اخبار داغ

دبیر شورای توسعه سواحل مکران؛

حسین دهقان: قطب جدید صنعت نفت در سواحل مکران پا خواهد گرفت

حسین دهقان: قطب جدید صنعت نفت در سواحل مکران پا خواهد گرفت
دبیر شورای توسعه سواحل مکران گفت: با ایجاد این قطب جدید صنعت نفت زنجیره ارزش را کامل می‌کنیم تا با تولید محصول نهایی، ارزش افزوده در کشور شکل گیرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسین دهقان  در نشستی خبری امروز با بیان اینکه بازه زمانی طولانی را برای توسعه سواحل مکران پشت‌سر گذاشته‌ایم، اظهار کرد: اواخر دهه ۸۰ اهمیت توسعه این سواحل از سوی رهبر معظم انقلاب مطرح شد و از آن زمان مراکز علمی و آموزشی به این موضوع پرداختند و اهمیت و ضرورت آن را مورد توجه قرار دادند و الزامات مربوط به این کار را اعلام کردند.

دبیر شورای توسعه سواحل مکران با بیان اینکه افزون بر اهمیت کارکرد داخلی، موضوعات فرامرزی نیز مورد توجه است، تصریح کرد: در این دوره جدید با توجه ویژه دولت سیزدهم، سعی کردیم تشکیل سازمان را تسریع کنیم و در بودجه ۱۴۰۲ بودجه برای این سازمان در نظر گرفته شد.

او با اشاره به اینکه مشارکت‌دهی کشور‌های مبدأ و مقصد در کریدور‌های ترانزیتی منطقه را انجام خواهیم داد، گفت: با این اقدام‌ها در تلاش هستیم تا سال ۱۴۰۶ بتوانیم زیرساخت‌های منطقه مکران را کامل کنیم.

قطب جدید صنعت نفت در سواحل مکران

دبیر شورای توسعه سواحل مکران افزود: کوه مبارک در این منطقه به عنوان یک پایانه نفتی و پتروپالایشگاهی خواهد بود تا زنجیره ارزش را کامل کنیم.

دهقان با تأکید بر اینکه در منطقه مکران اجرای اقتصاد مقاومتی پایه و مبنا خواهد بود، ادامه داد: عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی در منطقه مکران مطرح است و سیاست‌های اقتصاد دریاپایه نیز مورد توجه قرار دارد.

او با اشاره به اینکه سازمانی که تأسیس خواهد شد، نقش حاکمیتی دارد، گفت: کشور‌های زیادی برای حضور و سرمایه‌گذاری با وجود تحریم‌ها پیشنهاد سرمایه‌گذاری در سواحل مکران را دارند که شامل چین، کشور‌های میانه و... می‌شود.

دبیر شورای توسعه سواحل مکران با بیان اینکه می‌خواهیم از همه ظرفیت‌ها برای توسعه مبادلات بین‌المللی استفاده کنیم، افزود: همچنین توسعه مناطق محلی نیز مورد توجه خواهد بود.

دهقان با تأکید بر اینکه همه دولت‌ها اهتمام جدی برای توسعه سواحل مکران داشته‌اند، ادامه داد: ما اکنون توجه ویژه‌ای برای توسعه مکران داریم.

او به تهیه سه برنامه زمانی در بازه‌های ۱۴۰۴، ۱۴۰۸ و بعد از آن اشاره کرد و گفت: این سازمان زیر نظر شورایی به ریاست رئیس‌جمهوری کار می‌کند.

منطقه مکران موتور محرکه و پشتیبان توسعه ملی است

وی با تأکید بر اینکه منطقه مکران موتور محرکه و پشتیبان توسعه ملی است، گفت: این منطقه ظرفیت کریدوری و ترانزیتی دارد و ما را به اروپا و آسیای مرکزی و افغانستان و سایر کشورهای همسایه متصل می‌کند. اگر کریدور شمال -جنوب فعال شود، حمل و نقل ترکیبی این منطقه هم فعال می‌شود.

دهقان با اشاره به بکارگیری نیروی کار بومی در این مناطق، تأکید کرد: محرومیت زدایی محصول توسعه متوازن و پایدار در سواحل مکران خواهد بود و معتقدیم هویت دهی به این منطقه باید بر مبنای ظرفیت محلی، تاریخ و جغرافیای این منطقه باشد.

وی با بیان اینکه کلاس‌های آموزش به این نیروها آغاز شده و برخی نیز در حال فعالیت هستند، خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاران نیز برای ساخت مسکن برای افرادی در این مناطق فعالیت خواهند کرد، برنامه دارند.

به گزارش راه دانا؛ براساس تاکید مقام معظم رهبری در سال‌های گذشته مبنی بر توجه و توسعه سواحل مکران، در دوره‌های قبلی اتفاق خاصی رخ نداد؛ اما دولت سیزدهم در تلاش است تا بتواند از ظرفیت‌های مختلف اقتصادی در این مناطق استفاده کند.

در این ارتباط هیات دولت هفتم خرداد با هدف توسعه سواحل مکران مصوب کرد تمامی اختیارات لازم برای پیشرفت و توسعه منطقه، به سازمانی که برای مکران فعال خواهد شد، اعطا می‌شود. همچنین پیشنهاد شده که همه امکانات، دارایی‌ها، اموال و اختیارات دستگاه‌های اجرایی به همین سازمان واگذار شود.

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه