اخبار داغ

قائم‌مقام وزیر میراث‌ فرهنگی کشور:

حال فرش ایرانی خوب نیست/هنر فرش ایرانی باید حفظ شود

حال فرش ایرانی خوب نیست/هنر فرش ایرانی باید حفظ شود
قائم‌مقام وزیر میراث‌ فرهنگی کشور گفت: حال فرش ایرانی خوب نیست، اگر حال این هنر ناب خوب شود، حال همه ما و حال همه ابعاد فرهنگی اقتصادی کشور خوب خواهد شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛علی دارابی قائم‌مقام وزیر میراث‌ فرهنگی کشور، درباره سابقه فرش گفت: فرش بیانگر شناسنامه و هویت فرهنگی هنری ما ایرانیان است، سابقه و قدمت این هنر- صنعت به درازای تاریخ است و میراث ملموس و ناملموس ایران در تار و پود فرش ایرانی به وضوح دیده می‌شود.

قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: سبک زندگی و ادوار تاریخی ایران در لابه‌لای نقوش فرش‌های ایرانی روایت می‌شود. حتی معماری موزه ملی فرش، دار قالی است که تأثیر هنر فرش بر معماری را نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: اگر چه فرش را به عنوان یک صنعت می‌شناسند اما در حقیقت تاریخ هنر فرش بسیار قدیمی‌تر از صنعتی بودن آن است که روایت تاریخ و تمدن ایرانیان است. اگر از اقتصاد بدون نفت یا دیپلماسی عمومی سخن می‌گوئیم، باید به فرش توجه کنیم؛ فرش راه میانبر برای معرفی صلح دوستی و نوع دوستی ایرانیان به جهان است.

دارابی گفت: حال فرش ایرانی خوب نیست، اگر حال این هنر ناب خوب شود، حال همه ما و حال همه ابعاد فرهنگی اقتصادی کشور خوب خواهد شد. رقبای زیادی در دنیا برای فرش دستباف ایرانی وجود دارند، اما اصالت فرش ایرانی مورد تاکید است. بسیاری از مشتریان فرش ایرانی را به عنوان فرش نخست خود انتخاب می‌کنند.

قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تصریح کرد: باید در نمایشگاه‌های بزرگ دنیا حضور داشته باشیم و سرمایه‌گذاری گسترده جدی باید انجام شود. اگر چه تولیدکنندگان و صنوف مختلف فرش صاحب اصلی این هنر هستند اما دولت‌ها هم باید حمایت کرده و نسبت خود را با سند ملی توسعه فرش ایران مشخص کنند.

وی گفت: دولت سیزدهم و مجلس باید درباره تعیین متولی اصلی فرش ایران تصمیم بگیرند. فرش، در صدر صنایع‌دستی و هنرهای سنتی ایران است و شهرت جهانی دارد که همراه و مترادف نام ایران است.

دارابی ادامه داد: هنر فرش ایرانی باید حفظ شود و باید همه تولیدکنندگان و هنرمندان این عرصه قدردانی شوند. همچنین باید چالش‌های کسب و کار هنرمندان برطرف شده و برنامه‌ای ویژه برای فرش ایرانی تدارک دیده شود.

قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تاکید کرد: موزه ملی فرش گنجینه، تالار بزرگی از تاریخ، فرهنگ و هنر ایران است. کمک می‌کنیم شرایط بهتری برای تولیدکنندگان فراهم شود. وزارت میراث‌فرهنگی هم به سهم خود اقدامات لازم را در این زمینه انجام می‌دهد.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه