اخبار داغ

صرفه جویی ۲.۴ میلیارد دلاری تولید داروهای بایوتک

صرفه جویی ۲.۴ میلیارد دلاری تولید داروهای بایوتک
عضو هیأت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران، به تشریح بازار داروهای بایوتک پرداخت و اهمیت تولید این قبیل داروها را مورد توجه قرار داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ داروهای بیوتکنولوژی که به بایوتک یا داروهای زیست فناورانه معروف است، به صورت کنترل یافته در صنعت کشت می‌شود و مواردی که به صورت دارو است از آنها استخراج می‌شود و چون این داروها در روند درمان هدفمند هستند و همچنین عوارض و سمی بودن آنها به مراتب کمتر است، به خوبی می‌تواند در پیشگیری و درمان بیماری‌های نادر و متابولیکی استفاده شود.

هاله حامدی فر عضو هیأت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران، در گفتگویی گفت: عمده درمان‌های بیماری‌های خاص و صعب العلاج به واسطه داروهای بایوتک صورت می‌گیرد، هر چند در زمینه داروهای کموتراپی و خودایمنی، داروهای شیمیایی جدیدی وارد بازار دارویی دنیا شده که بسیار مؤثر هستند.

وی افزود: آنچه مسلم است، داروهای بایوتک عمدتاً برای بیماری‌های خاص و صعب العلاج و بیماری‌های مزمن که بیماران، سال‌های زیادی با آنها دست و پنجه نرم می‌کنند، تولید می‌شود.

حامدی فر در پاسخ به این سوال که داروهای بایوتک چه سهمی از بازار دارویی دنیا دارند، گفت: داروهای بایوتک به قدری مهم هستند که در بین ۲۰ قلم داروی پُرفروش دنیا، ۱۷ قلم دارو سهم داروهای بایوتک است.

وی به فرایند تولید داروهای بایوتک اشاره کرد و افزود: فرایند تولید داروهای بایوتک به طول دوره تحقیق و توسعه و همچنین دانش فنی تولید آنها باز می‌گردد که مجموعه‌های کمی در دنیا هستند که این داروها را تولید می‌کنند. همین موضوع، هزینه تولید را بالا می‌برد. از همین رو، داروهای بایوتک جزو داروهایی هستند که به لحاظ ارزشی و فروش دلاری، در رده بالایی قرار دارند.

عضو هیأت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران، در ارتباط با تولید داروهای بایوتک در کشور، گفت: دانش فنی تولید این داروها در کشور بومی شده و از همین رو، کمترین ارزبری را در چرخه تولید این داروها در داخل کشور شاهد هستیم.

حامدی فر ادامه داد: تولید داروهای بایوتک در کشور، ۲.۴ میلیارد دلار صرفه جویی ارزی در سال ۱۴۰۱ به همراه داشته است که اگر تولید این داروها را نداشتیم، باید برای واردات برند اصلی این داروها، کلی ارز باید از کشور خارج می‌شد.

به گفته این تولید کننده داروهای بایوتک در کشور، برای صرفه جویی ۲.۴ میلیارد دلاری از محل تولید داروهای بایوتک، کمتر از ۸۰ میلیون دلار ارز صرف شده است.

حامدی فر در همین زمینه افزود: این مقدار صرفه جویی ارزی و در عین حال ارز مورد نیاز برای تولید داروهای بایوتک، نشان می‌دهد این داروها چه ارزش افزوده بالایی برای کشور دارند.

عضو هیأت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران ادامه داد: ۶۰ درصد صادرات دارویی کشور متعلق به داروهای بایوتک است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا داروهای بایوتک برای داروهای شیمیایی یک تهدید تلقی می‌شود، افزود: داروهای بایوتک برای صنعت داروهای شیمیایی، یک تهدید نیست؛ زیرا، در حال حاضر شاهد تولید داروهای شیمیایی خیلی مؤثر هستیم که وارد بازار دارویی شده و در روند درمان بیماری‌ها قرار می‌گیرند و تقابل آنها، خیلی معنا و مفهومی ندارد.

حامدی فر گفت: اساساً، تمامی تکنولوژی‌های موجود که به کار گرفته می‌شود؛ برای تولید داروهای مؤثرتر و ایمن تر است.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه