اخبار داغ

" راهی برای فرار از درد دندان و کشف سرزمینی پنهان از آرامش و راحتی!"

" راهی برای فرار از درد دندان و کشف سرزمینی پنهان از آرامش و راحتی!"
دندانپزشک ممکن است براساس معاینات انجام شده، برداشتن عصب را برای کاهش ناراحتی بیمار به او پیشنهاد کند. اما برداشتن عصب به چه معناست و چگونه باید برای آن آماده شد؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ دندانپزشک ممکن است براساس معاینات انجام شده، برداشتن عصب را برای کاهش ناراحتی بیمار به او پیشنهاد کند. اما برداشتن عصب به چه معناست و چگونه باید برای آن آماده شد؟

در ادامه این مقاله، تمام اطلاعاتی که باید در مورد برداشتن عصب دندان بدانید، شامل نحوه انجام فرآیند، خطرات و مزایای احتمالی و نکات مراقبتی پس از آن، بیان می‌شود.

 

فهرست مطالب این نوشته

برداشتن عصب چیست؟

دلایل برداشتن اعصاب

روش‌های مختلف برداشتن عصب

آماده‌سازی برای برداشتن عصب دندان

روش درمانی کانال ریشه چیست و برداشتن عصب چگونه با این روش انجام می­شود؟

چرا به روش درمانی کانال ریشه برای برداشتن عصب نیاز دارید؟

آیا درمان کانال ریشه برای برداشتن عصب دردناک است؟

چرا پالپ باید در عمل برداشتن عصب، برداشته شود؟

چگونه مشخص می‌شود که در عمل برداشتن عصب به درمان کانال ریشه نیاز دارید؟

در روش درمانی کانال ریشه، عمل برداشتن عصب چقدر طول می‌کشد؟

جمع‌بندی

سؤالات متداول

 

 

برداشتن عصب دندان چیست؟

هنگامی‌که دندان به شدت آسیب دیده یا پوسیده می‌شود، عصب دندان ممکن است در معرض خطر قرار گرفته و تحریک شود. در نتیجه، دندانپزشک ممکن است برداشتن عصب دندان را توصیه کند. این روش، درمان کانال ریشه نیز نامیده می‌شود.

قبل از ادامه مطلب برای مراجعه برای عصب کشی دندان کلینیک تخصصی دندانپزشکی شیان در شرق تهران را به شما معرفی می کنیم. حال به ادامه مطلب می پردازیم.

در طول فرایند درمانی کانال ریشه، دندانپزشک یک سوراخ در بالای دندان ایجاد می‌کند تا بتواند به عصب دسترسی پیدا کند. سپس از ابزارهای ویژه‌ای برای برداشتن عصب و هرگونه بافت آسیب دیده از داخل دندان استفاده می‌کند. پس از برداشتن عصب، دندان مهر و موم می‌شود و برای محافظت از آن باید روکشی روی آن قرار گیرد.

اگرچه درمان کانال ریشه ممکن است ترسناک به نظر برسد، اما در واقع یک روش نسبتاً معمولی است که می‌تواند دندان آسیب‌دیده را از آسیب بیشتر حفظ کند. اگر دردِ دندان یا حساسیت دندانی دارید، فوراً به دندانپزشک مراجعه کنید تا مشخص شود که آیا درمان کانال ریشه ضروری است یا خیر.

 

دلایل برداشتن اعصاب

چند دلیل وجود دارد که ممکن است دندانپزشک برداشتن عصب از دندان را توصیه کند. شایع‌ترین دلیل درمان کانال ریشه، دندان‌درد است که با درمان‌های دیگر، مانند پُرکردن یا روکش دندان قابل تسکین نیست.

در برخی موارد دندان قابلیت نگهداری نداشته و مجبور ایمپلنت انجام دهید اگر هزینه کافی برای ایمپلنت ندارید می توانید از خدمات ایمپلنت بصورت قسطی خصوصا در تهران استفاده کنید.

یکی دیگر از دلایل برداشتن عصب، جلوگیری از دردِ دندان در آینده است. اگر دندانی دارید که به شدت آسیب‌دیده یا پوسیدگی دارد که به عصب کشیده شده است، برداشتن عصب می‌تواند به جلوگیری از درد و عفونت در آینده کمک کند.

برداشتن عصب نیز گاهی برای آماده‌سازی دندان برای انجام ایمپلنت دندان ضروری است. زمانی که دندان خارج می‌شود، استخوان اطراف آن شروع به جمع شدن می‌کند. این موضوع می‌تواند کاشت ایمپلنت در همان نقطه دندان اصلی را دشوار کند. برداشتن عصب به ایجاد فضای بیشتری برای ایمپلنت کمک می‌کند و از آسیب به دندان‌های اطراف جلوگیری می‌کند.

 

روش‌های مختلف برداشتن عصب

چند روش مختلف وجود دارد که می‌توان عصب را از دندان خارج کرد. رایج ترین روش درمانی، کانال ریشه نام دارد. این روش، شامل برداشتن عصب و هر بافت عفونی از داخل دندان است. سپس برای جلوگیری از هر گونه عفونت بیشتر، دندان بسته می‌شود.

یکی دیگر از روش‌های برداشتن عصب، اپیکواکتومی ‌نام دارد. این روش معمولاً زمانی انجام می‌شود که درمان کانال ریشه، موفقیت‌آمیز نباشد یا ممکن است عفونت در استخوان و اطراف دندان وجود داشته باشد.

در این روش، جراح، برشی در بافت لثه ایجاد می‌کند تا به ناحیه آسیب دیده دسترسی پیدا کند. سپس بافت عفونی برداشته شده و ناحیه بُرش خورده بسته می‌شود. اگر درد ناشی از دندان را تجربه می‌کنید، بهتر است که در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید تا اقدامات درمانی لازم انجام شود.

 

آماده‌سازی برای برداشتن عصب دندان

برداشتن عصب دندان یک روش دندانپزشکی است که معمولاً برای تسکین دردِ دندانِ آسیب‌دیده یا پوسیده انجام می‌شود. این روش شامل بی‌حس کردن ناحیه اطراف دندان و سپس برداشتن عصب دندان است.

مطلب مرتبط: بهترین متخصص ایمپلنت برای تهرانی ها چه کسانی هستند؟

 

نکاتی که باید برای آماده شدن قبل از برداشتن عصب دندان انجام دهید، به شرح زیر است:

قبل از برداشتن عصب دندان، مهم است که با دندانپزشک مشورت کنید تا مطمئن شوید که این روش برای درمان دندان مناسب است یا خیر. هنگامی‌که مشخص شد که بیمار کاندیدای مناسبی برای برداشتن عصب هستید، دندانپزشک دستورالعمل‌های خاصی را در مورد نحوه آماده‌سازی به بیمار می‌دهد.

در بیشتر موارد، از فرد خواسته می‌شود حداقل شش ساعت قبل از عمل برداشتن عصب، از خوردن یا آشامیدن خودداری کنید. این کار برای جلوگیری از تماس هر نوع غذا یا نوشیدنی با ناحیه بی‌حس شده و جلوگیری از ایجاد ناراحتی است.

همچنین مهم است که سر وقت و بدون تأخیر، برای عمل برداشتن عصب در مطب حاضر شوید. در ابتدای کار، دندانپزشک ناحیه مورد نظر را بی‌حس کرده و پس از چند دقیقه، عمل برداشتن عصب را آغاز میکند. هنگامی‌که عصب برداشته شد، ممکن است کمی ‌ناراحتی و تورم را در روزهای بعد از عمل برداشتن عصب داشته باشید. این درد و تورم، ظرف یک هفته پیدا می‌کند.

 

روش درمانی کانال ریشه چیست و برداشتن عصب چگونه با این روش انجام می­شود؟

روش درمانی کانال ریشه، یک روش دندانپزشکی برای ترمیم دندان آسیب‌دیده و پوسیده از طریق برداشتن عصب، یا قسمت عفونی است.

 

چرا به روش درمانی کانال ریشه برای برداشتن عصب نیاز دارید؟

اگر پالپ دندان که از اعصاب و عروق خونی تشکیل شده است، عفونت کند یا آسیب ببیند، ممکن است نیاز به درمان کانال ریشه برای برداشتن عصب داشته باشید. در طی عمل برداشتن عصب، پالپ برداشته شده و داخل دندان تمیز و مهر و موم می‌شود.

 

آیا درمان کانال ریشه برای برداشتن عصب دردناک است؟

ممکن است تصور کنید روش درمانی کانال‌ ریشه دردناک است، اما تجربه بیماران این موضوع را ثابت کرده است که برداشتن عصب، دردناک‌تر از پُر کردن کانال‌ ریشه نیست. ناراحتی که ممکن است منجر به انجام این روش درمانی شود، می‌تواند بسیار دردناک باشد، اما عمل برداشتن عصب این‌طور نیست.

بعد از بیرون آمدن دندان از لثه، عصب دندان برای سلامت و عملکرد دندان اهمیتی ندارد، با این حال، پس از درمان، دندان طول عمر کمتری دارد و بیشتر مستعد شکستگی است.

 

چرا پالپ باید در عمل برداشتن عصب، برداشته شود؟

اگر پالپِ دندان آسیب ببیند، تجزیه شده و باکتری‌ها در حفره پالپ، اقدام به تکثیر می‌کنند. باکتری‌ها و سایر بقایای پالپِ در حال مرگ، می‌توانند در عمل برداشتن عصب باعث عفونت یا آبسه دندان شوند. عفونت در کانال ریشه دندان نیز مانند آبسه، می‌تواند سبب ایجاد مشکلاتی شود:

  1. تورمی‌که ممکن است به سایر نواحی صورت، گردن یا سَر گسترش یابد.
  2. ممکن است در کنار دندان سوراخی ایجاد شود که لثه، پوست و حتی گونه را درگیر خود کند.

پالپِ دندان ممکن است به دلیل پوسیدگی عمیق، جراحی‌ها و پُرکردن‌های گذشته، تِرَک یا تکه شکسته دندان و یا ضربه به صورت، تحریک، ملتهب و عفونی شود.

چگونه مشخص می‌شود که در عمل برداشتن عصب، به درمان کانال ریشه نیاز دارید؟

علائمی‌که ممکن است حین عمل برداشتن عصب، نیاز به درمان کانال ریشه باشد عبارتند از:

  1. در هنگام جویدن یا اِعمال فشار، دندان‌دردِ شدید دارید
  2. به دمای گرم یا سرد (پس از رفع گرما یا سرما) حساسیت طولانی مدت دارید
  3. رنگ دندان‌ها تغییر کرده است
  4. یک جوش مداوم یا عود کننده روی لثه وجود دارد
  5. در لثه‌های مجاور، تورم و حساسیت وجود دارد

 

در روش درمانی کانال ریشه، عمل برداشتن عصب چقدر طول می‌کشد؟

روش درمانی کانال ریشه، نیاز به یک یا چند بار معاینه در مطب دارد. برداشتن عصب می‌تواند توسط متخصص ریشه یا دندانپزشک  انجام شود. اندودنتیست دندانپزشکی برای بررسی علل، تشخیص، پیشگیری و درمان بیماری‌ها و آسیب‌های پالپِ دندان، تخصص دارد.

انتخاب دندانپزشک برای عمل برداشتن عصب، تا حدودی به سختی روش درمانی که نیاز دارید و تجربه دندانپزشک بستگی دارد.

اولین قدم در روش درمانی کانال ریشه برای برداشتن عصب، گرفتن عکس رادیولوژی است. پزشک از عکس برای دیدن هرگونه علائم عفونت در استخوان اطراف استفاده می‌کند. در مرحله بعد، دندانپزشک یا اندودنتیست، از بی‌حسی موضعی برای بی‌حس کردن ناحیه نزدیک دندان آسیب‌دیده استفاده می‌کند. ممکن است بیهوشی لازم نباشد، زیرا عصب مرده است و هیچ ناراحتی و دردی را ایجاد نمی‌کند. اما دندانپزشک این ناحیه را بی‌حس می‌کند تا بیمار آرامش و آسودگی بیشتری داشته باشد.

مطلب مرتبط: بهترین متخصص ایمپلنت شرق تهران

در مرحله بعد، برای خشک نگه داشتن ناحیه و جلوگیری از تجمع بزاق در طول درمان برداشتن عصب، دندانپزشک یک سد لاستیکی (ورقه لاستیکی) در اطراف دندان قرار می‌دهد.

سپس دندانپزشک یک سوراخ برای دسترسی در دندان ایجاد می‌کند. آنها پالپ را همراه با باکتری‌ها و بقایای مربوطه جدا می‌کنند. فرآیند پاکسازی با استفاده از فایل های‌روت کانال، انجام می‌شود. دندانپزشک یک‌سری از این فایلها را با قطر فزاینده در سوراخ دسترسی قرار می‌دهد. این فایل‌ها در تمام طول دندان قرار می‌گیرند تا کناره‌های کانال‌های ریشه تراشیده و شسته شود. دندانپزشک از آب یا هیپوکلریت سدیم برای شستشو حین برداشتن عصب استفاده می‌کند.

روت کانال، یک روش دندانپزشکی برای کمک به حفظ دندان در صورت آسیب‌دیدگی یا عفونت در حین برداشتن عصب است. زمانی که پالپِ دندان آسیب‌دیده باشد، کانال ریشه، بهترین روش درمانی است. گزینه آخر، کشیدن دندان است. برخی از دلایلی که سبب می‌شود پالپِ دندان، ملتهب و عفونی ‌شود، عبارتند از: پوسیدگی عمیق، اقدامات تکراری دندانپزشکی روی همان دندان و پُرکردن‌های گذشته.

بسیاری از طرح‌های بیمه، حداقل بخشی از هزینه روش درمانی کانال ریشه را پوشش می‌دهند. روش درمانی کانال ریشه می‌تواند توسط دندانپزشک عمومی ‌یا متخصص دندانپزشکی به نام اندودنتیست انجام شود. رعایت منظم بهداشت دهان مانند مسواک زدن، کشیدن نخ دندان و مراجعه به دندانپزشک می‌تواند به جلوگیری از نیاز به روش درمانی کانال ریشه کمک کند.

جمع‌بندی

برداشتن عصب دندان می‌تواند ترسناک باشد، اما با داشتن اطلاعات و درک صحیح از این روش، جایی برای ترسیدن باقی نمی‌ماند. در این مقاله اطلاعاتی در مورد برداشتن عصب دندان و اینکه چگونه می‌توان به محافظت از سلامت دهان و دندان کمک کرد، ارائه شد.

 اگر قصد انجام این روش را دارید، حتماً با دندانپزشک متخصص صحبت کنید تا او بتوانند راهنمایی‌های دقیق‌تری در مورد بهترین روش برای درمان دندان آسیب‌دیده ارائه دهد.

 

سؤالات متداول

1. برای برداشتن عصب دندان، چند جلسه باید به نزد دندانپزشک مراجعه کرد؟

معمولاً برداشتن عصب دندان، در یک جلسه انجام می‌شود، اما اگر میزان آسیب‌دیدگی دندان زیاد باشد، ممکن است به 2 یا چند جلسه نیاز باشد. پس از پایان کار نیز، دندان، به صورت موقت پانسمان می‌شود.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه