اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

اصول تغذیه مناسب در ماه مبارک رمضان/ چه غذاهایی برای سحر و افطار باید خورد؟

اصول تغذیه مناسب در ماه مبارک رمضان/ چه غذاهایی برای سحر و افطار باید خورد؟
تغذیه سالم و متعادل در ماه مبارک رمضان از اهمیت زیادی برخوردار است و با رعایت نکته‌هایی می‌توان سلامت فرد را در این ماه تضمین کرد.

به گزارش خبرنگار سلامت شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ تغذیه در ماه مبارک رمضان بسیار مهم است زیرا در این ماه، برخی افراد ممکن است به دلیل نخوردن غذا به مشکلات سلامتی برخورد کنند. به همین دلیل، نیاز به تغذیه سالم و متعادل در طول روز است تا با تغذیه صحیح و علمی هنگام افطار و سحر از تشنگی شدید، بی حالی و مشکلات گوارشی جلوگیری کرد. 

در زمان روزه‌داری بدن برای چندین ساعت بدون غذا می‌ماند و خوردن و آشامیدن به قبل از طلوع آفتاب و بعد از غروب آفتاب محدود می‌شود و ممکن است سبب از دست رفتن آب بدن و دهیدراته شدن فرد در طول روز شود.

در حالت عادی وقتی روده تمام مواد مغذی را جذب می‌کند، گلوکز بدن که در کبد و عضلات ذخیره می‌شود منبع اصلی انرژی گرفتن بدن است. در طول روزه ابتدا این منبع گلوکز برای تهیه انرژی مصرف می‌شود، بعد از مدتی وقتی منبع گلوکز بدن به پایان رسید چربی‌ها منبع جایگزین تهیه انرژی برای بدن می‌شوند. تنها با غذا نخوردن طی چند روز و هفته است که بدن برای تهیه انرژی به سراغ پروتئین‌ها می‌رود.

علاوه بر این بیدار شدن برای خوردن سحری، فقدان خواب کافی و از دست دادن آب بدن می‌تواند منجر به سردرد در فرد شود.  با این همه با انتخاب مواد غذایی مناسب و مصرف آن‌ها در مقدار مناسب می‌توان در این ماه علاوه بر روزه داری از نظر سلامتی هم در وضعیت خوبی باقی ماند. 

تعادل غذا و مایعات دریافتی در ماه مبارک رمضان بسیار اهمیت دارد و برای گذراندن این ماه مبارک بدون سختی لازم است اصول تغذیه در این ماه را دانست.

وعده سحری

مسئله‌ی بسیار پر اهمیت در ماه مبارک رمضان وعده سحری می‌باشد. بسیاری از افراد وعده سحری را حذف می‌کنند که کار بسیار نادرستی است. نخوردن سحری باعث می‌شود که بدن طولانی مدت کربوهیدرات دریافت نکند و در نتیجه آن دچار افت قند خون، بی حالی و سردرد، سرگیجه و در طول روز عصبی شوند.

خصوصیات و ویژگی وعده سحری بهتر است مشابه وعده ناهاری باشد تا از ایجاد گرسنگی در طول روز پیشگیری شود.

آب را به میزان کافی در وعده سحری باید  مصرف کرد تا از تشنگی در طول روز جلوگیری شود. همچنین بجای نوشیدن آب خیلی زیاد می‌توان برای رفع تشنگی از سبزیجات و میوه‌ها که حاوی آب زیاد هستند استفاده شود.

در وعده سحری باید مصرف نمک را کاهش داد، زیرا نمک باعث تشنگی در طول روزه داری می‌گردد. ضمنا در وعده سحری مصرف مواد گوشتی به مقدار زیاد علاوه بر عوارض بر بدن، عامل تشنگی هم خواهد بود.

مصرف زیاد چای در وعده سحری موجب دفع آب بدن می‌گردد و انسان را تشنه می‌کند. بهتر است در وعده سحری بیشتر غذاهای پخته و میوه‌‌ها و سبزیجات تازه به میزان کافی مصرف شود.

وعده افطاری

بهتر است افراد افطار خود را با شیرگرم، چای کم رنگ یا آب ولرم شروع کنند و پس از آن از گردو و پنیر کم نمک همراه نان، عسل و خرما می‌توانند استفاده کنند.

همچنین باید مراقب غذایی که افطار خود را با آن شروع می‌کنید، باشید. از صرف وعده شام با افطار باید اجتناب کرد و در وعده شام نباید مواد غذایی سنگین را استفاده کرد. شمار زیادی از خانواده‌ها سوپ را به عنوان غذای اصلی در سفره می‌دانند. وقتی یک وعده غذایی را با سوپ شروع کنید معده آماده می‌شود.

آهسته غذا خوردن سبب هضم آسان‌تر غذا می‌شود. از آنجا که بعد از ساعت‌ها روزه‌داری امکان پرخوری بالاست، بهتر است از قبل خود را به آهسته خوردن عادت دهید تا با شروع افطار دچار پرخوری نشوید. ۱۵ تا ۲۰ دقیقه زمان می‌برد تا مغز پیام سیر شدن را دریافت کند. با آهسته غذا خوردن این فرصت را در اختیار مغز قرار دهید.

متخصصان خوردن غذا یک یا دو ساعت پس از افطار را به شرطی که سنگین و خیلی چرب نباشد توصیه می‌کنند. غذاهایی مانند زولبیا و بامیه با وجود طعم خوب بعد از ساعت‌ها روزه داری انتخاب خوبی برای معده نیستند. میوه‌ها علاوه بر لذت‌بخش بودن، انتخاب سالم و مناسبی هستند.

خوردن میان وعده‌های سالم مانند آجیل، میوه‌های خشک و خرما نه تنها انرژی بدن را افزایش می‌دهند، بلکه حاوی مواد مغذی سالم نیز هستند.

در طول روزه داری در ساعات اولیه صبح پیاده روی تاثیر مثبتی بر سلامت افراد خواهد داشت خصوصا افرادی که افزایش وزن دارند و پیاده روی و ورزش‌های سبک موجب می‌شود که از افزایش وزن که در بسیاری از افراد در این ماه یا پس از ماه رمضان به وجود می‌آید جلوگیری شود.

بیش‌تر افرادی که در ماه رمضان از مواد شیرین زیاد مصرف می‌کنند مانند زولبیا و بامیه پس از این ماه افزایش وزن خواهند داشت.

همچنین بجای مصرف مواد خیلی شیرین توصیه می‌شود از مواد نشاسته‌ای مانند نان، برنج و سیب زمینی استفاده کرد زیرا این مواد غذایی قند خود را به تدریج آزاد می‌کنند و در نتیجه فرد در طول روزه داری دچار افت قند خون نمی‌شود.

بیشتر بخوانید:

شرایط روزه گرفتن مادران باردار و شیرده در ماه مبارک رمضان

در ماه رمضان چه غذاهایی بخوریم؟

در طول ماه رمضان باید بیشتر از قبل به نوع غذا خوردن خود اهمیت دهید و مطمئن شوید که از تمام ۵ گروه مواد غذایی برای تعادل و تنوع استفاده می‌کنید. این غذاها شامل موارد زیر می‌شود.

  • نان، حبوبات و سایر غلات
  • میوه و سبزیجات
  • گوشت قرمز، ماهی و مرغ
  • شیر، پنیر و ماست
  • چربی‌ها و قند‌ها (این گروه شامل غذاهای پرکالری است؛ در نتیجه باید مصرف آنها محدود باشد).
  • کربوهیدرات‌های پیچیده مثل حبوبات و غلاتی مثل جو، گندم، جو دوسر، ارزن، سمولینا، لوبیا، عدس، آرد سبوس‌دار و برنج باسمتی
  • فیبر‌ها مثل سبوس، غلات، حبوبات، گندم، سیب زمینی با پوست

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه