اخبار داغ

مدیر شرکت نفت منطقه خراسان جنوبی خبرداد:

سازوکار موقتی برای رفع مشکل سوخت کامیون‌داران

سازوکار موقتی برای رفع مشکل سوخت کامیون‌داران
مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه خراسان جنوبی گفت: ساز و کار موقتی جهت تامین سوخت مورد نیاز کامیون‌داران ناوگان معترض معمول شد تا بخشی از مشکلات رانندگان در این خصوص مرتفع شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، روز گذشته جمعی کامیون‌داران بیرجندی از کاهش سهمیه سوخت، جمعی از کامیون‌داران بیرجندی از کاهش سهمیه سوخت خودروهای خود در فروردین ماه گلایه‌مند بودند مشکلاتی در خصوص کاهش سهمیه سوخت، فراهم‌نبودن شرایط سوختگیری در همه جایگاه‌های استان و سوختگیری در ساعات مشخص از سوی راننده‌های بیان شد.

یکی از کامیون‌داران با اشاره به کاهش سهمیه سوخت در فروردین ماه به خبرنگار ما گفت: با این که ۵۷۰۰ کیلومتر پیمایش داشتم اما ۳۰۰ لیتر کارت سوختم شارژ شده در حالی که باید به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ۴۰ لیتر شارژ می‌شد. 

به گفته وی هر کامیون ۴۰۰ لیتر سهمیه پایه دارد که سهمیه در نظر گرفته شده این ماه از سهمیه پایه هم کمتر بوده است.

یکی دیگر از فعالان این حوزه با اشاره به کاهش سهمیه سوخت گازوئیل کامیون‌داران‌داران گفت: در ماه‌های قبل سهمیه‌ها بر اساس کارکرد در نظر گرفته می‌شد در صورتی که جی‌پی اس روی ماشین نصب هم شده و کارکرد مشخص است اما ۲۵۹ لیتر گازوئیل برای ماشین در نظر گرفته شد در صورتی که در ماه‌های گذشته ۴ هزار لیتر شارژ می‌شده است و یک باری تا خرم‌آباد داشتم و مجبور شدم ۸۰۰ لیتر گازوئیل آزاد با هزار زحمت تهیه کنم.

در کنار این موضوع راننده‌ها مسائل دیگری هم مطرح کردند 

یکی از آن‌ها از این که امکان سوختگیری در همه جایگاه‌های استان فراهم نیست گلایه داشت و گفت: به عنوان مثال برای کمپرسی‌ها فقط جایگاه خوسف تعریف شده و برای تریلی‌ها جایگاه خاطره در جاده خوسف تعریف شده است در صورتی که ممکن است مسیرشان مشهد باشد مجبورند ۳۰ لیتر گازوئیل برای طی این مسیر هدر دهند.

یکی دیگر از کامیون‌داران هم این سئوال را مطرح کرد که چرا سوخت گازوئیل در جایگاه‌های استان فقط در ساعت خاصی است به عنوان مثال از صبح تا ساعت ۱۲ در صورتی که در جایگاه‌های استان‌های دیگر هر ساعتی از شبانه‌روز گازوئیل موجود است.

وی ادامه داد:مشکل سوخت در این ماه مختص کامیون‌های خراسان جنوبی است و سایر استان‌ها سهمیه کامل را دریافت می کنند.

یکی دیگر از کامیون‌داران ادامه داد: فعالان این حوزه مشکلات زیادی دارند قیمت لاستیک، قطعات و لوازم یدکی سر به فلک کشیده با این وجود مجبوریم و می‌خریم اما  نبود سوخت فعالیت آن‌ها را متوقف و راننده‌ها را خانه‌نشین می‌کند.

وی از جوابگو نبودن مسئولان مربوطه هم گلایه دارد و از این که سوخت‌های قاچاق از استان‌های دیگر وارد خراسان‌جنوبی می‌شود اما کامیون‌داران این منطقه باید متضرر شوند شاکی است و از مسئولان می‌خواهد نظارت بیشتری بر وضعیت موجود داشته‌ باشند.

برای پیگیری مسائل مربوطه با شرکت نفت منطقه‌ خراسان‌جنوبی تماس گرفته شد که  محمدرضا عابدانی مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان‌جنوبی در پاسخ به این گلایه‌ها گفت: به استناد مصوبه ۱۳۷۳۱۹/ت۵۱۵۱۲ ه مورخ ۱۳۹۳/۱۱/۱۴ هیئت محترم وزیران شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران پس از دریافت اطلاعات پیمایش و تردد خودرو نسبت به اعمال شارژ کارت سوخت ناوگان دیزلی اقدام می نماید.

وی افزود: بنابراین بر اساس روال معمول و اجرایی ۱۰ سال گذشته به استناد پیمایش احصاء شده توسط متولیان( سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و سازمان شهرداری دهیاری‌ها کشور )نسبت به شارژ کارت این ناوگان اقدام شده است.

به گفته وی با توجه به نقش این شرکت در فرآیند شارژ که صرفا « واریز کننده» است، باید هرگونه موضوعی مبنی بر کسر و یا کاهش سهمیه از طریق متولیان استانی و‌ کشوری این ناوگان (سازمان های یاد شده) پیگیری شود.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان‌جنوبی تصریح کرد: جانمایی جایگاه‌ها جهت سوختگیری خودروها بر اساس تناژ و کاربری خودروها در راستای درخواست نمایندگان رانندگان، انجمن‌ها و اتحادیه‌ها حوزه حمل و نقل و به منظور تسهیل سوختگیری خودروهای بومی و کاهش ترافیک و افزایش مدت زمان ارائه خدمات در جایگاه صورت گرفته است که به اذعان بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران این حوزه تاثیر بسزایی در رفع مشکلات سوختگیری این ناوگان داشته است.

به گفته محمدرضا عابدانی به استناد داده و بانک اطلاعاتی سامانه هوشمند سوخت به استثای آخر اسفندماه ۱۴۰۲ که به دلایل ناترازی کشوری در تولید و توزیع فرآورده‌های نفتی برخی از جایگاه‌ها با کاهش سه الی چهار ساعته در ارائه خدمات‌مواجه شدند، در حال حاضر جایگاه‌های پایه و استراتژیک استان دارای میانگین فعالیت مناسب در طول شبانه روز می باشند.

وی تاکید کرد: میزان توزیع نفتگاز در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ در کشور دارای رشد حدود ۷ درصدی است که با توجه به رشد ۱۰ درصدی در استان خراسان جنوبی، تبعا پیش‌بینی و تامین مناسب همه نیازی نرمال این بخش صورت پذیرفته است.

وی افزود: با توجه مسئولیت های اجتماعی و ملی این شرکت و اهمیت رفع مشکل رانندگان و در راستای پوشش کاستی و نواقص ایجاد شده توسط متولیان این بخش، ساز و کار موقتی جهت تامین سوخت مورد نیاز ناوگان معترض معمول گردید تا بخشی از مشکلات رانندگان در این خصوص مرتفع شود.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه