اخبار داغ

کارشناس رسانه در گفت و گو با دانا مطرح کرد؛

رسانه‌های ایران در غرب رصد می‌شوند/ پوشش خبرهای داخلی ایران بیشتر مورد توجه مخاطب خارجی است

رسانه‌های ایران در غرب رصد می‌شوند/ پوشش خبرهای داخلی ایران بیشتر مورد توجه مخاطب خارجی است
ناصر بزرگمهر کارشناس رسانه با اشاره به اینکه هر حاکمیتی باید یک شبکه خبری مختص خود را داشته باشد تصریح کرد: رسانه های برون مرزی در تاثیرگذاری بر افکار عمومی جهان در بخش دیپلماسی عمومی نقش آفرین هستند.

ناصر بزرگمهر کارشناس رسانه در گفت و گو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با اشاره به اینکه هر حاکمیتی باید یک شبکه خبری مختص خود را داشته باشد تصریح کرد: رسانه های برون مرزی در تاثیرگذاری بر افکار عمومی جهان در بخش دیپلماسی عمومی نقش آفرین هستند.

وی تاکید کرد: شبکه های برون مرزی در حفظ امنیت ملی کشور و تامین منافع مردم مشارکت دارند و البته لازمه کنش موفق آنان نیز مانند هر رسانه دیگری داشتن ابزار و امکانات لازم و بهره مندی از آزادی کامل است.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: کسانی که دست به تحریم رسانه های ایران می زنند به صورت مرتب و کامل رسانه های ما را می بینند و امروزه، جهان اینترنتی یا دنیای مخابراتی یا اطلاع رسانی الکترونیک به گونه ای است که پیام رسانه های مجازی توسط دولت ها رصد می شود.

بزرگمهر افزود: همه رسانه های ایران توسط دولت ها و لابی های قدرت در غرب مورد رصد و بررسی قرار می گیرد و پرس تی وی هم از این روند مستثنی نیست.

وی خاطرنشان کرد: با وجود همه تحریم ها و محدودیت ها، برخی از مردم و حتی نخبگان در کشورهای غربی بخشی از اطلاعات خود را از این شبکه دریافت می کنند. چرا که مردم جهان اگر بدانند نکته ای در یک شبکه وجود دارد حتما تحریم ها و فیلترها را دور می زنند تا به اطلاع رسانی آن رسانه خوب دست یابند. 

این کارشناس رسانه با بیان اینکه یک رسانه هر چه اطلاعات را دقیق تر و شفاف تر بیان کند طبعا مخاطبان بیشتری خواهد داشت تصریح کرد: در جهان امروز که هر نفر به (شهروند خبرنگار) تبدیل شده لازم است تا رسانه ها از چارچوب های رسمی که دست و پای آنها را می بندد خود را رها سازند تا نقش آفرینی رسانه بیشتر شود. هر چه کنشگران عرصه خبررسانی آزادی بیشتری داشته باشند حتما تاثیر مثبت و بهتری خواهند داشت.

بزرگمهر، تاکید کرد: در حال حاضر آنچه در یک شبکه خبری اهمیت دارد اول خبر و سپس گزارش های تحلیلی است که چنانچه صادقانه، شفاف و با آزادی کامل تهیه شده باشد قطعا مورد توجه مخاطبان قرار می گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که برای یک شبکه ایرانی با گستره بین المللی، چه اولویتی وجود دارد اظهار داشت: پوشش خبرهای داخلی ایران بیشتر مورد توجه مخاطب خارجی است البته خبرهای خارجی هم مهم است اما نیاز است تا خبرهای داخلی و گزارش های آن رسانه بر اساس واقعیت های قابل انتشار کشور باشد و چنانچه خبرهای خارج کشور را هم رصد می کند باید همه جانبه باشد و نباید فقط به نیمه خالی لیوان، در کشورهای دیگر تمرکز کرد.

این کارشناس رسانه با اشاره به اینکه پرس تی وی توانسته است به مانند یک برند برای ایران ظاهر شود ادامه داد: زمانی که یک شبکه خبری تحریم می شود نشان می دهد که آن رسانه تاثیرگذار بوده و موفق عمل کرده است که مورد فشار و حساسیت غرب به ویژه ایالات متحده واقع شده است. به بیان دیگر آمریکا با آن شبکه ها و خبرگزاری های بزرگ چه لزومی دارد که تلویزیون های کوچک را تحریم کند.

بزرگمهر با یادآوری اینکه رسانه های غربی از امکانات و تامین مالی بسیار بالایی برخوردار هستند تصریح کرد: ما حتی قبل از تحریم ها هم این امکان را نداشتیم که مثلا در 200 کشور جهان نمایندگی داشته باشد طبعا تمکن ما نسبت به غرب خیلی کمتر است اما در همان چند کشور بزرگ هم که حضور داریم باید در همه میدان ها قوی ظاهر شویم. به شکلی که یک مخاطب خارجی با دیدن شبکه ما تصور کند با یک خبرگزاری یا شبکه خبری کامل مواجه است.

این مدرس دانشگاه گفت: بررسی آثار تحریم های آمریکا بر زندگی مردم ایران از جمله مشکلاتی که بیماران در دستیابی به دارو و تجهیزات درمانی دارند از محورهای مهمی است که پرس تی وی باید دنبال کند تا افکار عمومی جهان تصویر واضحی از عملکرد غرب علیه حقوق بشر را ببیند.

وی تاکید کرد: زمانی که صف های مردم برای تهیه دارو برای افکار عمومی جهان نشان داده شود مردم کشورهای دیگر درک می کنند که این تحریم ها موجب چه مشکلاتی برای مردم ایران ایجاد کرد و ترغیب می شوند که به آن اعتراض کنند.

بزرگمهر در پاسخ به این سوال که «اگر شما در پرس تی وی یک برنامه داشته باشید آن را چگونه طراحی می کنید» اظهار داشت: یک برنامه گفتگو محور با یک مهمان از میان مسئولان جمهوری اسلامی در حوزه های مختلف که مردم کشورهای دیگر به صورت کاملا آزاد بتوانند تماس بگیرند و سوالاتی که دارند را از آن مقام مسئول مثلا رئیس سازمان انرژی اتمی بپرسند و مسئول ایرانی پاسخ سوالات آنها را بدهد.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه