اخبار داغ

مدیر انتشارات راه یار در گفت و گو با دانا مطرح کرد؛

اغلب فعالان نشر نگاه درآمدزایی به حوزه کتاب دارند/ کاغذهای ایرانی در دسترسند اما بی کیفیت!

اغلب فعالان نشر نگاه درآمدزایی به حوزه کتاب دارند/ کاغذهای ایرانی در دسترسند اما بی کیفیت!
یاسر عسگری مدیر انتشارات راه یار درباره مشکلات حوزه نشر گفت: واقعا نسبت به سال‌های گذشته، کاغذ به راحتی یافت و در دسترس همه قرار دارد، اما جنس کاغذی که مورد استقبال بیشتر مخاطبان است، با قیمت بالاتری یافت می‌شود.

یاسر عسگری مدیر انتشارات راه یار در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ درباره مساله گرانی کاغذ و ادعای وزارت ارشاد از خودکفایی کاغذ ایرانی تا فرسوده شدن ماشین آلات صنعت چاپ که در مجموع به گرانی قیمت کتاب منجر خواهد شد، گفت: مشکل کاغذ تا آنجایی که بنده در جریانم و با آن سر و کار دارم هنوز به صورت کامل حل نشده است و ماجرا این است که در این سال ها مخاطبان ما با جنس خاصی از کاغذ اصطلاحا اُخت گرفته اند و از کاغذهای خاصی استقبال می کنند که ما به عنوان ناشر نیز به دلیل احترام به مخاطب و از دست ندادن این مشتری ها مجبور به استفاده از همان نوع کاغذیم که متاسفانه نتوانسته ایم در خودکفایی کاغذ تحریر اتفاقات خاصی را رقم بزنیم.

وی ادامه داد: البته ما نمی توانیم زحمات ارشاد و سایر دستگاه ها را برای تهیه کاغذ ایرانی نادیده بگیریم و واقعا نسبت به سال های گذشته، کاغذ به راحتی یافت و در دسترس همه قرار دارد، اما آن جنس کاغذی که مورد استقبال بیشتر مخاطبان است، با قیمت بالاتری در بازار موجود است. هرچند در انتشارات تمام تلاش ما بر این است که از کاغذهای ایرانی استفاده کنیم، اما برای برخی کتاب های خاص تر مجبوریم به سلیقه مخاطب احترام بگذاریم و از کاغذهای با کیفیت تر و خارجی استفاده کنیم.

عسگری افزود: نکته دیگر این موضوع چاپخانه های ماست که به دلیل خروجی و کیفیت بهتر کاغذهای خارجی و افت بیشتر کاغذهای ایرانی، ترجیح می دهند که از کاغذهای خارجی برای چاپ استفاده کنند با اینکه می دانند هزینه های بیشتری را باید پرداخت کنند.

مدیر انتشارات راه یار در ادامه درباره سایر المان ها و عوامل گرانی کتاب گفت: افزایش تورم در این سال ها و تاثیراتی که بر همه صنوف داشته، بازار نشر و چاپ را نیز در بر گرفته است و این بازار مستثنی از باقی صنوف نیست. اما نکته دیگر این ماجرا این است که فعالان حوزه نشر در سال های اخیر به جای نگاه فرهنگی، اغلب با نگاه اقتصادی و درآمدزایی به این حوزه ورود می کنند، نکته ای که شاید در دهه های گذشته کمتر وجود داشته است و امروزه کمتر با واژه هایی مانند عشق و علاقه به حوزه کتاب و گسترش فرهنگ کتابخوانی مواجه ایم، اما در سال های اخیر بعد اقتصادی این ماجرا و صرفا سود حاصل از بازار نشر، جای همه این واژه های زیبا را گرفته است و طبیعی است که با این نگاه کاملا اقتصادی، مجموعه های انتشاراتی صرفا به دنبال درآمدزایی از بازار کتاب هستند و حاضرند هر قیمتی را برای سود بیشتر به مصرف کننده تحمیل کنند.

یاسر عسگری درخصوص موضوع گرانی قیمت کتاب به قراردادهای نویسنده ها با انتشاراتی ها نیز اشاره کرد و گفت: امروزه به دلیل قیمت های بسیار پایین حق نویسندگی با انتشاراتی ها، اغلب نویسنده های فعال کشور نمی توانند صرفا با این ارقام پایین زندگی مالی خود را اداره کنند و یا باید همزمان علاوه بر نویسندگی، شغل های دیگری را تجربه کنند و یا قیمت قراردادهای خود را بالاتر از این رقم ها درنظر بگیرند که همین درنهایت منجر به افزایش قیمت کتاب خواهد شد.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه