اخبار داغ

آجورلو در گفتگو با دانا مطرح کرد؛

چالش‌ های اقتصادی و سیاسی آمریکا در مواجهه با جنگ یمن

چالش‌ های اقتصادی و سیاسی آمریکا در مواجهه با جنگ یمن
کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جنگ با یمن، علاوه بر هزینه‌های اقتصادی، هزینه‌های سیاسی بالایی نیز دارد و ابعاد مختلفی را ایجاد خواهد کرد.

حسین آجورلو کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با خبرنگار بین الملل شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با اشاره به اینکه ایالات متحده آمریکا با یک افول جدی مواجه شده است، اظهار داشت: جنگ با گروه‌های مقاومت دارای دو ویژگی اصلی است؛ اولاً نامتقارن بودن و دوماً فرسایشی بودن. این جنگ، علاوه بر هزینه‌های اقتصادی، هزینه‌های سیاسی بالایی نیز دارد و ابعاد مختلفی را ایجاد خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه آمریکا در طول تاریخ خود چندین مورد از این تحولات داشته، که جنگ ویتنام به عنوان اوج آن قابل ذکر است، گفت: جنگی که در حال حاضر آمریکایی ها راه انداخته اند مقطعی و کنترل شده است، چرا که تجربه بسیار تلخ جنگ افغانستان و عراق را هم داشته اند و خروج خفت بارشان در همین جنگ ها هم قابل مشاهده است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا افزود: جنگ این چنینی تأثیرات غیرمستقیمی بر اقتصاد دارد و این بستگی به منطقه‌ای دارد که جنگ در آن رخ می‌دهد. قیمت کالا و انرژی در سطح بین‌المللی تحت تأثیر قرار می‌گیرد و این مسأله تأثیر مستقیمی بر اقتصاد آمریکا دارد. همچنین، تأثیرات غیرمستقیم این جنگ‌ها بر کشورهای همجوار نیز چالش‌های سیاسی و اقتصادی را به وجود می‌آورد.

آجورلو تأکید کرد: درگیری طولانی‌مدت با یمن، ممکن است چالش‌های سیاسی و اقتصادی با کشورهای منطقه ایجاد کند و این چالش‌ها به طور غیرمستقیم بر اقتصاد آمریکا تأثیر خواهد گذاشت.

وی با اشاره به اینکه آمریکا در حال حاضر دچار یک سری چالش های اقتصادی و سیاسی شده است، گفت: از طرفی اوکراین نیاز به کمک های دائمی ایالات متحده دارد و به نوعی معتاد شده است و عملا نیازمند کمک غرب است و به گفته برخی از تحلیل گران اگر حمایت آمریکا نباشد شاید جنگ فروکش کند، از طرف دیگر رژيم صهیونیستی درگیر جنگ است و ایالت متحده یک سری تضمین هایی به آن ها داده که باید آن ها را تامین کند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا در ادامه با اشاره به اینکه بحث یمن فراتر از این حرفاست، گفت: در جنگ با یمن، آمریکا مستقیما درگیر می شود و تمام هزینه های نظامی بر روی دوش خودش خواهد بود. بنابراین مجموع این نبرد ها هزینه ساز است، به همین دلیل ایالت متحده تاکید می کند خواهان گسترش جنگ نیست. بخشی از آن به دلیل این است که از پیروزی خود اطمینان ندارد و بخشی هم به دلیل این است که با افزایش این جنگ و فرسایشی و طولانی شدن آن، در تامین هزینه های جنگی با چالش روبه رو خواهد شد. 

المیرا خرد

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه