اخبار داغ

دریاچه های ایران مقصدی رویایی برای سفر در فصل بهار

دریاچه های ایران مقصدی رویایی برای سفر در فصل بهار
دریاچه های ایران نقش بسیار بزرگی در اکوسیستم کشور ایفا می کنند. این دریاچه ها ارزش بسیار زیادی برای کشور ما داشته و بسیاری از گونه های جانوری به لطف همین دریاچه ها زنده می مانند. اما علاوه بر اهمیتی که دریاچه های ایران برای محیط زیست کشور دارند، آن ها تبدیل به یکی از بهترین و جذاب ترین جاذبه های گردشگری کشور هم شده اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ دریاچه های ایران نقش بسیار بزرگی در اکوسیستم کشور ایفا می کنند. این دریاچه ها ارزش بسیار زیادی برای کشور ما داشته و بسیاری از گونه های جانوری به لطف همین دریاچه ها زنده می مانند. اما علاوه بر اهمیتی که دریاچه های ایران برای محیط زیست کشور دارند، آن ها تبدیل به یکی از بهترین و جذاب ترین جاذبه های گردشگری کشور هم شده اند. در طول سال، بسیاری از گردشگران و مسافران چه داخلی و چه خارجی، برای دیدن دریاچه های کشور به شهرهای مختلف ایران سفر می کنند. اگر شما هم طرف دار محیط زیست هستید و دوست دارید تا در سفر بعدی خود از یکی از دریاچه های ایران دیدن کنید، ادامه این مقاله از مجله گردشگری الی گشت را از دست ندهید. چرا که قصد داریم تا ۷ مورد از زیباترین دریاچه های ایران را به شما معرفی کنیم.

دریاچه ممرز یکی از دریاچه های ایران در نوشهر

دریاچه ممرز یا دریاچه ملا کلا یکی از زیباترین دریاچه های ایران است که در شهرستان نوشهر قرار دارد. نام اصلی این دریاچه، دریاچه ممرز است، اما چون در منطقه ملا کلا قرار دارد، به آن دریاچه ملا کلا هم گفته می شود. یکی از زیباترین و شگفت انگیزترین پدیده های طبیعی این دریاچه، وجود ریشه خشک درختان است. زمانی که آب دریاچه کم می شود و سطح آب پایین می رود، ریشه های خشک این درختان خود را نمایان کرده و منظره زیبا و در عین حال ترسناکی را پدید می آورند. به دلیل وجود همین ریشه ها در این دریاچه، به آن تالاب ارواح هم می گویند.

دریاچه ممرز - الی گشت

دریاچه ممرز یکی از بکرترین دریاچه های ایران است. برخلاف بیشتر دریاچه های ایران که مملو از امکانات رفاهی و رستوران و کافی شاپ هستند، در اطراف دریاچه ممرز هیچ گونه مغازه یا رستورانی مشاهده نمی شود. برای ورود به این دریاچه باید از درب محیط بانی عبور کنید. در فصل های باران خیز که زمین بسیار گل می شود، ورود به این دریاچه تنها با ماشین های مخصوص آفرود امکان پذیر است. دریاچه ملا کلا یا تالاب ارواح یکی از بهترین و دیدنی ترین دریاچه های بکر ایران برای دوست داران طبیعت است.

آدرس: ایران، استان مازندران، نوشهر، روستای صلاح الدین کلا، دریاچه ممرز یا ارواح

دریاچه پریشان کازرون یکی از زیباترین دریاچه های ایران

دریاچه بعدی یکی از دریاچه های ایران است که نام های زیادی داشته و به زبان محلی به آن دریاچه پریشون هم می گویند. این دریاچه در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده و به عنوان یک تالاب بین المللی شناخته می شود. پس از ثبت در کنوانسیون رامسر، تالاب پریشان کازرون در لیست دریاچه های تحت حفاظت ایران قرار گرفت. در فصل های پر باران آب دریاچه پر شده و منظره زیبایی را پدید می آورد. اما در فصل های خشک تر آب این دریاچه تبخیر شده و دریاچه بیشتر حالتی باتلاقی به خود می گیرد.

دریاچه پریشان کازرون - الی گشت

اگر به دنبال یک طبیعت بکر و لذت بردن از صدای پرندگان هستید، دریاچه پریشان کازرون می تواند بهترین انتخاب برای شما باشد. آب دریاچه پریشان کازرون شیرین است و گونه های زیادی از ماهی ها و آبزیان در این دریاچه زندگی می کنند. پرنده های وحشی مهاجر هم در فصل های پر آب به دریاچه پریشان کازرون آمده و منظره بسیار زیبایی را به مسافران هدیه می دهند. اگر در فصل مهاجرت این پرنده ها به دریاچه پریشان سفر کنید، می توانید از پرواز دسته جمعی پرندگان و صدای زیبای آن ها لذت ببرید. برخی از دیگر نام های دریاچه پریشان مور، کازرون، یون، موز، توز و پریشم هستند. با وجود این که آب این دریاچه شیرین است، اما نوشیدن آن پیشنهاد نمی شود.

آدرس: ایران، ۱۵ کیلومتری شرق شهر کازرون

دریاچه سد لار محل زندگی پرندگان زیبا

دریاچه سد لار یکی از زیباترین دریاچه های ایران با آب و هوایی کاملا متعادل است. آب و هوای متعادل و شرایط اقلیمی و جغرافیایی مناسبی که این دریاچه دارد، آن را به یکی از بهترین محل ها برای زندگی انواع گونه های پرندگان تبدیل کرده است. علاوه بر پرندگان زیبا و وحشی این دریاچه، در اطراف آن بسیاری از حیوانات وحشی مانند خرس، آهو و گرگ هم پیدا می شود. به همین دلیل پیشنهاد می شود که در این دریاچه برای اقامت و چادر زدن نمانید.

دریاچه سد لار علاوه بر انواع گونه های جانوری، میزبان بسیاری از گونه های گیاهی هم هست. در این دریاچه و محیط اطراف آن صدها گونه گیاهی مشاهده می شود. بسیاری از گیاهانی که در این منطقه رشد می کنند، در لیست گیاهان دارویی قرار دارند. البته افرادی که با گونه های گیاهی آشنایی ندارند به هیچ عنوان نباید از گیاهان این محل استفاده کنند. چرا که علاوه بر گیاهان دارویی در این منطقه گیاهان سمی مانند قارچ های توهم زا و کشنده هم پیدا می شود. در کل اگر دوست دارید تا از گونه های جانوری در طبیعت دیدن کنید، بازدید از دریاچه سد لار را از دست ندهید.

آدرس: ایران، شهرستان آمل،جاده رینه،جاده سد لار،دریاچه سد لار

دریاچه سد لار - الی گشت

دریاچه گهر یکی از شگفت انگیزترین دریاچه های ایران

دریاچه گهر یکی از زیباترین و بکرترین طبیعت های ایران در استان لرستان محسوب می شود. اگر دوست دارید تا به یک مکان نسبتا خلوت سفر کرده و از طبیعت لذت ببرید، دریاچه گهر می توانید بهترین انتخاب برای شما باشد. امکان این که با خودرو خود به دم این دریاچه بروید وجود ندارد. باید خودرو را در محلی پارک کرده و حدود نیم ساعت تا ۴۰ دقیقه برای رسیدن به این دریاچه پیاده روی کنید.

آب دریاچه گهر بسیار تمیز و زیبا بوده و در آن بسیاری از گونه های جانوری زندگی می کنند. در اطراف دریاچه هم یک پوشش گیاهی سرسبز و بسیار زیبا به چشم می خورد. یکی از زیباترین پوشش های گیاهی اطراف دریاچه گهر، گل ها وحشی لاله و شقایق هستند. آب دریاچه گهر به قدری زلال و تمیز است که در برخی از نقاط آن می توان حرکت ماهیان و دیگر آبزیان را به خوبی تماشا کرد. در صورتی که به غرب کشور و استان لرستان سفر می کنید، بازدید از این نگین زاگرس در اشترانکوه را از دست ندهید.

آدرس: ایران، لرستان، منطقه حفاظت شده‌ی اشترانکوه، بین دورود، الیگودرز و ازنا

دریاچه زریوار یکی از دریاچه های آب شیرین ایران

دریاچه زریوار یکی از دریاچه های ایران است که در لیست میراث ملی به ثبت رسیده. این تالاب یکی از پناهگاه های انواع گونه های جانوری محسوب می شود. آب دریاچه رزیوار که در کردستان ایران قرار دارد، از هیچ رودخانه ای تامین نمی شود. تنها با آب شدن برف های روی کوه ها در فصل های گرمتر سال، این تالاب پرآب می شود. آب این دریاچه زیبا در فصل های سردتر سال کاملا یخ می زند. اما اگر در فصل های گرمتر به این دریاچه بروید، آب آن به قدری زلال و زیباست که می توانید حرکت آبزیان و گونه های گیاهی داخل آب را مشاهده کنید.

دریاچه زریوار - الی گشت

از جمله تفریحاتی که علاوه بر تماشای طبیعت در این دریاچه وجود دارد، می توان به ماهیگیری اشاره کرد. در اطراف دریاچه هم هتل، رستوران و کافه های زیادی وجود دارد. اگر به دنبال یک مکان کاملا بکر و خلوت هستید، شاید دریاچه زریوار یا زریبار خیلی مناسب شما نباشد. اما اگر ترجیح می دهید که در کنار بازدید از طبیعت از امکانات تفریحی دیگری هم بهره مند شوید، این دریاچه و تالاب زیبا می تواند بهترین انتخاب برای سفر شما باشد.

آدرس: ایران، کردستان، ۳ کیلومتری غرب مریوان

دریاچه میانشه یکی از زیباترین دریاچه های ایران در ساری

دریاچه میانشه یکی از زیباترین و سرسبزترین دریاچه های ایران در استان مازندران است. نام اصلی این دریاچه همان میانشه است، اما به دلیل این که در روستای چورت قرار دارد، از این دریاچه با عنوان دریاچه چورت هم یاد می شود. اگر در اواخر فصل بهار و اوایل تابستان که سطح آب پایین تر است از این دریاچه دیدن کنید، می توانید ریشه درختان را که از آب بیرون آمده اند مشاهده کنید. آبزیان و گونه های جانوری بسیاری در این دریاچه زندگی می کنند. همین موضوع باعث رونق ماهیگیری در این منطقه شده است. به دلیل بازدید زیاد مسافران از استان مازندران و ساری، دریاچه چورت یکی از دریاچه های پر طرفدار ایران است. اگر شما هم قصد سفر به ساری را دارید، بازدید از این دریاچه را از دست ندهید.

آدرس: ایران، استان مازندران، شهرستان ساری، بخش چهاردانگه، جاده کیاسر- ساری، ۱۰ کیلومتری روستای چورت

دریاچه میانشه - الی گشت

دریاچه زیبای شورمست در پل سفید

دریاچه زیبای شورمست یکی از دریاچه های طبیعی نزدیک به پایتخت است. فضای این دریاچه به گونه ای است که در بیشتر طول سال اطراف آن را مه گرفته و منظره بسیار زیبایی را فراهم کرده است. اگر ساکن تهران باشید می توانید یک روزه به این دریاچه سفر کرده و از زیبایی های آن لذت ببرید. اما حتی اگر ساکن تهران یا شهر پل سفید هم نباشید جای نگرانی نیست. چرا که یکی از امکانات رفاهی اطراف این دریاچه اجاره کلبه های جنگلی است. با اقامت در این کلبه های جنگلی می توانید یک خاطره بسیار زیبا و متفاوت برای خود و خانواده خود بسازید. گفتنی است که ماهی های و آبزیان این دریاچه جمعیت زیادی ندارند و به همین دلیل ماهیگیری در این منطقه ممنوع است. اما می توانید از پیست های دوچرخه و قایق سواری این دریاچه برای تفریحات استفاده کنید.

آدرس: ایران، مازندران، پل‌سفید، جنوب غربی سوادکوه، مجاورت روستای شورمست

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه