اخبار داغ

یک استاد دانشگاه در گفتگو با دانا مطرح کرد؛

تشویق کم‌مصرف‌ها و تنبیه پرمصرف‌ها در تعرفه‌گذاری پلکانی گاز

تشویق کم‌مصرف‌ها و تنبیه پرمصرف‌ها در تعرفه‌گذاری پلکانی گاز
استاد اقتصاد دانشگاه تهران گفت: درنظرگرفتن مشوق و معافیت برای کم مصرف‌ها که در تعرفه‌گذاری پلکانی در دستور کار قرار گرفته، اقدام مناسبی است.

علی‌اکبر نیکو اقبال، استاد بازنشستهٔ اقتصاد دانشگاه تهران را در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ در خصوص مزیت‌های تعرفه‌گذاری پلکانی گاز تصریح کرد: اینکه مشترکان پرمصرف هزینهٔ واقعی گاز را بپردازند، ایدهٔ درستی است. در تعرفه‌گذاری پلکانی کسانی که بیشتر از حد متعارف به مصرف انرژی می‌پردازند، باید هزینهٔ بالاتری بپردازند و این سیاست از منطق درستی برخوردار است.

جزو کشورهای پرمصرف در حوزهٔ انرژی هستیم

وی ادامه داد: واقعیت این است که ما جزو کشورهای پرمصرف در حوزهٔ انرژی هستیم و حساسیتی نسبت به میزان مصرف نداریم. شاید یکی از دلایل عدم حساسیت جامعه در مورداستفادهٔ صحیح از انرژی این است که همیشه حامل‌های انرژی ارزان در اختیار ما بوده‌اند. همین امر باعث شده است که ارزش واقعی انرژی در کشورمان درک نشود.

این استاد بازنشستهٔ اقتصاد دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: تعرفه‌گذاری پلکانی می‌تواند سازوکار مناسبی باشد تا مشترکان نسبت به میزان مصرف گازشان حساس شوند و احتمالاً مدیریت مصرف را در دستور کار قرار دهند.

نیکو اقبال گفت: در روش تعرفه‌گذاری پلکانی، الگویی برای مصرف مشخص می‌شود و خانوارها تا میزان مشخصی از گاز به‌صورت یارانه‌ای استفاده می‌کنند. کسانی که می‌خواهند مصارف غیرضرور داشته باشند، باید هزینهٔ این مصرف اضافه را بپردازند. این یک اصل علمی و درست است و شک و شبهه‌ای در آن نیست.

منابع انرژی متعلق به تمام مردم کشور هستند

وی ادامه داد: منابع انرژی متعلق به تمام مردم هستند و یک سرمایهٔ بین‌نسلی به شمار می‌رود. استفادهٔ صحیح از آن‌ها را باید در دستور کار داشته باشیم و از اسراف بپرهیزیم. زیرا ضرر زیادی برایمان دارد.

استاد بازنشستهٔ اقتصاد دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: درنظرگرفتن مشوق و معافیت برای کسانی که مصرف پایینی دارند، اقدام مناسبی به شمار می‌رود که در تعرفه‌گذاری پلکانی در دستور کار قرار گرفته است. به‌این‌ترتیب، کسانی که مصارف پایینی دارند، تشویق می‌شوند و کسانی که مصرف بالا و غیرضرور دارند، به نحوی جریمه می‌شوند. تعرفه‌گذاری پلکانی به عدالت نزدیک است. در این سازوکار، کسانی که مصارف منطقی دارند، گاز را با قیمت یارانه‌ای در اختیار دارند، اما کسانی که مصارفی خارج از الگو دارند، بهای واقعی گاز را می‌پردازند.

تعرفه‌گذاری پلکانی جزو روش‌های معقول و علمی در جهان است

وی در پایان تأکید کرد: تعرفه‌گذاری پلکانی جزو روش‌های معقول و علمی در جهان به شمار می‌رود که در راستای مدیریت مصرف انرژی کاربرد دارد. این روش در کشورهای مختلف مورداستفاده قرار گرفته و کارایی‌اش را نشان داده است. هر طرحی که در راستای بهینه‌سازی مصرف انرژی باشد، به نفع کشور و مورد تأیید است.

به گزارش راه دانا، در حال حاضر، هزینهٔ تولید گاز مصرفی نیز از مصرف‌کنندگان دریافت نمی‌شود. شاید به همین دلیل است که مشترکان پرمصرف که جزو طبقات مرفه جامعه هستند، دلیلی برای مدیریت مصرف خود نمی‌بینند و مصرفی ۵ برابر مشترکان کم مصرف را به ثبت می رسانند.

آمارها نشان می‌دهد که مشترکان پرمصرف اغلب جزو طبقات مرفه جامعه هستند. این مشترکان با سوءمصرف گاز طبیعی به کسری تراز آن در ماه‌های سرد سال دامن می‌زنند و قطع گاز صنایع را موجب می‌شوند.

ضرری که قطع انرژی موردنیاز صنایع به اقتصاد کشور می‌زند، غیرقابل‌جبران است. به عقیدهٔ برخی، پرمصرف‌های گاز باید هزینهٔ این خسارت را بپردازند. امروزه انرژی تبدیل به یکی از کالاهای استراتژیک در سراسر جهان شده است. به‌گونه‌ای که مدیریت مصرف آن از اهمیت زیادی برخوردار است و هدررفت آن در هیچ جای جهان پذیرفتنی نیست.

بیشتر بخوانید:

تعرفه‌گذاری پلکانی پرمصرف‌ها؛ راهکار کنترل مصرف انرژی

تعرفه‌گذاری پلکانی و اصلاح نرخ خوراک سوخت صنایع؛ دو رویکرد مهم برای اصلاح مصرف غیربهینه گاز

تعرفه‌گذاری پلکانی در مدیریت مصرف گاز مؤثر است/ وظایف دولت در بهینه‌سازی مصرف حامل‌های انرژی

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه