اخبار داغ

در گفتگو با دانا مطرح شد؛

هشدارهای سازمان آتش‌ نشانی درباره خطرات چهارشنبه سوری/ از روشن کردن بالن آرزوها خوداری کنید

هشدارهای سازمان آتش‌ نشانی درباره خطرات چهارشنبه سوری/ از روشن کردن بالن آرزوها خوداری کنید
سخنگوی سازمان آتش‌نشانی با هشدار به خانواده ها درباره خطرات چهارشنبه سوری گفت: به طور خاص، حضور پدر و مادرها در کنار فرزندانشان امری حیاتی است، زیرا طبق آمار، بیشترین تلفات و آسیب‌ها برای جوانان و نوجوانان رخ می‌دهد.

این روزها، وقتی اسم چهارشنبه سوری شنیده میشود شاید اولین چیزی که به ذهن می‌رسد، ترقه‌بازی و صداهای وحشتناکی باشد که انسان را یاد میدان جنگ می‌اندازد. در حالی که چهارشنبه سوری یکی از جشن‌های ایرانی بوده و نخستین جشن از مجموعه جشن‌ها و مناسبت‌های نوروزی محسوب می‌شود.

جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا در خصوص چهارشنبه آخر سال اظهار کرد: چهارشنبه سوری به شکلی که قبلاً بوده، دیگر وجود ندارد. اکنون با ورود وسایل پرخطر، مواد قابل انفجار و مواد شیمیایی ناراحت‌کننده، احساس امنیت و آرامش کمتری داریم.

ملکی با هشدار به خانواده ها برای کنترل فرزندان خود به ویژه نوجوانان گفت: به طور خاص، حضور پدر و مادرها در کنار فرزندانشان امری حیاتی است، زیرا طبق آمار، بیشترین تلفات و آسیب‌ها برای جوانان و نوجوانان رخ می‌دهد. بنابراین، پدر و مادر باید کنار فرزندانشان حضور داشته باشند و حساسیت بیشتری نشان دهند تا  بتوانند این امور و این شب های پر حادثه را مدیریت کنند.

وی با اشاره به این نکته که نباید کنار آتشی که خودتان روشن نکرده اید قرار بگیرید، گفت: باید از آتش‌هایی که توسط اشخاص غیرمسئول روشن می‌شوند، دوری کنید. این آتش‌ها، ممکن است باعث بروز حوادث جدی مانند سوختن لباس‌ها یا تلفات جانی شوند. در سال های گذشته ما حوادثی را داشتیم که افراد برای تماشا و یا پریدن از روی آتش کنار شعله هایی بودند که خودشان آنها را روشن نکرده بودند و افرادی دیگر مواد محترقه یا انفجاری داخل آتش انداخته بودند وهمین کار هم باعث شده تا آنها دچار حادثه شوند.

سخنگوی سازمان آتش نشانی با تاکید براین نکته که در این شب ها باید خاموش کننده ها در دسترس باشند، افزود: مردم باید در این ایام خاموش‌کننده‌های شب را در دسترس قرار دهند تا در صورت وقوع حوادث، بتوانند به سرعت واکنش نشان دهند.

وی با اعلام این که از ریختن هر گونه مواد قابل اشتعال مثل بنزین و نفت بر روی آتش باید جلوگیری شود، گفت: باید توجه داشته باشیم که آتش‌ها و مواد آتش‌ زا به درختان و ساختمان‌ها آسیب می‌زنند و ممکن است باعث ایجاد حوادث جدی تر شوند. بنابراین، بهتر است از ایجاد آتش های ناخواسته خودداری کرده و مراقبت کنیم که هرگونه عمل آتش‌زا به طور مسئولانه انجام شود.

ملکی از شهروندان خواست تا در شب چهارشنبه سوری از روشن کردن بالن های آرزوها خوداری کنند، بالن های آرزو پس از رفتن به هوا محل فرودش در اختیار کسی نیست و ممکن است در محلی مثل ( پشت بام، تراس، اتاق، و ...) فرود بیاید و سبب یک آتش سوزی بزرگ شود.

سخنگوی سازمان آتش نشانی در پایان گفت: اینکه از ایجاد حوادث جلوگیری کنیم و امنیت خود و دیگران را تضمین کنیم، وظیفه همه ما است. برای گذراندن یک شب خوش در جمع خانواده و دوستان، باید از اقدامات ایمنی پیشگیرانه استفاده کنیم تا هرگونه حادثه ناخواسته‌ای را جلوگیری کنیم.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه