در استان خوزستان ،نمایندگان مردم آبادان مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان استانی مورد استقبال قرار گرفت.

سید ابراهیم رئیسی، پس از تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری تاکنون سه بار به استان خوزستان سفر کرده است که امروز برای چهارمین بار به‌عنوان آخرین مقصد سفر استانی در سال ۱۴۰۱ وارد این استان شد.

طرح توسعه پالایشگاه آبادان (فاز ۲) با سرمایه گذاری ۱.۲ میلیارد دلاری با جزئیات احداث یک ردیف جدید پالایشی به ظرفیت ۲۱۰ هزار بشکه در روز، ارتقاء کیفیت محصولات تولیدی براساس استاندارد یورو پنج و کاهش آلاینده های زیست محیطی، کاهش درصد تولید مازوت از ۴۵ به ۲۶ درصد، افزایش تولید ۵۳ درصد گاز مایع و ۲۳ درصد نفت گاز و ۶ درصد بنزین و ایجاد اشتغال مستقیم برای هفت هزار نفر از بومیان محلی به بهره برداری خواهد رسید.

هدف از اجرای این طرح، تکمیل زنجیره ارزش، کاهش آسیب‌پذیری کشور در برابر تحریم‌ها از طریق تبدیل نفت خام و میعانات گازی به فرآورده‌های نفتی و ارتقای کیفیت فرآورده‌های نفتی است.

بر اساس اجرای این طرح، محصولات سبک تولیدی پالایشگاه مانند بنزین، ‌نفت سفید،‌ گازوئیل و گاز مایع افزایش می‌یابد و با برچیدن تجهیزات قدیمی با عمر بیش از ۷۰ سال، ‌تجهیزات جدید جایگزین شده و نیز وضعیت زیست محیطی پالایشگاه با حذف تأسیسات با بازده پایین و مصرف سوخت بالا، بهبود می‌یابد.


 

پالایشگاه آبادان نخستین پالایشگاه نفت خاورمیانه با قدمتی ۱۱۰ ساله و از قطب‌های مهم پالایشی کشور است که اکنون با استفاده از توان مهندسان داخلی و به بهره‌گیری از فناوری‌های روز دنیا در آستانه بهره‌برداری از فاز دوم قرار گرفته است.

جایگزینی و نوسازی این پالایشگاه در دو مرحله صورت گرفته است که مرحله اول با احداث مجموعه جدید پالایشی در ۱۵۰ هزار بشکه در روز (فاز اول) در سال ۱۳۸۴ به بهره برداری رسید و مرحله دوم با احداث مجموعه جدید پالایشی با ظرفیت ۲۱۰ هزار بشکه در روز با عنوان طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان (فاز ۲) که از تیرماه ۱۳۹۶ شروع شد و بخش نخست آن در آذرماه ۱۴۰۱ به بهره برداری رسید و اکنون بخش نهایی این فاز با حضور رییس جمهور به بهره برداری می رسد.

در این فاز، واحدهای تولید هیدروژن HPU، هیدروکراکر HCU، گاز مایع LPG، واحد تقطیر نفت خام و واحد تقطیر خلا CDU/VDU و واحدهای یوتیلیتی و تاسیسات جانبی با سرمایه‌گذاری ۱.۲ میلیارد دلار احداث شد.

واحدهای تصفیه نیز در مرحله دوم تعریف شده‌اند که منجر به ارتقای کیفیت محصولات تولیدی این پالایشگاه به یورو پنج خواهند شد.

فاز ۲ پالایشگاه آبادان با ظرفیت ۲۱۰ هزار بشکه در روز تعریف شده است که با بهره‌برداری نهایی از آن این پالایشگاه جوانتر و توان تولید آن نیز افزایش می‌یابد.

با بهره برداری از فاز ۲ پالایشگاه آبادان امکان صادرات مواد پالایشی بیشتر با بهره‌بردرای از فاز ۲ پالایشگاه آبادان نیز فراهم می‌شود.

میزان تولید در پالایشگاه آبادان با بهره‌برداری از این طرح به ۱۴ میلیون لیتر در روز خواهد رسید.

از ابتدای آغاز احداث این فاز امکان اشتغال برای هفت هزار و ۴۰۰ نفر و با بهره برداری از آن شرایط برای اشتغال ۳۰۰ نفر فراهم شد.

با بهره‌برداری از این فاز علاوه بر کاهش آلایندگی پالایشگاه آبادان زمینه توسعه ظرفیت روغن سازی، پتروشیمی و اشتغال پایدار در سایر بخش‌ها نیز فراهم خواهد شد.

هدف از اجرای این طرح، تکمیل زنجیره ارزش، کاهش آسیب‌پذیری کشور در برابر تحریم‌ها از طریق تبدیل نفت خام و میعانات گازی به فرآورده‌های نفتی و ارتقای کیفیت فرآورده‌های نفتی است.

بر اساس اجرای این طرح، محصولات سبک تولیدی پالایشگاه مانند بنزین، ‌نفت سفید،‌ گازوئیل و گاز مایع افزایش می‌یابد و با برچیدن تجهیزات قدیمی با عمر بیش از ۷۰ سال، ‌تجهیزات جدید جایگزین شده و نیز وضعیت زیست محیطی پالایشگاه با حذف تأسیسات با بازده پایین و مصرف سوخت بالا، بهبود می‌یابد.

پالایشگاه آبادان به عنوان قدیمی‌ترین مجتمع پالایشگاهی کشور ۲۵ درصد سوخت ایران را تامین می‌کند.

ساخت این پالایشگاه در سال ۱۲۹۱ هجری شمسی به پایان رسید و تا آغاز جنگ ایران و عراق در سال ۱۳۵۹ بزرگترین پالایشگاه دنیا با ظرفیت تصفیه ۶۲۸ هزار بشکه نفت در روز به شمار می‌رفت.

پالایشگاه آبادان نخستین پالایشگاه نفت غرب آسیا با قدمتی ۱۱۰ ساله و از قطب‌های مهم پالایشی کشور است. اکنون این پالایشگاه در آستانه بهره‌برداری از فاز دوم مجموعه جدید پالایشی با ظرفیت ۲۱۰ هزار بشکه در روز با عنوان طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه قرار گرفته است.
 

سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشور امروز در آیین بهره برداری از پتروپالایشگاه آبادان اظهار کرد: افتتاح فاز دوم پالایشگاه آبادان در روزی صورت می‌گیرد که ملت ایران در این روز انگلیسی‌ها را از صنعت نفت ایران اخراج کردند تا با دست توانای متخصصان و کارگران خودشان این صنعت را اداره کنند.

وی افزود: انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها به غلط تصور می‌کنند که فقط آن‌ها توانایی انجام کارهای مهم و پیچیده را دارند و این تصور را در رفتارشان نسبت به دیگر ملت‌ها اعمال و آنها را تحقیر می‌کنند، اما امروز ما در پتروپالایشگاه آبادان شاهد جلوه ارزشمندی از «ما می‌خواهیم، ما می‌دانیم و ما می‌توانیم» ملت ایران هستیم.

وی با اشاره به این‌که «امروز در پالایشگاه آبادان شاهد بخشی هستیم که بیش از ۱۰۰ سال از آغاز فعالیت آن می‌گذرد و توامان شاهد بخشی هستیم که ۱۰۰ درصد آن به دست توانای متخصصان و کارگران شریف ایرانی احداث شده است»، اظهار کرد: امروز در کنار پالایشگاه نامدار آبادان، در واقع یک پالایشگاه آبادان دیگر آغاز به کار کرده است.

رئیس جمهور تصریح کرد: حدود ۳۴ درصد از این پروژه که اتفاقا سخت‌ترین و مهم‌ترین بخش راه‌اندازی پالایشگاه بود، در یکسال گذشته و با همت و کار جهادی مدیران، ‌متخصصان و کارگران غیور ایرانی اجرا شده که یک رکورد در کارهای جهادی است و ان‌شاءالله کار با همین رویه ادامه خواهد یافت.
 

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: امروز در ساعت‌های پایانی سال اعلام می‌کنم که ما در این سال به بیش از سه درصد در تولید رشد داشتیم در حالی خیلی‌ها فکر می‌کردند ما توانایی این کار را نداریم. در ساخت تجهیزات برای تولید و در بخش سرمایه گذاری هم رشد قابل توجهی داشته‌ایم.

رئیسی افزود: در گروه نفت رشد خوبی داشتیم و رشد اقتصادی ما در گروه نفت به ۱۵ درصد در امسال رسید که نشان می‌دهد کارها به سرعت در حال انجام است. برخلاف یک دهه گذشته که رشد اقتصادی در کشور با مشکل مواجه شده بود ما امسال به رشد رسیده‌ایم. در سایر بخش‌ها نیز باید تلاش کرد چرا که ظرفیت در کشور بسیار بالا است و جوانان برومند ما می‌توانند کارهای بزرگی انجام دهند.

تاکید بر مسئولیت‌های اجتماعی وزارت نفت در خوزستان

وی با تاکید بر لزوم اجرای مسئولیت‌های اجتماعی وزارت نفت در خوزستان بیان کرد: خوزستان سرزمین شهادت، ایثار، شهدای بزرگ و مقاومت است و همه ما به خوزستان مدیون هستیم و باید دین خود را به این استان اد کنیم. همه مدیران و وزرای این دولت خدمت به مردم خوزستان را جزو وظایف اصلی خود بدانند. عقب ماندگی در این استان زیاد است و جوانان خوزستانی نباید ببینند که محصول از استان آنها می‌رود ولی محروم هستند.

رئیسی افزود: مسئله ورزش در خوزستان مهم است و جوانان خوستان باید با نشاط باشند به همین دلیل وزیر ورزش حما مسئله ورزش در این استان را مورد تاکید قرار دهد و به ورزش استان خوزستان به خصوص آبادان کمک کند.

وی افزود: ما امروز در حالی به آبادان آمده ایم که هوا خوب است ولی جوان ما در گرمای ۵۰ درجه آبادان برای راه اندازی فاز دوم پالایشگاه کار و تلاش کرده است و این مسئله ایثار باید برای کل کشور پخش شود که مردم ببیند جوانان ما چگونه تلاش می‌کنند.

آیت الله رئیسی در این سفر به جمع کاروان‌های راهیان نور در یادمان شهدای کربلای ۴ پیوستند و نماز ظهر و عصر با حضور جمعی از اعضای کاروان‌های راهیان نور به امامت وی اقامه شد.

رئیس جمهور در یادمان شهدای کربلای چهار "علقمه" با ادای احترام به مقام شامخ شهدای بخصوص شهدای غواص با جمعی از اعضای کاروان‌های راهیان نور گفت‌وگو کرد.

یادمان شهدای علقمه خرمشهر، محل اجرای عملیات کربلای ۴ با حضور غواصان دفاع مقدس بود که این روزها مورد استقبال گردشگران و کاروان های راهیان نور قرار گرفته است.

رئیس جمهور به منظور افتتاح فاز ۲ پالایشگاه آبادان روز دوشنبه به آبادان سفر کرده است.

خبرنگار: محمود گودرزی

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه