اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

تولید ۱۰۵ میلیون قطعه جوجه قطعاً قیمت مرغ را متعادل می‌کند

تولید ۱۰۵ میلیون قطعه جوجه قطعاً قیمت مرغ را متعادل می‌کند
مشاهدات نشان از حل مشکل نهاده‌های دامی و تولید بیش از ۱۰۵ میلیون قطعه جوجه در ماه‌ جاری را دارد و قطعاً با این تولید، قیمت مرغ به تعادل خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ پس از پایان تعطیلات نوروزی در هفته‌های گذشته، قیمت مرغ زنده در واحدهای پرورش مرغ در بازار روند افزایشی حاکم بود تا جایی که قیمت هر کیلوگرم مرغ گرم روز در بازار بین ۷۲ تا ۸۵ هزار تومان به فروش رسید؛ البته برخی واحدهای خرده‌فروشی نیز هر کیلوگرم مرغ را تحت عنوان مرغ زر بال و ثمین با قیمت‌های بالاتر نیز عرضه می‌کنند که همه این عرضه‌ها به‌نوعی مصداق گران‌فروشی محسوب می‌شود.

اختلاف بین واردکنندگان نهاده‌های دامی و وزارت جهاد کشاورزی موجب اختلال در تولید مرغ شد

محمدعلی کمالی مشاور عالی اتحادیه مرغداران گوشتی در پاسخ به چرایی افزایش قیمت مرغ به راه دانا اظهار کرد: علت این افزایش ناگهانی پس از چند ماه این بود که بازرگانان واردکننده نهاده‌های طیور با وزارت جهاد کشاورزی بر سر هزینه‌های تمام شده خوراک طیور اختلاف‌نظر داشتند.

وی ادامه داد: به دلیل افزایش قیمت‌ جهانی نهاده‌ها و هزینه تسعیر ارز و... بارگیری این کالاها از اسکله‌های ورودی دیگر مقرون‌به‌صرفه اقتصادی نبود و سود چندانی برای این بازرگانان نداشت. یعنی مثلاً اگر قیمت تمام شده کنجاله سویا برای بازرگانان کیلویی ۱۹ هزار تومان بود می‌بایست در بازار داخلی آن را ۱۶ هزار و ۳۰۰ تومان می‌فروختند؛ بنابراین بارگیری‌ نهاده‌ها انجام نمی‌شد.

وی افزود: بعد از مذاکرات قرار شد که دولت مابه‌التفاوت را به آنها پرداخت کند و با توافقاتی که انجام شد بارگیری‌ نهاده‌های دامی دوباره ازسرگرفته شد.

تقاضا برای مرغ افزایش یافت

وی در پاسخ به سؤال میزان جوجه‌ریزی و آثار آن بر بازار گفت: در اسفندماه جوجه‌ریزی کاهش یافت، ولی در حال حاضر با پیش‌بینی‌های انجام شده قرار است این ماه ۱۰۵ تا ۱۰۸ میلیون قطعه تولید شود که قطعاً با این تولید، قیمت مرغ کاهشی خواهد شد و بازار به متعادل می‌رسد.

وی با بیان اینکه  در شرایط کنونی دامداران و پرورش‌دهندگان طیور باید متناسب با وضعیت تورم و افزایش دستمزد کارگران تغییرات قیمتی را بپردازند، افزود: غیر از ذرت و کنجاله سویا که دولت وعده تأمین آنها را بر اساس  قیمت سال قبل داده، اقلام دیگر متناسب با تورم افزایش‌یافته و به نظر نمی‌رسد با شرایط کنونی قیمت‌ها ثابت بماند.

افزایش قیمت مرغ مقطعی است

محمدرضا صدیق پور، دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه نیز درباره علت این گرانی به راه دانا، اظهار کرد: علت افزایش قیمت مرغ، وقفه یک‌هفته‌ای تولید جوجه یک‌روزه در اسفندماه سال ۱۴۰۱ و حذف برخی گله‌های مرغ مادر مولد و کمبود نهاده‌های دامی است.

وی ادامه داد: اکنون آثار این عملکرد خود را در بازار گوشت مرغ نمایان کرده، زیرا در اسفندماه سال گذشته تولید جوجه یک‌روزه به ۹۰ میلیون قطعه رسید؛ درحالی‌که نیاز مرغ فروردین‌ماه نیز باید در نظر گرفته می‌شد که در اشتباهی محاسباتی این افزایش مدنظر قرار نگرفت.

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه افزود: به‌طورقطع افزایش قیمت گوشت مرغ در بازار مقطعی است و به‌زودی به روال عادی باز می‌گردد، زیرا اکنون میزان جوجه‌ریزی به بیش از ۱۰۰ تا ۱۱۰ میلیون قطعه رسیده است.

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه قیمت جوجه یک‌روزه را وابسته به قیمت گوشت مرغ دانست و اظهار کرد: با افزایش قیمت مرغ زنده و گوشت مرغ در بازار قیمت هر قطعه جوجه یک‌روزه بین ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان می‌رسد که باتوجه‌به حل مشکل نهاده‌های و بازگشت به روال عادی تولید در فروردین‌ماه به‌زودی بازار این محصول به شرایط عادی باز می‌گردد و جای نگرانی نیست.

محمد یوسفی رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی درباره این موضوع اعلام کرد: بازار در وضعیت به هم ریخته‌ای است و قیمت‌ها واقعی نیست؛ ولی مرغ منجمد ۴۵ هزارتومانی در ذخایر وجود دارد و توصیه من به مردم این است که مرغ را کیلویی ۹۰ هزار تومان خریداری نکنند.

عرضه‌کنندگان نهاده ۳ ماه است که پول مرغدار‌ها را بلوکه کرده‌اند

رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی گفت: مرغداری‌ها با مشکل تأمین نهاده با قیمت مصوب و به‌اندازه کافی مواجه‌اند، عرضه‌کننده نهاده در بازار برای نزدیک به ۳ ماه است که پول مرغدار‌ها را بلوکه کرده است تا کنجاله سویا و ذرت به مرغداران عرضه کند، اما جوجه یک‌روزه این تأخیر را متوجه نمی‌شود و درصورتی‌که غذا به آن نرسد از گرسنگی تلف می‌شود.

یوسفی گفت: امیدواریم با تغییراتی که در وزارت‌خانه جهاد کشاورزی ایجاد شده است، مشکلات تولید برطرف شود.

به گزارش راه دانا، کشور ما سال‌هاست در تولید مرغ علاوه بر اینکه خودکفا است بعضاً صادرات هم داشته است، تا جایی که در سال‌های اخیر تولید مرغ در کشور به ۲.۵ میلیون تن هم رسیده بود و گفته می‌شد که ظرفیت‌های بسیار بالاتری هم وجود دارد به‌طوری‌که جایگاه دهم دنیا را در تولید مرغ کسب کرده بود و امکان ارتقای این تولید هم وجود دارد.

نه تنها پوشش مصرف داخلی، بلکه امکان صادرات هم در صنعت مرغ وجود دارد

حال که در سال مهار تورم و رشد تولید هستیم، به گفته کارشناسان مشکلات تأمین و گرانی نهاده، عدم مدیریت در جوجه‌ریزی که خود را به‌صورت کمبود در بازار یا اشباع بازار، نشان می‌دهد و استفاده‌نکردن از ظرفیت‌های بخش خصوصی و تشکل‌ها، از عمده مشکلاتی است که اکنون گریبان تولید و بازار مرغ را گرفته و موجب رشد قیمت در بازار شده است؛ اما در صورت توجه دولت به این مفاهیم، قطعاً در کنار مدیریت قیمت مرغ، می‌توانیم صادرکننده خوبی در این ماده غذایی باشیم.

 

مولف : امیر طاهری

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه