اخبار داغ

صحبتهای وزیر ورزش درباره سقف بودجه در حاشیه جلسه دولت؛

سجادی: باشگاهی ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه کرد و قهرمان نشد/ با تقویت ریال موافقیم

سجادی: باشگاهی ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه کرد و قهرمان نشد/ با تقویت ریال موافقیم
وزیر ورزش و جوانان گفت: تصمیم فدراسیون فوتبال برای تعیین سقف بودجه ۲۵۰ هزار میلیارد تومانی برای باشگاه‌ها یک تصمیم درست و روبه جلو است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان در حاشیه نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران، در پاسخ به این پرسش که ممنوعیت قرارداد با مربیان و بازیکنان خارجی بر مبنای دلار و یورو به کجا رسید؟ بیان کرد: این موضوع قابلیت اجرا دارد. فدراسیون فوتبال تصمیماتی برای کنترل فضای مالی و مادی فوتبال کشور گرفته است. سقف بودجه باشگاه ها ۲۵۰ میلیارد تومان تعیین شده است. یک عده از مربیان این موضوع را نقد کردند و گفتند چرا اینگونه تصمیم گیری شده است و این تصمیم را زیر سوال برده اند. عده‌ای از کارشناسان نیز همین طور اما در نهایت این تصمیم را فدراسیون فوتبال گرفته است. از نظر ما نیز درست است.

وی در ادامه اظهار کرد: در همه جای دنیا یکی از راه‌های کنترلی مالی آنها همین است. یک سقف تعیین می کنند تا فاصله خیلی زیادی ایجاد نشود. یک اصطلاحی به نام fairplay مالی وجود دارد که می گوید بین باشگاه های ورزشی اختلاف مالی نباید سنگین باشد. بنابراین یکسری راه های کنترلی باید وجود داشته باشد. در لیگی که پشت سر گذاشتیم، یک باشگاه در لیگ برتر داشتیم با بودجه ۲۷ میلیارد تومان و یک باشگاه  نزدیک ۵۰۰ میلیارد تومان داشتیم. این به معنای عدم رعایت fairplay مالی است. طبیعتا تیمی که ۲۷ میلیارد هزینه می کند، با تیمی که ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه می کند، تفاوت دارد. در کنار این مبلغ این باشگاه هتل و هواپیما و پاداش و دستمزد برای سایر کارکنان دارند. شاید این بودجه به ۵۵۰ میلیارد تومان نیز برسد.

وزیر ورزش و جوانان در ادامه تصریح کرد: تیمی که ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه کرد، حتی قهرمان نیز نشد. این بودجه ای که عرض می کنم برای یک تیم خارج از تهران بوده است. این ۲۷ میلیارد هم برای تیم خارج از تهران است. در دنیا راهکارها و ساز و کارهایی را گذاشتند که بین این اعداد و  ارقام تناسب وجود داشته باشد و اختلاف از زمین تا آسمان نباشد. در هر صورت تصمیمی که فدراسیون فوتبال گرفته است روبه جلو درست است.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا بازیکنان خارجی بدون دریافت ارز حاضر هستند در ایران حضور پیدا کنند؟ بیان کرد: بالاخره فدراسیون فوتبال راهکارهایی اندیشیده؛ باشگاه ها هم همین طور. هر چیزی که کمک کند ریال ما تقویت شود، ما موافق هستیم. هرچیزی که بنیه و هویت ما را در داخل تقویت کند، ما با آن موافق هستیم. نوع قراردادهایی که بسته خواهد شد و مفادی که در این قراردادها گنجانده خواهد شد، حائز اهمیت است. حرفه‌ای‌گری باشگاه خیلی مهم است که یک باشگاه در مفاد قرارداد خود چه نکاتی را درج کند که اگر خدایی نکرده به اختلاف حقوقی برخوردند، باشگاه بازنده نباشد. متاسفانه ما برعکس این را شاهد هستیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: شاید در دو الی سه دهه گذشته تنها یک نادر پرونده ای وجود داشت که ما توانستیم پول خود را پس بگیریم؛ آن هم پرونده ای بود که ما در سایپا با لیت بارسکی داشتیم. اگر اشتباه نکنم قرارداد وی بالغ بر ۳۰۰ هزار یورو یا دلار بود. قرارداد ما ولی آنقدر محکم بود که جزو نادر قراردادهایی بود که وقتی لیت بارسکی گذاشت رفت، باشگاه سایپا به پولش رسید.  تعداد این موارد باید بیشتر باشد؛ بنابراین ما از فدراسیون فوتبال خواستیم که بازنگری انجام دهند. باید دائم متحولانه فکر کنیم. باید بسنجیم که آیا راهی که ما آمدیم ما را به هدف رسانده؟ اگر نرسانده باید بازنگری کنیم. یکی از حوزه هایی که باید بازنگری کنیم همین حوزه قراردادها است.

وی افزود: یکی هم سقف قراردادها است. بنده شنیدم خیلی از نمایندگان مجلس نیز از این اقدام فدراسیون فوتبال حمایت کردند. در هر صورت انضباط مالی گزینه خوبی است. اینکه سقف را برداریم و به یکباره یک باشگاه ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه کند، چه معنایی دارد؟ اگر خدایی نکرده ضمانت اجرا رعایت نشد و از راه هایی دور بزنند دیگر تخلف است. سپس در کمیته های مختلف فدراسیون ها به ویژه فدراسیون فوتبال رسیدگی خواهد شد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: روح حاکم برنامه هفتم این شد که دیدگاه سازمان برنامه بودجه این بود که در احکام برنامه هفتم آنچه که جنبه مالی دارد در بودجه سالیانه دستگاه بیاید، بنابراین احکامی از قبیل۰/۲۷ درصد از ارزش افزوده و مواردی که روح مالی داشت از دستور کار خارج شد. اخیرا در یک دهه اخیر و برنامه ششم ۰/۲۷ درصد از ارزش افزوده را برای ورزش اختصاص داده بودند که بخشی از آن برای آموزش و پرورش و بخشی از آن برای جوانان و بخشی هم برای ورزش بود. در برنامه هفتم این برای ورزش حذف نشده؛ بلکه قرار شد احکامی که روح مالی و بودجه ای دارد به بودجه سالیانه رفته و سال به سال در این خصوص تصمیم گیری شود.

وزیر ورزش و جوانان در خصوص تغییرات اخیر انجام شده در راس فدراسیون جودو و انتخاب پریچهره به عنوان سرپرست این فدراسیون گفت: یک موضوع  قضایی درخصوص فدراسیون جودو پیش آمده و سعی می‌کنیم این موضوع را از طریق دستگاه قضایی پی‌گیری کنیم. فعلا قرار بوده این تغییرات در راس فدراسیون جودو رخ دهد و ما به احترام رای دستگاه قضایی حکم تعلیق موقت را اجرایی کردیم. شاید میراسماعیلی دوباره برگردد. اگر او برگردد که دیگر فدراسیون جودو نیازی به برگزاری انتخابات ندارد. اما اگر چنین نشد، هر زمان که قانون به ما اجازه دهد اقدمات مربوطه را انجام می‌دهیم.

سجادی در پاسخ به این سوال که آیا انتخابات کلیه فدراسیون‌هایی که در پروسه برگزاری مجامع انتخاباتی هستند، تا قبل از آغاز بازی‌های آسیایی برگزار خواهد شد، عنوان کرد: قطعا مجامع انتخاباتی برخی فدراسیون‌های ورزشی تا قبل از بازی‌های آسیایی برگزار خواهد شد. ما جدول زمان‌بندی داریم و طبق آن مجامع انتخاباتی را برگزار می‌کنیم. در حال حاضر این جدول زمان‌بندی را همراه ندارم اما اگر رسانه‌ها مایل باشند، آن را در اختیارشان قرار می‌دهیم.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه