اخبار داغ

آب نارگیل؛ خواص، روش نگهداری و نکات احتیاطی مصرف

آب نارگیل؛ خواص، روش نگهداری و نکات احتیاطی مصرف
آب نارگیل نوشیدنی مغذی و سالمی است که می‌تواند جایگزین خوبی برای آبمیوه‌های شیرین و نوشابه‌های گازدار باشد. مزه شور و شیرین این نوشیدنی برای بسیاری جذاب است، ولی بعضی‌ها آن را دوست ندارند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ آب نارگیل نوشیدنی مغذی و سالمی است که می‌تواند جایگزین خوبی برای آبمیوه‌های شیرین و نوشابه‌های گازدار باشد. مزه شور و شیرین این نوشیدنی برای بسیاری جذاب است، ولی بعضی‌ها آن را دوست ندارند. در ادامه، با فواید آب نارگیل برای سلامتی و همچنین مضرات آن آشنا می‌شویم و نکات مهم نگهداری و مصرف آن را شرح می‌دهیم.

آب نارگیل چیست؟

آب نارگیل همان آب داخل نارگیل است که با شکستن نارگیل بیرون می‌ریزد. در واقع این آب، مایع شفاف درون نارگیل‌های کال و نرسیده است. با رسیدن نارگیل این مایع به گوشتی سفیدرنگ تبدیل می‌شود. گاهی به آن آب نارگیل سبز نیز می‌گویند، زیرا نارگیل‌های کال سبز هستند. آب نارگیل با شیر نارگیل متفاوت است؛ شیر نارگیل سفید مایل به شیری است و برای تهیه آن از گوشت رنده‌شده نارگیل‌های رسیده استفاده می‌شود.

تفاوت آب نارگیل و شیر نارگیل

شیر نارگیل سفیدرنگ است، درحالی‌که آب نارگیل مایعی شفاف است.

خواص آب نارگیل

این نوشیدنی مفید حاوی موادی مغذی مانند الکترولیت‌های پتاسیم، منیزیم و سدیم است که می‌توانند سلامت ما را بهبود دهند. در ادامه بعضی از فواید آب نارگیل برای سلامتی را شرح می‌دهیم.

۱. منبع خوب مواد مغذی و الکترولیت‌ها

آب نارگیل برای رژیم‌های کم‌کالری و کم‌قند گزینه خوبی است، زیرا هر پیمانه (۲۴۵ گرم) از آن تنها حدود ۴۴ کالری و ۹٫۶ گرم قند دارد. این نوشیدنی منبعی عالی از ویتامین C است. البته خواص تغذیه‌ای این نوشیدنی به محل تهیه آن و همچنین میزان رسیده‌بودن میوه نارگیل بستگی دارد، ولی به‌طور میانگین و بر اساس اظهارات وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (USDA)، اطلاعات تغذیه‌ای هر پیمانه از آن به این شرح است:

  • کالری: ۴۴
  • چربی: صفر
  • سدیم: ۶۴ میلی‌گرم
  • کربوهیدرات: ۱۰٫۴ گرم
  • فیبر: صفر
  • قند: ۹٫۶ گرم
  • پروتئین: ۰٫۵ گرم
  • ویتامین ث: ۲۴٫۳ میلی‌گرم
  • پتاسیم: ۴۰۴ میلی‌گرم

این نوشیدنی همچنین حاوی منگنز (۰٫۵ گرم یا ۲۸درصد نیاز روزانه زنان و ۲۲درصد نیاز روزانه مردان) و مقادیر کمتری منیزیم، کلسیم، آهن، فسفر، زینک و مس است.

۲. کالری کم و کمک به کنترل وزن

۱ پیمانه آب نارگیل خالص تنها ۴۴ کالری دارد که ۷۵درصد آن از کربوهیدرات، ۱۵درصد آن از پروتئین و ۱۰درصدش از چربی تأمین می‌شود. سایر نوشیدنی‌های مغذی کالری بیشتری دارند. مثلا هر پیمانه آب پرتقال ۱۱۰ کالری دارد. این تفاوت کالری به‌علت کم‌بودن قند موجود در آب نارگیل است. آب میوه نارگیل از سایر محصولات نارگیل مانند شیر نارگیل نیز کالری کمتری دارد، زیرا چربی آن کمتر است.

آبرسانی مناسب برای تغذیه سلول‌ها و بهینه‌سازی میزان متابولیسم بدن ضروری است. مصرف آب میوه نارگیل به‌جای نوشیدنی‌هایی مانند نوشابه و آبمیوه که کالری بیشتری دارند، می‌تواند به کاهش کالری مصرفی و درنتیجه کاهش وزن کمک کند.

بعضی از برندهای آب میوه نارگیل حاوی گوشت نارگیل نیز هستند که موجب می‌شود کالری و چربی بیشتری داشته باشند.

۳. محافظت در برابر رادیکال‌های آزاد

آب داخل نارگیل آنتی اکسیدان‌هایی دارد که به محافظت از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند. گرچه این نوشیدنی به‌تنهایی نمی‌تواند از ابتلا به انواع سرطان پیشگیری یا آنها را درمان کند، آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن برای مبارزه با آسیب سلولی مفیدند.

۴. کمک به کاهش قندخون

آزمایش‌های حیوانی حاکی از آن بوده‌اند که آب میوه نارگیل می‌تواند موجب تنظیم قند خون شود. البته درباره این مسئله تحقیقات انسانی کافی انجام نشده است.

۵. کاهش فشارخون و خطر سکته

در یک پژوهش کوچک انسانی، با افزایش مصرف آب نارگیل فشار خون افراد کاهش یافت. این کاهش ممکن است به‌علت پتاسیم موجود در این نوشیدنی باشد، زیرا مصرف کم پتاسیم خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش می‌دهد.

پتاسیم ۱ پیمانه آب داخل نارگیل بیشتر از ۱ موز متوسط است. بر اساس پژوهش‌ها، رژیم‌های غذایی سرشار از پتاسیم می‌توانند با کاهش فشارخون به سلامت قلب کمک و حتی از سکته پیشگیری کنند. استفاده از آب نارگیل همراه با سایر غذاهای سرشار از پتاسیم برای سلامت قلب بسیار مفید است.

۶. تعادل الکترولیت‌ها و ریکاوری بهتر بعد از ورزش

بعضی از طرف‌داران آب میوه نارگیل آن را نوعی نوشیدنی ورزشی می‌دانند. الکترولیت‌ها (سدیم، پتاسیم، کلسیم و منیزیم) و کربوهیدرات‌های این نوشیدنی سبب بهبود عملکرد ماهیچه‌ها می‌شوند، درحالی‌که کالری آن کمتر از نوشیدنی‌های ورزشی معمولی و فاقد گلوتن است.

اگر به‌شدت ورزش کرده‌اید (به‌ویژه در ماه‌های تابستان)، آب نارگیل می‌تواند بسیار مفید باشد. الکترولیت‌های موجود در این نوشیدنی به تنظیم تعادل مایعات و پیشگیری از کم آبی بدن کمک می‌کنند. البته باید پس از ورزش، کربوهیدرات و پروتئین کافی نیز به بدنتان برسانید.

۷. کاهش آسیب شبکیه دیابتی (Diabetic Retinal Damage)

تاثیر مصرف آب نارگیل بر کاهش آسیب شبکیه دیابتی

در آزمایشی روی موش‌ها، آسیب شبکیه ناشی از دیابت در موش‌هایی که به آنها آب نارگیل داده شده بود، کاهش یافت. البته برای مشاهده همین تأثیر روی انسان‌ها به تحقیقات بیشتری نیاز داریم.

۸. پیشگیری از سنگ کلیه

تحقیقی کوچکی حاکی از آن بود که آب نارگیل به دفع پتاسیم، کلرید و سیترات کمک می‌کند و خطر ابتلا به سنگ کلیه را کاهش می‌دهد.

۹. فواید آب نارگیل برای پوست صورت

آبرسانی نامناسب می‌تواند به خشک و خشن‌شدن پوست و حتی پوسته‌پوسته‌شدن آن منجر شود. نوشیدن آب نارگیل در آبرسانی بدن نقش دارد و آبرسانی مناسب نیز گردش خون و درخشندگی پوست را افزایش می‌دهد. بعضی از انواع آن با ویتامین C غنی شده‌اند که خواص آنتی‌اکسیدانی فراوانی دارد و به‌طور طبیعی سنتز کلاژن را تحریک می‌کند. سنتز کلاژن موجب سفت‌شدن و جوان‌ماندن پوست می‌شود.

۱۰. کاهش مصرف قند افزوده

آب نارگیل برخلاف نوشیدنی‌هایی مانند آبمیوه‌های شیرین و نوشابه‌های گازدار، قند افزوده کمی دارد یا فاقد قند افزوده است (البته انواع طعم‌دارنشده آن). این ویژگی آن را به انتخابی عالی برای بیماران دیابتی یا افرادی تبدیل می‌کند که دنبال کاهش مصرف قند افزوده هستند.

موقع خرید آب نارگیل محصولات خالصی را انتخاب کنید که از کنسانتره تهیه نشده‌اند و دنبال انواع ساده بدون طعمی باشید که فاقد قند افزوده هستند.

۱۲. آبرسانی به بدن در زمان بیماری

اسهال و استفراغ موجب می‌شوند که بدن مقدار زیادی آب از دست بدهد. آب نارگیل به آبرسانی بدن کمک می‌کند و بهتر از آب معمولی الکترولیت‌های بدن را متعادل می‌کند. بعضی از برندها با ویتامین D و C غنی شده‌اند که برای عملکرد بهتر سیستم ایمنی هم مفیدند.

مضرات آب نارگیل

شاید از خودتان بپرسید که آیا نوشیدن روزانه این نوشیدنی مفید است یا نه. در کل مصرف آب نارگیل برای بیشتر مردم بی‌خطر است، ولی استثناهایی نیز وجود دارد. مثلا گرچه پتاسیم از مواد معدنی ضروری است، مصرف بیش از حد آن می‌تواند منجر به هایپرکالمی (hyperkalemia) شود. هایپرکالمی به‌معنی افزایش بیش از حد پتاسیم خون است. آب نارگیل پتاسیم زیادی دارد و نوشیدن مقادیر زیاد آن می‌تواند موجب این مشکل شود. بنابراین باید از مصرف منظم یا بیش از حد این نوشیدنی پرهیز کنید. کسانی که مبتلا به بیماری مزمن کلیوی هستند یا از داروهایی مانند مهارکننده‌های ACE استفاده می‌کنند نیز باید احتیاط کنند.

آب نارگیل سرشار از فودمپ‌هاست. فودمپ‌ها (FODMAPs) گروهی از کربوهیدرات‌ها هستند که می‌توانند موجب بروز مشکلات گوارشی در بیماران مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر (IBS) شوند یا علائم بیماری آنها را بدتر کنند. کسانی که رژیم غذایی با فودمپ محدود دارند، در صورتی که مصرف آب نارگیل موجب بروز علائمی در آنها می‌شود، باید مصرف آن را محدود کنند یا از مصرف آن بپرهیزند.

روش درست ذخیره‌سازی و نگهداری

اگر آب نارگیل را مستقیما از میوه به دست آورده‌اید، باید بلافاصله آن را در یخچال یا فریزر قرار دهید. اگر از محصولات آب نارگیل استفاده می‌کنید نیز معمولا باید آنها را در یخچال نگهداری کنید. نگهداری این نوشیدنی در هوای خنک موجب می‌شود که ۲۴ تا ۴۸ ساعت تازه بماند.

بعضی از برندها از فرایند پاستوریزه‌سازی استفاده می‌کنند تا زمان نگهداری محصول را افزایش دهند. در این صورت نباید پس از خرید محصول آن را در یخچال قرار دهید، زیرا تا زمانی که بسته‌بندی آن باز نشده باشد تا ۱۲ ماه تازه می‌ماند.

نکات احتیاطی و هشدارها

در بعضی موارد باید آب میوه نارگیل را محتاطانه مصرف کنید یا از مصرف آن بپرهیزید. در ادامه، این موارد را بررسی می‌کنیم.

۱. دوران بارداری و شیردهی

اطلاعات کافی درباره بی‌خطربودن مصرف آب نارگیل به‌عنوان دارو در زمان بارداری یا شیردهی وجود ندارد. بنابراین بهتر است که احتیاط کنید و در این دوران از مصرف آن بپرهیزید.

۲. کودکان

مصرف آب نارگیل به‌عنوان نوشیدنی برای کودکان بی‌خطر است. مصرف دارویی آن نیز، در صورت مصرف مناسب، احتمالا خطری ایجاد نخواهد کرد.

۳. سیستیک فیبروزیس (Cystic fibrosis)

سیستیک فیبروزیس می‌تواند مقدار نمک بدن را کاهش دهد. بعضی از بیماران مبتلا به سیستیک فیبروزیس برای افزایش مقدار نمک (سدیم) به مصرف مایعات یا قرص نیاز دارند. آب میوه نارگیل حاوی نمک کافی برای افزایش مقدار نمک در بیماران مبتلا به سیستیک فیبروزیس نیست و پتاسیم بالایی نیز دارد. در صورت ابتلا به سیستیک فیبروزیس برای افزایش مقدار نمک بدن از این نوشیدنی استفاده نکنید.

۴. مقدار زیاد پتاسیم در خون

آب نارگیل پتاسیم زیادی دارد. اگر مقدار پتاسیم خون شما زیاد است، باید از مصرف آن پرهیز کنید.

۵. مشکلات کلیوی

وقتی مقدار پتاسیم خون زیاد می‌شود، پتاسیم اضافی از طریق ادرار دفع می‌شود. ولی اگر کلیه‌ها درست کار نکنند، این اتفاق رخ نمی‌دهد. اگر دچار بیماری های کلیوی هستید، پیش از مصرف آب نارگیل با پزشک خود صحبت کنید.

۶. جراحی

مصرف آب میوه نارگیل می‌تواند کنترل فشارخون و قندخون در طول جراحی و پس از آن را دچار اختلال کند. بنابراین باید دست‌کم ۲ هفته قبل از جراحی، مصرف آن را قطع کنید.

۷. آلرژی

اگر به نارگیل آلرژی دارید، باید از مصرف آب نارگیل، شیر نارگیل و سایر محصولات تهیه‌شده از نارگیل و همچنین خود آن پرهیز کنید.

هر پیمانه آب نارگیل حدود ۱۰ گرم کربوهیدرات دارد که بیشتر آن (حدود ۹ گرم) قند طبیعی است. بعضی از برندها قند افزوده هم دارند. اگر باید مصرف قند را محدود کنید، برچسب محصولات را به‌دقت بررسی کنید.

تداخل با داروها

۱. داروهای ضدفشارخون

آب داخل نارگیل می‌تواند فشارخون را کاهش دهد. بنابراین مصرف آن همراه با داروهای کاهنده فشارخون می‌تواند موجب کاهش بیش از حد فشارخون شود.

۲. داروهای دیابت

آب نارگیل می‌تواند قندخون را کاهش دهد. بنابراین مصرف آن همراه با داروهای دیابت می‌تواند موجب کاهش بیش از حد قندخون شود.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه