اخبار داغ

صحبتهای مفصل رئیس فدراسیون والیبال درباره شرایط این رشته؛

داورزنی: والیبال برگ برنده ایران است/ والیبال به ستاره ها و رئیس وابسته نیست

داورزنی: والیبال برگ برنده ایران است/ والیبال به ستاره ها و رئیس وابسته نیست
رئیس فدراسیون گفت: مسیر پیشرفت بدون داورزنی یا بدون بازیکنان جلو می‌رود و این رشته بی‌نیاز از رئیس و بازیکنان است.

به گزارش خبرنگار ورزشی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمدرضا داورزنی رئیس فدراسیون والیبال درباره وضعیت بودجه فدراسیون والیبال اظهار داشت: سال گذشته بودجه فدراسیون والیبال در کمیته ملی المپیک ۳ میلیارد تومان بوده و امسال این عدد به ۶ میلیارد تومان رسید. به گفته آقایان بودجه والیبال نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده اما باید این نکته را هم در نظر بگیریم که قیمت تمام شده همه اعزام‌ها دو برابر شده است.

وی درباره صحبت‌های مناف هاشمی دبیر کمیته ملی المپیک مبنی بر اینکه داورزنی عضو هیأت اجرایی است اما از مشکلات والیبال صحبتی نکرد، گفت: ما رایزنی‌هایی با کمیته ملی و وزارت ورزش داشتیم اما خودم هم وقتی صحبت‌های مناف هاشمی را خواندم تعجب کردم. مشکل والیبال با ۱ میلیارد و ۲ میلیارد حل نمی‌شود. من نمی‌توانم همه انرژی‌ام را برای توجیه کمیته ملی المپیک جهت کمک به والیبال بگذارم. بحث اصلی ما کمک مجلس و دولت به والیبال است. معتقدم نباید رشته‌های ورزشی را با یکدیگر قیاس کنیم. ما به هیچ عنوان در مورد کمک به سایر رشته‌ها موضع نداریم، اما معتقدم دولت و مجلس باید نگاه جدی‌تری به والیبال داشته باشند.

رئیس فدراسیون والیبال در مورد پشت کردن ستاره‌های والیبال ایران به تیم ملی تاکید کرد: من اعتقاد ندارم این بازیکنان به تیم ملی پشت کرده‌اند. به هر حال همه بازیکنان برای تیم ملی زحمت کشیدند. والیبال در مسیری است که باید ادامه پیدا کند. این مسیر پیشرفت بدون داورزنی یا بدون بازیکنان جلو می‌رود و این رشته بی‌نیاز از رئیس و بازیکنان است. ما نمی‌توانیم انتظارات مردم از والیبال را پایین بیاوریم. از همان ابتدا که به فدراسیون آمدم هدف برنامه‌ریزی درازمدت بود و باید براساس آن پیش برویم. این رشته در مسیر رشد قرار گرفته و خوشبختانه هیچ زمانی هم به کسی وابسته نبوده است.

داورزنی در مورد جذب اسپانسر خاطرنشان کرد: والیبال ایران به اسپانسری نیاز دارد که بی‌نیاز از دولت باشد و بتواند به ما کمک کند. نوسانات ارزی برای اعزام تیم‌ها مشکل ساز شده و به همین خاطر به فکر جذب اسپانسر بیرونی هستیم تا بتوانیم قرارداد دلاری داشته باشیم. فدراسیون برای جذب اسپانسر بیکار ننشسته است. موفقیت‌های والیبال در ۱۵ سال گذشته برگ برنده جمهوری اسلامی بوده، در این میان برخی به دنبال حاشیه‌سازی برای این تیم هستند ولی ما به حواشی شبکه‌های معاند توجهی نمی‌کنیم.

رئیس فدراسیون والیبال در مورد هدف گذاری برای والیبال زنان تأکید کرد: به نظرم نقطه عطف والیبال مردان زمانی اتفاق افتاد که آن‌ها به لیگ ملت‌ها راه پیدا کردند. در مورد زنان هم باید تلاش کنیم تا به لیگ ملت‌ها راه پیدا کنند، قطعا کار خیلی سختی است، اما هدف گذاری ما برای زنان به همین صورت است. من مدیر حرفه‌ای ورزش هستم و برای شاد کردن دل مردم کار می‌کنم. خوشبختانه با ارتباطاتی که داشتیم کمک فدراسیون جهانی برای زنان باز است، خودمان هم به تیم زیر ۱۶ سال بانوان خیلی امیدوار هستیم، اردوهایی برای آن‌ها در نظر گرفته‌ایم تا در مسیر رشد قرار بگیرند.

داورزنی همچنین در مورد لیگ برتر والیبال گفت: همه تیم‌های لیگ برتری برای فدراسیون شرایط یکسان دارند. تیم شهداب یزد قهرمان لیگ شده و باید در باشگاه‌های آسیایی تقویت می‌شد. هیچکدام از تیم‌ها برای ما تفاوت ندارند. در گذشته سرمربی تیم ملی خارجی بود و در لیگ برتر تیم‌داری نمی‌کرد، اما در دو سال گذشته که هدایت تیم ملی مربی برعهده عطایی است، شرایط فرق کرده و در لیگ هم تیمداری می‌کند. طبیعی است که مربی با یک باشگاه قرارداد داشته و برای فصل جدید با تیم دیگری قرارداد ببندد.

وی در مورد سقف قراردادها بازیکنان و هزینه بالای تیمداری در لیگ برتر اظهار کرد: ما باید عرضه و تقاضا را در لیگ متعادل کنیم. در دنیا یکسری بازیکن گران قیمت هستند. بعضی پست‌ها برای باشگاه‌ها کلیدی هستند و مدیران باشگاه‌ها حاضرند برای این بازیکنان پول زیادی پرداخت کنند. برخی بازیکنان هم در خارج از کشور بازی می‌کنند که متأسفانه برخی بازیکنان داخلی خودشان را با آن‌ها مقایسه می‌کنند.

داورزنی افزود: در چنین شرایطی ما موظف هستیم در تعداد تیم‌های لیگ برتری تجدید نظر کنیم. حتی امسال به مسئولان سازمان لیگ هم گفته‌ام در صورت امکان لیگ را با ۱۲ تیم برگزار کنیم. در واقع نقش فدراسیون تعدیل کننده است. باید عرضه و تقاضا را متعادل کنیم تا این مشکلات به وجود نیاید. در مورد پلی‌آف هم باشگاه‌ها خودشان تصمیم گرفتند و امضا کردند. من قبول دارم که باید نقاط ضعف لیگ را برطرف کنیم.

رئیس فدراسیون والیبال همچنین در مورد رفتار ناشایست برخی تماشاگران در مسابقات لیگ برتر عنوان کرد: متأسفانه خیلی از حواشی از نیمکت تیم‌ها شروع می‌شود. مربی می‌خواهد با زور تماشاگر نتیجه بگیرد. بنابراین باید در آیین نامه کمیته انضباطی بازنگری کنیم تا باشگاه‌ها موظف به پاسخگویی در مورد رفتار تماشاچیان باشند.

وی با بیان اینکه کمیته ملی المپیک قول پرواز بیزنس برای ملی‌پوشان والیبال داده است، گفت: با توجه به بعد مسافت از چین تا مسابقات انتخابی المپیک که در برزیل برگزار می‌شود و تنها ۴ روز فاصله زمانی این دو تورنمنت مهم است، کمیته المپیک این قول را به ما داده که ملی‌پوشان از چین به برزیل با پرواز بیزنس سفر کنند تا فرصتی برای ریکاوری داشته باشند.

رئیس فدراسیون والیبال در واکنش به این سوال که «آیا بهتر نبود با توجه به فشردگی مسابقات والیبال در سال جاری تیم دیگری در بازی‌های آسیایی هانگژو شرکت می‌کرد؟» گفت: والیبال در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ موفق به کسب مدال طلا شد. با توجه به این شرایط قطعاً انتظار مردم کسب سومین مدال طلاست. ضمن اینکه چند بازیکن سرباز هم در ترکیب تیم داریم و کسب عنوان قهرمانی در این مسابقات می‌تواند برای سرباز - قهرمانی آن‌ها کمک کند. بعد از بازی‌های آسیایی هم کادر فنی برای مسابقات انتخابی المپیک تصمیم می‌گیرد. ما در این مسابقات کار خیلی سختی داریم اما هدفمان کسب امتیاز است چرا که در مهرماه تکلیف کسب سهمیه المپیک مشخص می‌شود و ۴ تیم که دارای رنکینگ بالا هستند می‌توانند به المپیک راه پیدا کنند. بنابراین ما باید در همه تورنمنت‌ها و به خصوص قهرمانی آسیا حضور یابیم و امتیاز کسب کنیم تا رنکینگ را ارتقا دهیم یا همین جایگاه را حفظ کنیم.

رئیس فدراسیون والیبال در مورد پایان دوره چهارساله اش در فدراسیون و همچنین بحث بازنشستگی‌اش تاکید کرد: در آبان ماه سال جاری دوره چهارساله‌ام به پایان می‌رسد، طبق اساسنامه جهانی من می‌توانم همچنان در فدراسیون حضور داشته باشم چرا که سن بازنشستگی طبق اساسنامه فدراسیون جهانی ۷۵ سال است، اما قوانین داخلی ما سن ۶۵ سالگی را برای بازنشستگی در نظر گرفته که من هم تابع این قوانین هستم و به دنبال چالش با آن نیستیم. ما به دنبال تعامل با وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک هستیم اما این موضوع تنها برعهده وزارتخانه نیست و دولت هم باید کمک کند.

داورزنی با بیان اینکه علاقه‌مند است نسل جدیدی به والیبال ایران اضافه شود، اظهار کرد: دوست دارم مسیر را برای نسل جدید فراهم کنم تا والیبال در ریل حرکت قرار بگیرد. اعتقاد دارم والیبال منوط به شخص خاصی نیست. همانطور که تغییر نسل در تیم‌های ملی رخ می‌دهد باید در بدنه مدیریت و اجرایی هم این اتفاق رخ دهد. هیچ کسی حاضر نیست درخت تنومندی که ساخته را از ریشه خشک کند، طبیعی است که همه ما دوست داریم موفقیت‌های والیبال ادامه پیدا کند، اما ما مدیران جوانی داریم که می‌توانند در والیبال خدمت کنند.

وی در واکنش به اینکه دو سال در والیبال نبود و اتفاقات عجیبی برای این رشته رخ داد عنوان کرد: اینکه چه اتفاقاتی در دو سالی که در والیبال نبودم رخ داده موضوع قابل تاملی است و جای بحث آن نیست، اما ما یک اساسنامه جهانی داریم که طبق آن مشکلی برای ماندن ندارم. طبق اساسنامه مجمع و نوع انتخابات و افرادی هم که شرکت می‌کنند کاملاً مشخص است، اما از آن طرف براساس نهادهای نظارتی، فدراسیون‌ها جزو نهادهای عمومی هستند و دستگاه اجرایی به حساب می‌آیند. بنابراین اگر مجلس یا دیگر نهادها، اساسنامه فدراسیون جهانی والیبال را تأیید کنند مشکلی برای ادامه کار ندارم مثل همان اتفاقی که برای فدراسیون فوتبال رخ داد.

داورزنی تأکید کرد: اما تمایل ندارم این تصور به وجود بیاید که برای ماندن در فدراسیون تلاش می‌کنم، تا زمانی که هستم کار را ادامه می‌دهم و ثبت‌نام برای ریاست فدراسیون هم انجام خواهم داد، اما اگر شرایط برای ماندن من فراهم نشد به هیچ عنوان سراغ نهادهای بین‌المللی نخواهم رفت. همه کشورها ملزم به رعایت اساسنامه فدراسیون‌های جهانی خود هستند اما ما قصد نداریم وارد چالش شویم.

رئیس فدراسیون والیبال تأکید کرد: اگر فدراسیون‌ها از لیست نهاد عمومی خارج شوند و به صورت مستقل در نظر گرفته شود من می‌توانم در فدراسیون کارم را ادامه دهم اما اگر این اتفاق رخ نداد نباید کشور را به چالش بکشیم. از مسیر قانونی کار را پیگیری می‌کنیم. تا زمانی که در قوانین ما فدراسیون‌ها نهاد عمومی است، ملزم به قوانین هستیم. حل این موضوع هم در اختیار وزارتخانه و کمیته ملی المپیک نیست.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه