اخبار داغ

گزارش دانا از دوازدهمین کنگره شعر فرهنگ یاران؛

سردار فدوی: شعر یکی از ابزارهای مؤثر در جامعه اسلامی ما محسوب می‌شود

سردار فدوی: شعر یکی از ابزارهای مؤثر در جامعه اسلامی ما محسوب می‌شود
امروز چهارشنبه ۲۵ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ دوازدهمین کنگره شعر فرهنگ یاران سپاه با سخنرانی سردار فدوی در ستاد کل سپاه پاسداران به کار خود خاتمه داد.

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ دوازدهمین کنگره شعر فرهنگ یاران سپاه امروز چهارشنبه ۲۵ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ باهدف شناسایی، جذب، توانمندسازی و به‌کارگیری ظرفیت فرهنگ یاران شاعر سپاه در سالن ولایت ستاد کل سپاه و با سخنرانی سردار دریادار پاسدار «علی فدوی» جانشین فرمانده کل سپاه و سردار سرتیپ دوم «حسین محبی» معاون فرهنگی و تبلیغات سپاه، برگزار شد.

شایان‌ذکر است در این کنگره ملی ۷۹۵ قطعه شعر به دبیرخانه ارسال شده بود که همه ۷۴۵ قطعه شعر مورد پذیرش این کنگره ملی قرار گرفت.

سردار سرتیپ حسین محبی معاون فرهنگی و تبلیغات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌عنوان اولین سخنران این کنگره شعر فرهنگ یاران اظهار کرد: هدف برگزاری این کنگره را شناسایی، جذب، توانمندسازی و به‌کارگیری ظرفیت فرهنگ یاران شاعر سپاه بوده است.

وی افزود: در اولین سرشماری که سال ۱۳۹۴ صورت گرفت، هزار و ۶۰۰ شاعر در سپاه شناسایی شدند و از این تعداد امروز حدود ۴۰۰ شاعر فعال داریم که در همه اقتضائات اجتماعی و تحولات سیاسی و اجتماعی نقش‌آفرینی می‌کنند.

سردار محبی با بیان اینکه از سال ۱۳۹۱ تاکنون ۱۱ کنگره باهدف شناسایی و سازماندهی شاعران سپاه برگزار کردیم، افزود: این کنگره در سه بخش اصلی شامل انقلاب اسلامی، بصیرت، خانواده، معنویت، شهدا و دفاع مقدس، طنز و ویژه سپاه به‌عنوان بزرگ‌ترین سازمان ضدتروریستی دنیا پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: ۳۴۶ نفر از شاعران در این دوره شرکت کردند که ۷۹۵ قطعه شعر از سوی آن‌ها به دبیرخانه کنگره ارسال شد؛ البته در ارزیابی اولیه ۵۰ شعر به جهت اینکه در محورهای تعیین‌شده نبود، کنار گذاشته شد.

معاون فرهنگی و تبلیغات سپاه باتوجه‌به آماری که ارائه شد، اضافه کرد: ۲۳۷ نفر از کارکنان سپاه اشعار خود را ارسال کردند و مابقی شرکت‌کنندگان افرادی هستند که جزو خانواده پاسداران، وابستگان (بازنشستگان) و نیروهای بسیجی و پایور محسوب می‌شوند.

سردار علی فدوی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز به‌ عنوان سخنران اصلی این کنگره ملی با بیان اینکه شعر یکی از ابزارهای مؤثر در جامعه اسلامی ما محسوب می‌شود، گفت: خداوند ۱۲۴ هزار پیامبر را تعیین کرده تا انسان به بهشت برود؛ البته دراین‌رابطه اجباری در کار نیست؛ به‌عنوان‌مثال شیطان که قطعاً جهنمی است، می‌خواهد تعداد جهنمی‌ها را مانند دولتمردان آمریکایی که پیروش هستند، زیاد کند؛ بنابراین ماحصل پیروی از شیطان و خبیثان عالم، بهشت نیست.

دریادار فدوی سپس به سالروز ولادت حضرت اباالفضل‌العباس (ع) و روز جانباز اشاره و عنوان کرد: حضرت عباس (ع) فردی است که از لحظه اول تولد به‌عنوان علم‌دار شناخته می‌شد و اوج این علمداری را در کربلا دیدیم.

سردار فدوی افزود: وقتی پاسداران توانستند کار سخت را که همان گذشتن از جان برای حفظ اسلام و کشور بود به‌خوبی انجام دهند، پس می‌توانند در این حوزه یعنی سرودن شعرهایی به‌مانند اشعار حافظ هم موفق و در این عرصه پیشتاز باشند.

جانشین فرمانده کل سپاه در ادامه با بیان اینکه شعر یکی از ابزارهای مؤثر در جامعه محسوب می‌شود، افزود: شاعران در دفاع مقدس حماسه‌ها آفریدند؛ حال وقتی برخی از این طبع شعر برخوردارند، باید با اشعار خود بتوانند انسان‌ها را به بهشت راهنمایی کنند؛ همچنین آمار شاعران سپاه به نسبت کل تعداد پاسداران عدد کمی نیست، اما بااین‌حال می‌توان این تعداد را افزایش داد.

سردار فدوی خاطرنشان کرد: شعرهای جدید به‌مانند شعرهای حافظ آسان‌تر است؛ حال چرا شعرهای امروز به‌مانند اشعار حافظ نیست؟ وقتی پاسداران توانستند کار سخت را که همان گذشتن از جان برای حفظ اسلام و کشور بود به‌خوبی انجام دهند، پس می‌توانند در این حوزه یعنی سرودن شعرهایی به‌مانند اشعار حافظ هم موفق و در این عرصه پیشتاز باشند.

در ادامه این مراسم شاعران شعرهای انتخاب شده و مورد تایید کمیته داوران را قرائت کردند.

به گزارش راه دانا؛ فراخوان این کنگره که توسط معاونت فرهنگی و تبلیغات نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه با مشارکت معاونت امور خانواده سپاه و معاونت امور وابستگان سپاه منتشر شده است و محورهای این فراخوان به شرح زیر بوده است.

الف: بخش اصلی:
۱.    انقلاب اسلامی:
•    تبیین ارزش‌های انقلاب با نگاه تمدنی
•    دفاع از انقلاب اسلامی
•    امیدآفرینی
•    ولایت‌فقیه
۲.    بصیرت:
•    استکبارستیزی و دشمن‌شناسی
•    آزادی قدس شریف و مبارزه به صهیونیسم
•    وحدت اسلامی و مقابله با جریان تفرقه و نفاق
۳.    خانواده:
•    جایگاه والای زن و مادر
•    ازدواج، فرزندآوری و فرزندپروری (نسل علوی و فاطمی)
•    حجاب و عفاف
•    جایگاه پدر و مرد در خانواده
۴.    معنویت:
•    نگاه انقلابی از عاشورا تا ظهور (آمادگی برای ظهور حضرت و حرکت به‌سوی امام)
•    جایگاه قرآن (واکنش به اهانت‌های صورت‌گرفته به ساحت مقدس قرآن کریم)
۵.    شهدا و دفاع مقدس:
•    راه، رسم و مرام شهیدان (به‌ویژه اخلاص به‌عنوان مهم‌ترین ویژگی شهدا)
•    شهدای امنیت
ب: بخش طنز:
در تمام موضوعات مختلف  سیاسی،  اقتصادی،  اجتماعی، فرهنگی و...
 ج: بخش ویژه:
سپاه، پاسدار انقلاب اسلامی و بزرگ‌ترین سازمان ضدتروریستی دنیا (با نگاهی به بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با فرماندهان سپاه در سال ۱۴۰۲)

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه