اخبار داغ

اسماعیلی در گفتگو با دانا مطرح کرد؛

تأمین مالی صنایع در راستای کاهش ۴۰ درصدی مصرف گاز/ لزوم تعویض بخاری‌های فرسوده و غیراستاندارد

تأمین مالی صنایع در راستای کاهش ۴۰ درصدی مصرف گاز/ لزوم تعویض بخاری‌های فرسوده و غیراستاندارد
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به الزام کاهش مصرف انرژی گاز گفت: تعویض بخاری‌های قدیمی بهترین و مهم‌ترین راهکار کاهش ۴۰ درصدی مصرف گاز در کشور است.

ولی اسماعیلی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ درباره اهمیت سرمایه‌گذاری صنایع در طرح تعویض بخاری‌های فرسوده و کاهش ۱۰ میلیارد مترمکعبی مصرف گاز در بخش خانگی برای جلوگیری از ناترازی گاز در اوج مصرف اظهار کرد: طرح تعویض بخاری‌ها و تاثیر آن در کاهش مصرف انرژی گاز در کشور امروز لازم و ضروری است و حتماً طرح تعویض بخاری‌های فرسوده می‌تواند در کاهش مصرف انرژی گاز نقش مهمی داشته باشد.

لزوم تامین مالی برای تولید و تعویض بخاری‌های کم‌مصرف

وی با اشاره به فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در تولید و ایجاد بخاری‌های کم‌مصرف بیان کرد: به‌واقع باید از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه طراحی بخاری‌های کم‌مصرف استفاده شود؛ چراکه فعالیت این بخش به‌درستی تأثیرگذار خواهد بود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: حتماً تعویض بخاری‌ها باعث کاهش بیش از ۴۰ درصدی  مصرف گاز در کشور خواهد شد.

اسماعیلی تصریح کرد: حتماً ما باید در راستای کاهش مصرف انرژی گاز به سمت تعویض بخاری‌ها حرکت کنیم و در زمینه تأمین مالی نیز باتوجه‌به نیاز مبرم صنعت، صنایع بهترین و مهم‌ترین سرمایه‌گذاران اجرای طرح تعویض بخاری‌های فرسوده خواهند بود.

بیشتر بخوانید:

رویکرد وزارت نفت دولت سیزدهم، بهینه‌سازی مصرف گاز است

 

راهکارهای رفع ناترازی مقطعی گاز صنایع

به گزارش راه دانا؛ یکی از راهکارهای مهم برای رفع ناترازی مقطعی گاز صنایع، بحث مرتبط با به‌کارگیری از ظرفیت ذخیره‌سازی گاز در کشور است؛ این مهم از طریق سرمایه‌گذاری صنایع و خود دولت امکان‌پذیر خواهد بود. درحالی‌که پرداختن به موضوع ناترازی گاز از اهمیت بالایی برخوردار است، توجه به چالش‌های مالی مرتبط با چنین پروژه‌ای ضروری است.

در حال حاضر یکی از موانع مهم نیاز به گاز توسط صنایع پیشران کشور در دوره‌های پیک مصرف است. این صنایع سرمایه‌گذاری در مصرف گاز را از نظر اقتصادی مقرون‌به‌صرفه می‌دانند که این امر میزان گاز موجود در بخش داخلی را کاهش می‌دهد. برای غلبه بر این چالش، تشویق سرمایه‌گذاری صنعتی در بهینه‌سازی مصرف گاز بسیار مهم است.

با سرمایه‌گذاری در بهینه‌سازی مصرف گاز، صنایع می‌توانند از مزایای قابل‌توجهی بهره‌مند شوند. آنها به عرضه بهینه گاز دسترسی خواهند داشت که می‌تواند فرایندهای تولید آنها را بهبود بخشد و هزینه‌ها را کاهش دهد. علاوه بر این، با سرمایه‌گذاری در پروژه برای به‌حداقل‌رساندن اتلاف انرژی و بهبود راندمان مصرف گاز، صنایع می‌توانند نقشی محوری در جلوگیری از کمبود گاز در دوره‌های پیک مصرف ایفا کنند.

این نه‌تنها تأمین پایدار گاز را تضمین می‌کند، بلکه نگرانی‌های مربوط به صنایع پیشران کشور را نیز برطرف می‌کند. سرمایه‌گذاری صنایع در طرح تعویض بخاری‌های فرسوده باعث خواهد شد که کلیه میزان ۱۰ میلیارد مترمکعبی صرفه‌جویی در مصرف گاز در بخش خانگی در اوج پیک مصرف در جهت تولید محصولات صنعتی و عدم قطعی گاز صنایع مورداستفاده قرار گیرد.

لزوم رسیدگی به موضوع ناترازی گاز در فصول سرد

موضوع ناترازی گاز در فصول سرد ایران توجه عاجل را می‌طلبد. با تمرکز بر وسایل گرمایشی و ضایعات آنها، به‌ویژه از طریق نوسازی و تعویض بخاری‌های قدیمی، می‌توان اتلاف انرژی در بخش خانگی را به میزان قابل‌توجهی کاهش داد. اجرای طرح تعویض بخاری در برنامه هفتم توسعه و تشویق سرمایه‌گذاری صنعتی در بهینه‌سازی گاز به استفاده پایدارتر و کارآمدتر از گاز در ایران کمک می‌کند.

شایان‌ذکر است این طرح تا حد زیادی در رفع ناترازی گاز مؤثر است و پیامدهای مثبتی برای اقتصاد و بودجه کشور خواهد داشت. برای دولت اولویت‌بندی این موضوع و ارائه حمایت‌ها و مشوق‌های لازم برای غلبه بر چالش‌های مالی مرتبط با پروژه بسیار مهم است.

بیشتر بخوانید:

کنترل ناترازی مصرف گاز در صنایع و بخش خانگی یک الزام است/ سوآپ یک عملیات تجاری برد، برد است

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه