اخبار داغ

لاسجردی در گفتگو با دانا:

یمن یکی از کانون های مهم مقاومت در منطقه است/ نگرانی آمریکا از معادلات آینده منطقه

یمن یکی از کانون های مهم مقاومت در منطقه است/ نگرانی آمریکا از معادلات آینده منطقه
کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: تفکرات مقاومت در منطقه در حال گسترش است از این رو غرب مقاومت را رقیب جدی خود دانسته و معتقد است نباید مقاومت در این منطقه شکل گرفته و گسترش پیدا کند.

حسن لاسجردی، کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با خبرنگار بین الملل شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با اشاره به اهداف آمریکا و انگلیس از حمله به یمن طی دو روز گذشته گفت: عملیات طوفان الاقصی معادلات منطقه را بر هم زده به گونه ای که شرایط منطقه از لحاظ امنیتی و اطلاعاتی و نیز میزان آمادگی ارتش های منطقه دچار تحول جدی شد.

وی با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی مدعی بود که یکی از ارتش های آماده منطقه را در اختیار دارد، ادامه داد: طوفان الاقصی نشان داد این ادعا درست نیست و می تواند هر لحظه دچار غافلگیری جدی شود.

لاسجردی با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی و متحدان غربی آن تصور نمی کرد که حماس و گروه های مقاومت بتوانند تا این میزان مقاومت داشته و چندین ماه ایستادگی کنند تاکید کرد: از سال 2006 به بعد جنگ های گروه های مقاومت در منطقه بیشتر بروز کرد و نمایان شد مثل جنگ های حزب الله و غزه، این مسئله باعث شد ارتقاء جایگاه نیروهای مقاومت به عنوان یک عنصر اثرگذار در معادلات منطقه مورد توجه قرار گیرد.

مقاومت رقیب جدی ائتلاف غربی است

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه آمریکایی ها در سال 2001 در جریان حمله به عراق معتقد بودند که می خواهیم منطقه خاورمیانه را دموکرسی سازی کنیم، تاکید کرد: به همان میزان که دموکراسی در منطقه ما مورد توجه قرار گرفته جریان مقاومت نیز کانون توجهات است به گونه ای که این دو به سان دو بال پرنده هستند.

وی با اشاره به اینکه آمریکایی ها در شرایط کنونی تحولات منطقه و معادلات آینده خاورمیانه احساس نگرانی جدی دارند، عنوان کرد: تفکرات مقاومت در منطقه در حال گسترش است از این رو آنها مقاومت را رقیب جدی خود دانسته و معتقدند نباید مقاومت در این منطقه شکل گرفته و گسترش پیدا کند.

لاسجردی با اشاره به اینکه آمریکا و انگلیس با نگاه جلوگیری از گسترش مقاومت در منطقه یمن را بمباران کردند، تاکید کرد: یکی از مراکز خیلی مهم مقاومت در منطقه یمن است، یمن در برابر عربستان ایستاد و الان هم در برابر ائتلاف غربی ایستاده است، یمن یکی از کانون های مهم مقاومت است؛ تهدید یمن و بمباران آن با این هدف است که تفکر مقاومت را محدود کنند چرا که این مقاومت معادلات آمریکایی را در منطقه برهم می زند.

وی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی در سه ماه اخیر ارمغان مهم یا پیرزوی به دست نیاورده است، گفت: رژیم صهیونیستی که مدعی بود می تواند از هر اقدام کوچک مثل یک حمله تروریستی اندوخته بزرگی برای خود به دست آورد، نشان داد که لااقل در جریان طوفان الاقصی دستاوردی نداشته است از این رو تلاش به موشک باران های کور مناطق مسکونی کرده است.

تمام جنگ های منطقه به دست بازیگران بیرون منطقه شکل گرفته است

لاسجردی با اشاره به اینکه دوران کنونی دوران فَطرت رژیم صهیونیستی است، گفت: بعد از این دوران آینده روشن خواهد شد، جهان غرب در حال حاضر دچار ترس و نگرانی شده است از این رو آمریکا و انگلیس به یمن حمله کردند آنها می ترسند مقاومت چند ماه دیگر در نقطه ای دیگر از منطقه بروز کند.

کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه غرب نگران است که نیروهای مقاومت منطقه را از چنگ آنها در بیاورند، ادامه داد: ائتلاف غرب برای آن است که نشان دهد تنها نیستند تا اگر در سازمان ملل محکومیتی علیه آنها شکل گرفت بتوانند اجماع سازی کنند.

وی با اشاره به اینکه باید رفتار بازیگران منطقه ای را نسبت به آینده این تحولات در نظر گرفت، گفت: اگر قرار بود در منطقه جنگی شکل گیرد یا جنگ به مناطق مختلف خاورمیانه کشیده شود همان ابتدای امر که رژیم صهیونیستی از حماس ضربه بزرگی خورد، شکل می گرفت. صهیونیست ها می خواستند پاسخ مقاومت را با واکنشی بزرگتر نشان دهند اما این اتفاق رخ نداد.

لاسجری گفت: رفتار معقول کشورهای منطقه نشان می دهد، همه کشورهای تلاش می کنند منطقه دچار جنگ سراسری نشود چرا که هزینه آن به مراتب بیشتر از خود جنگ است در عین حال تجربه سالیان سال در جنگ های منطقه ای حاکی از این است که بازیگران منطقه و نخبگان بر این باورند که تا کنون تمام جنگ های منطقه به دست بازیگران بیرون منطقه بوده است.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه