اخبار داغ

دل‌انگیزان در گفتگو با دانا:

بومی‌سازی اقلام راهبردی صنعت نفت و گاز موجب توسعه زنجیره ارزش و خلق ارزش‌افزوده می‌شود

بومی‌سازی اقلام راهبردی صنعت نفت و گاز موجب توسعه زنجیره ارزش و خلق ارزش‌افزوده می‌شود
یک استاد اقتصاد گفت: سرمایه‌گذاری در حوزهٔ دانش رقابت‌پذیری بالایی ایجاد می‌کند و ارزش‌افزوده به وجود می‌آورد که در نهایت موجب توسعه زنجیره ارزش می‌شود.

سهراب دل‌انگیزان، استاد اقتصاد دانشگاه رازی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ درباره استفادهٔ حداکثری از دستاوردهای دانش‌بنیانی کشور در راستای خنثی‌سازی تحریم‌ها و رفع نیازهای داخلی کشور، اظهار کرد: آنچه زمینه را برای رشد کشورها فراهم می‌کند، سرمایه‌گذاری است. اگر این سرمایه‌گذاری در حوزهٔ اقتصاد دانش‌ بنیان باشد، اثرگذاری بیشتری خواهد داشت و ما را به نتایج بهتری می‌رساند.

دولت سیزدهم به سوی استفاده از دستاوردهای دانش‌بنیانی و حمایت از آن‌ها حرکت کرده‌ است

وی ادامه داد: به‌ درستی در صنایع بزرگ کشور از جمله نفت و گاز به سمت استفاده از دستاوردهای دانش‌بنیانی و حمایت از آن‌ها حرکت کرده‌ایم. سرمایه‌گذاری در حوزه دانش‌ بنیانی رقابت‌پذیری بالایی ایجاد می‌کند و ارزش‌افزودهٔ زیادی به وجود می‌آورد. استفاده از توان دانش‌بنیان‌ها در حوزه نفت و گاز موجب بومی‌سازی تجهیزات راهبردی و توسعه زنجیره ارزش و خلق ارزش‌افزوده بیشتر در صنعت نفت و گاز کشور خواهد شد.

استاد اقتصاد دانشگاه رازی خاطرنشان کرد: صنعت نفت بیش از ۱۲۰ سال در کشورمان قدمت دارد. اما متاسفانه تا کنون نتوانسته ایم آن طور که شایسته بوده است، در این زمینه به فناوری‌ها دست پیدا کنیم.

دل‌انگیزان گفت: احتمالاً هر کشور دیگری که ۱۲۰ سال در صنعت نفت و گاز قدمت داشت، تلاش می‌کرد که در تمامی حوزه‌ها اعم از تعمیر، نگهداری، سرمایه گذاری، تکنولوژی، حفاری، برداشت و فروش روندها را بومی سازی کند. متاسفانه تا کنون نتوانسته ایم چنین کاری را انجام دهیم.

لزوم گام برداشتن در راستای ارتباط‌دادن تکنولوژی های بخش نفت و گاز

وی افزود: در شرایط فعلی نیز دنیا به‌سرعت در حال پیشرفت است و از تکنولوژی‌های قدیمی دور می‌شود. در چنین وضعیتی، استفاده از ظرفیت‌های دانش‌بنیانی کشور در صنعت نفت و گاز اقدام درستی است.

وی ادامه داد: لازم است در راستای ارتباط‌دادن بخش نفت و گاز کشور با تمامی بخش‌های اقتصادی کشور گام برداریم. در این صورت است که پیشرفت‌ها در حوزهٔ نفت و گاز اثرگذاری بیشتری در کشور خواهد داشت.

دل‌انگیزان در ارتباط با بهره‌برداری از ایرانی‌ترین پالایشگاه گازی ایران با همکاری شرکت‌های متنوع و متعدد دانش‌بنیان مربوط به پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی و ساخت و بهره‌برداری از پتروشیمی الفین گچساران که عمده تجهیزات و فناوری آن ایرانی و بومی‌سازی شده است، تصریح کرد: دستیابی به چنین دستاوردهایی بر اثر استفاده از ظرفیت دانش‌بنیانی کشور بسیار مثبت ارزیابی می‌شود. گزارش‌های دقیقی در مورد این دستاوردها باید تهیه شود و به اطلاع مردم برسد.

به گزارش راه دانا؛ آخرین دور تحریم‌های غرب علیه کشورمان از جنس تحریم‌های صنعتی بود که ورود اقلام راهبردی و تجهیزات موردنیاز صنایع را به کشورمان به‌شدت محدود کرد. به‌ویژه تحریم‌ها علیه صنایع نفت و گاز کشور اجرا شد.

در این وضعیت، مدیران صنعتی و مسئولین کشور باید برای حل این مشکل بزرگ صنعت اقدامی خلاقانه و مقابله‌ای هدفمند تدارک می‌دیدند. در این زمان بود که با تشدید تحریم‌ها در سال ۱۳۹۷ و خروج ترامپ از برجام، کارگروه تولید بار اول معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شکل گرفت.

این کارگروه در راستای بومی‌سازی و تولید بار اول اقلام راهبردی صنایع کشور از جمله صنایع نفت و گاز تلاش کرد. قوانینی مانند ترک تشریفات مناقصه نیز به کمک آمدند تا روند بومی‌سازی محصولات به‌درستی پیش برود.

وزارت نفت در زمینهٔ استفاده از دستاوردهای دانش‌بنیانی کشور پیش‌قدم شد و بیشترین استفاده را از تولیدات بار اول و دانش‌بنیانی در کشور داشت. از طرف دیگر، قراردادهای متعددی میان این وزارتخانه و شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای بومی‌سازی اقلام راهبردی و تجهیزات موردنیاز صنعت نفت و گاز کشور منعقد شد.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه