اخبار داغ

بانوان رسانه؛

رقابت ۷ زن از تهران در دور دوم انتخابات مجلس

رقابت ۷ زن از تهران در دور دوم انتخابات مجلس
در مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از بین ۹۰ داوطلب، فقط ۷ زن از تهران با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

به گزارش راه دانا، مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ۲۲ حوزه انتخابیه در روز ۲۱ اردیبهشت برگزار خواهد شد.

در این مرحله از انتخابات، ۹۰ داوطلب برای ۴۵ کرسی باقی مانده با یکدیگر رقابت می‌کنند. در مرحله دوم انتخابات داوطلبان برتر با کسب هر میزان رای به مجلس راه خواهند یافت.

«تبریز، آذرشهر و اسکو» ، «شبستر»، «میانه»، «پارس آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز مغان»، «سمیرم»، «لنجان»، «کرج، اشتهارد و فردیس»، «تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس»، «بیرجند، درمیان و خوسف»، «مشهد و کلات»، «آبادان»، «رامهرمز و رامشیر»، «خدا بنده»، «زنجان و طارم»، «شیراز و زرقان»، «مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد»، «کرمانشاه»، «گنبد کاووس»، «خرم‌آباد و چگنی»، «قائم شهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه شمالی»، «ملایر» و «ورامین» ۲۲ حوزه‌ای است که ۲۱ اردیبهشت ماه مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را برگزار خواهند کرد.

کسانی که در دور اول در همان حوزه انتخابیه رای داده‌اند یا کسانی در مرحله اول انتخابات در هیچ حوزه و شهرستانی شرکت نکرده باشند، مجاز به شرکت در این دور از انتخابات هستند.

در دور اول انتخابات از بین ۲۴۵ نامزد راه یافته به مجلس دوازدهم شورای اسلامی، فقط ۱۱ زن توانسته‌اند آرای لازم را برای حضور در بهارستان کسب کنند که این ۱۱ منتخب زن از ۹ استان هستند.

تاکنون در ۱۱ دوره مجلس شورای اسلامی، ۷۸ زن موفق به کسب ۱۱۱ کرسی در دوره‌های مختلف شده‌اند و در انتخابات دوازدهم، از ۱۱ زن راه یافته به بهارستان ۶ چهره جدید هستند.

در مرحله نخست انتخابات مجلس دوازدهم تاکنون هیچ نماینده زنی از تهران به بهارستان راه نیافت. این در حالی است که در مجلس فعلی (یازدهم) چهار نماینده از تهران شامل زهره الهیان، سمیه رفیعی، فاطمه قاسم پور و زهره السادات لاجوردی حضور دارند. البته منهای الهیان، سه نفر دیگر از حوزه تهران به دوره دوم راه یافتند.

در واقع در دوره دوم از بین ۹۰ نامزد برای کسب ۴۵ کرسی در مجلس دوازدهم، تنها شاهد حضور ۷ نامزد زن از استان تهران هستیم که باید دید در دور دوم چه تعداد از زنان به مجلس راه می‌یابند؟

بنابر این گزارش؛ در دور اول، دوم و سوم مجلس فقط ۴ زن در مجلس حضور داشتند، در دور چهارم ۹ زن، دور پنجم ۱۱ زن، دور ششم ۱۳ زن، دور هفتم ۱۳ زن، دور هشتم ۸ زن، دور نهم ۹ زن، دور دهم ۱۷ زن و دور یازدهم نیز ۱۱ زن در مجلس حضور داشتند.

بنابر تحلیل تهران رسانه، براساس تعداد نمایندگان مجلس که ۲۹۰ نفر می باشند، اگر خوشبینانه ۱۰ درصد تعداد نمایندگان را زنان تشکیل دهند، می بایست ۲۹ زن در مجلس شورای اسلامی حضور داشتنه باشند که این تعداد تاکنون و در یازده دوره گذشته اتفاق نیفتاده است.

حال که در مجلس دوازدهم و در دور اول انتخابات، فقط ۱۱زن تاکنون توانسته اند آرای مردم را برای ورود به مجلس کسب نمایند، و طبق اعلام ۷ زن از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در دور دوم در بین ۳۲ داوطلب این حوزه با یکدیگر رقابت خواهند کرد، از بانوان رای دهنده تهرانی انتظار می رود به حضور حداکثری زنان به عنوان نماینده در مجلس شورای اسلامی توجه ویژه داشته باشند.

رقابت ۷ زن از تهران در دور دوم انتخابات مجلس

اسامی ۳۲ نفر نامزد راه یافته به دور دوم انتخابات مجلس از حوزه انتخابیه «تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس»

۱. غلامحسین رضوانی
۲. ریحانه اخلاقی
۳. احمد نادری
۴. ابراهیم عزیزی
۵. ابوالفضل ظهره‌وند
۶. حسین نجابت
۷. عبدالحسین روح‌الامینی
۸. محمد سراج
۹. ابوالقاسم جراره
۱۰. زهره سادات لاجوردی
۱۱. زینب قیصری
۱۲. علیرضا سلیمی
۱۳. زهره طبیب‌زاده
۱۴. سمیه رفیعی
۱۵. صالح اسکندری
۱۶. محمدحسین حسین‌زاده بحرینی
۱۷. سید مرتضی محمودی
۱۸. حسن خجسته باقرزاده
۱۹. مهدی عسگری
۲۰. مجتبی زارعی
۲۱. بیژن نوباوه
۲۲. سمیه گلپور
۲۳. علی اصغر پورمحمدی
۲۴. علی طهرانی مقدم
۲۵. سید نظام الدین موسوی
۲۶. فاطمه قاسم‌پور
۲۷. حسین صمصامی
۲۸. مجتبی رحماندوست
۲۹. عطا بهرامی
۳۰. مهدی شریفیان
۳۱. سعید آجورلو
۳۲. پیمان فلسفی

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه