اخبار داغ

مشایخی در گفتگو با دانا مطرح کرد؛

چینی‌ها به مشارکت در صنایع پایین‌دست پتروشیمی ما علاقمندند

چینی‌ها به مشارکت در صنایع پایین‌دست پتروشیمی ما علاقمندند
یک کارشناس اقتصادی گفت: سرمایه‌گذاران خارجی، مثل شرکت‌های صنعتی و تجاری چین، تمایل زیادی برای حضور در بازار ایران و مشارکت در پتروشیمی ایران را دارند.

مهسا مشایخی، کارشناس اقتصادی در حاشیه همایش «روش‌های جذب سرمایه و ایده در صنایع پایین‌دست پتروشیمی» در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا، اظهار کرد: برخی سرمایه گذاران خارجی از جمله شرکتهای صنعتی و تجاری کشور چین، تمایل زیادی برای حضور در بازار ایران و مشارکت با صنعتگران ایرانی دارند، اصولا چینی ها می دانند بازار محصولات صادراتی ایران در پایین دست پتروشیمی بسیار جذاب است زیرا هزینه های تولید از جمله مواد خام، انرژی و نیروی کار بسیار ارزانتر از بازارهای جهانی است و این موضوع باعث رقابتی شدن قیمت نهایی محصولات می شود.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه برخی شرکتهای چینی و ترکیه، تصمیم دارند وارد بازار صنایع پایین دست پتروشیمی در ایران شوند، گفت: چینی ها معمولا تمایل دارند تجهیزات تولیدی و خطوط کامل را به عنوان سهم الشرکه خود وارد ایران کنند و کمتر شرکت چینی حاضر است به صورت ارزی، سهم مشارکت خود را به ایران وارد کند، با این حال، چشم انداز خیلی خوبی برای واردات تجهیزات و خطوط تولید از طریق شرکتهای بخش خصوصی چین به عنوان سهم شراکت آنها وجود دارد و واحدهای ایرانی که تمایل برای جذب سرمایه چینی ها را دارند می توانند خدمات مشاوره ای خود را از نوآوران هم اندیش دریافت کنند.

بازی برد-برد شرکتهای ایرانی و چینی

مشایخی با بیان اینکه شرکتهای چینی معمولا سود سهام خود را به صورت کالا دریافت می کنند، گفت: آنها به خوبی می دانند در صورتی که کالای تولیدی شریک ایرانی خود را در کشور دریافت کنند و از گمرک ایران، صادر کنند، می توانند در کشور خود، به راحتی این کالاها را عرضه کنند. بر این اساس در یک بازی برد-برد، ورود تجهیزات خارجی و شراکت با ایرانیها در صنایع پایین دست پتروشیمی، باعث رونق تولید در کشور و افزایش صادرات خواهد شد.

حضور شرکتهای ترکیه در بازار سرمایه گذاری ایران

این کارشناس اقتصاد بین الملل در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر حضور شرکتهای ترک در صنایع پایین دست پتروشیمی در ایران گفت: ترکها هم تمایل زیادی برای حضور در این صنعت دارند ولی آنها ترجیح می دهند در مالکیت شرکتهای ایرانی، شریک شده و پس از فروش کالای تولیدی در بازار، سود خود را با تبدیل به کالای ایرانی قابل صادرات به ترکیه، به آن کشور منتقل کنند.

تامین سرمایه تا 1000 میلیارد تومان برای شرکتهای ایرانی

مشایخی همچنین اعلام کرد برای تامین سرمایه واحدهای صنعتی تا سقف 1000 میلیارد تومان برای هر طرح امکان سرمایه گذاری داخلی وجود دارد.

وی گفت: از آنجایی که اعطای تسهیلات نظام بانکی به صنعت به دلایل مختلف از جمله افزایش تسهیلات تکلیفی بانکها کاهش معنی داری یافته است، در این شرایط، بهترین روش تامین سرمایه برای واحدهای صنعتی، جذب سرمایه از طریق روشهای تامین غیربانکی است.

مدیرعامل نوآوران هم اندیش طرح و توسعه با اشاره به اینکه شرکتهای تامین سرمایه تاکید دارند در طرحهای توجیه‌پذیری که مطالعات اقتصادی آنها به صورت واقعی انجام شده است، پذیرفته اند تا سقف 1000 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کنند، گفت: صندوقهای بورسی از جمله صندوقهای سرمایه گذاری خطرپذیر، حاضرند در یک طرح تا سقف 1000 میلیارد تومان سرمایه گذاری کنند که عموما بازپرداخت این سرمایه ها پس از طی دوران حداکثر 4 ساله به صورت یکجا انجام می شود که مشخصا، قابلیت بالایی برای جذب سرمایه به بنگاههای اقتصادی می دهد.

آمادگی سرمایه های خرد برای ورود به صنایع پایین دست پتروشیمی

مشایخی با بیان اینکه برخی از سرمایه گذاران خرد تا سطح 200 میلیارد تومان جهت سرمایه گذاری اعلام آمادگی کرده‌اند، توضیح داد: اولین پیشنهادی که ما به عنوان مشاور به این سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهیم، سرمایه‌گذاری در بازار اول صادراتی ایران یعنی صنایع پایین دست پتروشیمی است، لذا این سرمایه گذاران هم برای حضور در تامین سرمایه صنایع پایین دست پتروشیمی آمادگی دارند.

وی اظهار کرد: در همایش روشهای جذب سرمایه و ایده در صنایع پایین دست پتروشیمی تعدادی از سرمایه‌گذاران آمادگی دارند در طرحهایی که توجیه پذیری اقتصادی آنها به صورت واقعی مطالعه شده است، از 20 تا 200 میلیارد تومان به صورت خرید سهام یا انعقاد سایر انواع قراردادها، شریک شوند.

 

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه