اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

آخرین وضعیت یوزهای ایرانی/ تلاش‌ها برای نجات گونه‌ای در خطر انقراض

آخرین وضعیت یوزهای ایرانی/ تلاش‌ها برای نجات گونه‌ای در خطر انقراض
یوزپلنگ ایرانی یکی از گونه‌های در خطر انقراض است که تلاش‌های معنی‌داری برای حفاظت از این گونه و جلوگیری از انقراض آن در دست انجام است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع‌رسانی راه‌ دانا؛ یوزپلنگ ایرانی یک گونه‌ی در خطر انقراض است که در حدود ۲ هزار سال پیش در اکثر نقاط آسیا یافت می‌شد، اما اکنون تنها در مناطق بیابانی ایران رویت می شود. از دهه ۱۹۷۰ ایران به عنوان تنها محل زندگی یوزپلنگ‌های آسیایی شناخته شده و به همین دلیل به آن یوزپلنگ ایرانی نیز می گویند.

در حال حاضر، یوزهای آسیایی در ایران و بخش‌هایی از استان سمنان زندگی می‌کنند، به همین دلیل تلاش‌های زیادی جهت حفاظت از این گونه و جلوگیری از انقراض آن انجام می‌شود. متخصصان محیط زیست نیز در سایت تکثیر در اسارت و ارتقای امنیت پارک ملی توران به دنبال افزایش امنیت مناطق زیستگاهی یوزپلنگ و تغییر سرنوشت آن از خطر انقراض هستند.

غلامرضا ابدالی مدیرکل دفتر مدیریت و حفاظت حیات وحش سازمان محیط زیست چندی پیش اصلی‌ترین وظیفه محیط زیست را حفاظت از گونه‌های در دل زیستگاه اصلی دانست و اعلام کرده که ایجاد سایت‌های تکثیر برای گونه‌های در خطر انقراض نظیر پلنگ ایرانی جزو برنامه‌های اصلی سازمان محیط زیست است.

تکثیر یوزپلنگ در اسارت، پروژه‌ای است که با انتقال سه توله یوز نر به نام های دلبر، کوشکی و ایران به توران وارد مرحله جدیدی شد. ابتدای فروردین ماه ۱۴۰۰ فیروز یوز نر ۱۱ ساله منطقه توران نیز زنده‌گیری و برای جفتگیری با ایران، یوزپلنگ ماده به محیط اسارت واقع در سایت توران منتقل شد.

جفتگیری با موفقیت انجام شد و بهار سال ۱۴۰۰ سه توله یوز متولد شدند، اما متأسفانه هر سه آنها جان خود را از دست دادند. سال جاری نیز در حالی که امید می‌رفت که ایران دوباره باردار باشد، اما بنا به اعلام نهایی سازمان محیط زیست این اتفاق نیفتاد و امید به تولد توله یوز جدید از دست رفت.

سال گذشته، دو توله یوز دیگر به مجموعه یوزپلنگ‌های در اسارت اضافه شدند. در تاریخ ۱۲ آذر ۱۴۰۱، دو توله با نام‌های آذر و توران توسط چوپانان در پارک ملی توران یافت شدند، سپس به استان سمنان منتقل شدند و پس از فرآیند افزایش وزن به توران بازگشتند.

علی سلاجقه معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط‌ زیست در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا با اشاره به آخرین وضعیت یوزهای ایرانی، اظهار داشت: وضعیت یوزپلنگ‌های ایرانی در حال حاضر خوب است و تکثیر یوزهای در اسارت نیز در وضعیت مناسب قرار دارد.

وی افزود: با توجه به زادو ولدی که انجام شده پیش بینی می شود تعداد گونه ها هم وضعیت رو به رشدی داشته باشند.

در این باره حسن اکبری معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط‌ زیست نیز به این موضوع اشاره کرد که توله یوزهای «آذر» و «توران» قابلیت رهاسازی را ندارند و تنها یوزپلنگ‌هایی که در طبیعت رشد کرده‌اند، توانایی بقا در این محیط را دارند.

وی افزود:‌ تلاش ما بیشتر در این راستا است که امنیت زیستگاه‌های اطراف توران را افزایش دهیم همچنین میزان طعمه‌ها را بیشتر کنیم و بتوانیم شرایط زیستگاهی را بهتر کنیم. به خصوص در شمال و شرق توران زیستگاه‌هایی در خارج از محدوده حفاظت شده توران وجود دارند که نمی‌توانیم بر آن مناطق، مدیریتی اعمال کنیم چرا که جزو مناطق چهارگانه نیستند علاوه بر آن مسئله محدودیت نیرو و اعتبارات نیز وجود دارد.

به گفته معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط‌ زیست اقداماتی نیز در زمینه حفاظت مشارکتی در شرق توران آغاز شده است و بخش خصوصی در این زمینه به سازمان حفاظت محیط زیست در حوزه حفاظت و همچنین تکثیر طعمه‌های یوز کمک می‌کند.

به گزارش دانا؛ یوزپلنگ ایرانی یکی از گونه‌های در خطر انقراض است که اکنون فقط در نواحی بیابانی ایران رویت می شود. تلاش‌های معنی‌داری برای حفاظت از این گونه و جلوگیری از انقراض آن در دست انجام است. سازمان محیط زیست و متخصصان بومی در حال فعالیت هستند تا از به وقوع پیوستن انقراض یوزپلنگ ایرانی جلوگیری کنند. تلاش‌ها برای تولید نسل جدید یوزپلنگ‌ها و ارتقاء امنیت زیستگاه‌های آنها در منطقه ادامه دارد و به نظر می‌رسد که وضعیت یوزپلنگ‌ها به طور کلی خوب باشد و تعداد آنها در مناطق حفاظت‌شده افزایش یابد، اما نیاز به توجه به مسائل محیطی و محدودیت‌های موجود در مناطق زیستگاهی این گونه نیز وجود دارد. 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه