اخبار داغ

خیزش جهانی برای غزه؛

اقتداریابی دانشجویی در معادلات جهانی

اقتداریابی دانشجویی در معادلات جهانی
دانشجو به عنوان وجدان بیدار اجتماعی، در دادخواهی مظلومان مقتدر غزه وارد میدان شده تا نقش خود در تغییر معادلات جهانی به نفع مستضعفان عالم را بازیابی کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی بلاغ؛ طی هفت ماه اخیر، جهان شاهد بدترین جنایت صهیونیست‌ها علیه مردم مظلوم غزه بوده که متفقا معتقدند این جنایات علیه بشریت بوده و ملل مختلف جهان در کشورهای گوناگون با محکوم کردن این جنایات، مکرر خواستار برخورد دولت‌های خود و بویژه سازمان ملل علیه صهیونیست‌ها شدند و خواسته‌های خود را در قالب‌های متنوع و از جمله تظاهرات‌های پرشمار به اطلاع جهانیان رسانده‌اند و خود نیز با تحریم کالاهای صهیونیستی، فشار اقتصادی اجتماعی درخور توجهی را به جنایت پیشگان صهیونیستی وارد آورده‌اند.

جهان در آستانه تحولات ساختاری
در حالی که اشغال و ظلم مستمر رژیم غاصب و ددمنش اسرائیل با طوفان بنیان‌کن الاقصی ، پاسخی کوبنده دریافت کرد، جانیان اشغالگر تلاش کردند تا با اقدامی غیر انسانی، غیر اخلاقی و مغایر با تمام کنوانسیون‌های بین‌المللی، با ایجاد پاکسازی نژادی از صاحبان حقیقی سرزمین فلسطین انتقام بگیرند.

عملیات کور جنگنده‌های اسراییلی و بمباران بی‌امان غزه اکنون از آغاز یک برنامه طراحی شده برای پاکسازی نژادی مردم فلسطین خبر می‌دهد. شواهد بیمارستانی اکنون آشکارا نشان می‌دهد که سهم قابل توجهی از شهدا را کودکان و زنان تشکیل می‌دهند. متاسفانه اکنون رژیم اشغالگر قدس که با شقاوت تمام ۲۲۴ قطعنامه سازمان ملل را در محکومیت اقدامات خود نادیده گرفته، چکمه‌های خود را برای یک قتل عام وحشیانه از مردم مظلوم و ستمدیده فلسطین به پا کرده و در حال رقم زدن فاجعه انسانی جدیدی است.

در این فاجعه، دستان رژیم اشغالگر قدس برای انتقام‌گیری از اهالی دانش و اندیشه در غزه نیز از آستین درآمده و هواپیماهای جنگی رژیم صهیونیستی، دانشگاه الازهر و دانشگاه اسلامی شهر غزه را بمباران کرده‌اند. صهیونیست‌ها با بمباران فضاهای فیزیکی مراکز علمی، دانشگاهی و فکری اسلامی، گمان می‌برند که می‌توانند اندیشه و آرمان آزادی قدس شریف را سرکوب نمایند.

نظام جهانی در دوران انتقالیِ سرنوشت‌سازی قرار دارد به گونه‌ای که مسیر حرکت پیشین خود را تغییر داده و به تبعِ وقوع تحولات گسترده با شتابی شگفت‌آور در مسیری جدید حرکت می‌کند. تحلیل‌گران و صاحب‌نظران، قرن ۲۱ را قرن آسیا می‌دانند و معتقدند قاره کهن در حال بازخیزش است و در این قرن به منزلت کانونیِ سابق خود باز خواهد گشت.

عصر سلطه‌گری آمریکا به پایان رسیده است و جهان در آستانه‌ یک نظم جدید است. بر اساس شرایط روز جهان، اتفاقات مختلف نیازمند بررسی‌های دقیق علمی است و دانشگاه‌ها اصلی ترین نقش را در این خصوص بر عهده دارند.

یک عضو هیئت علمی دانشگاه با تاکید بر اینکه در حال حاضر دنیای غرب استعماری مبتلا به بحران‌هایی است که همین بحران‌ها، زمینه‌های اضمحلال آن را رقم خواهد زد، بیان کرد: بحران‌های اخلاقی و معنوی، تعارض جدی میان شعارهای زیبا و فریبنده با رفتارهای عینی در دنیای واقعی، استفاده فراوان از خشونت، زور و تروریسم و همچنین ناتوانی در برابر آگاهی و ایستادگی ملت‌ها از مهم‌ترین بحران‌های غرب است که این بحران‌ها در نهایت زمینه ساز تحقق نظم نوینی در جهان خواهد شد.

محمد جلالی ادامه داد: کاهش نقش ایالات متحده آمریکا به عنوان بازیگر اصلی در عرصه بین‌المللی و خروج آن از مهم‌ترین روندهای کلی نظم نوین بین‌المللی، بازگشت قدرت به آسیا و گسترش جریان مقاومت از مصادیق تغییر نظم نوین جهانی است. جهان شاهد تغییر قدرت از غرب سرمایه‌داری به سوی شرق است. این تغییر همراه با انتقال قدرت سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و حتی علمی از غرب به آسیا خواهد بود. آسیا در آینده‌ای نه چندان دور، مرکز قدرت اقتصادی، سیاسی، نظامی و علمی دنیا خواهد شد.

دانشگاهیان و غزه
در میان اقشار مختلف مردم، دانشجویان و دانشگاهیان در تراژدی غمبار غزه در کشورهای خود به خصوص در کشورهایی که دولت‌های‌شان آشکار و یا مخفی از رژیم اشغالگر قدس حمایت می‌کرده‌اند، بارها وارد خیابان‌ها شده و مراتب انزجار خود از صهیونیست‌ها و دولت‌های خود را اعلام کردند که مورد بی اعتنایی دولت‌های‌شان قرار می‌گرفتند و عملاً دولت‌های بویژه غربی و اروپایی بهیچوجه روی ظرفیت عدالت خواهی دانشگاهیان خود حساب نمی‌کردند و آن‌ها را عناصری رفاه طلب و تشریفاتی  و فانتزی تلقی کرده و می‌کنند که از عهده مبارزه و سختی‌های آن بر نمی‌آیند و همواره با شرائط موجود می‌سازند و کنار می‌آیند.

دنیای سلطه‌گر غرب، با تلاش‌های فریبنده طی سال‌ها با کار روی فکر و اندیشه دانشگاهیان و بدست گرفتن دستگاه محاسباتی اساتید و دانشجویان، به این تصورند که آنچه بخواهند، دانشگاهیان نیز براساس خواسته‌های آنان عمل می‌کنند. صهیونیست‌ها، این مهندسان بدبختی ملت‌ها تصور می‌کنند دیگر چیزی به نام "جنبش دانشجویی"، که در سطح جهان با همت دانشجویان عدالت‌خواه و ظلم ستیز در حال تقویت و تحکیم تشکیلات مردمی خود است، وجود خارجی ندارد و اگر هم تک نفس‌هایی وجود داشته باشد، از آن‌ها هیچ کار جدی برنمی‌آید.

اقدام‌های سرافرازانه دانشگاهیان
دانشگاهیان کشورمان همگام با دانشگاهیان سراسر دنیا به ویژه کشورهای آمریکایی و غربی بر اساس دفاع از انسانیت و حقوق بشر جنبش‌های بشردوستانه را رقم زدند و موجی مستحکم و استوار در حمایت و پشتیبانی از مردم مظلوم غزه به راه انداختند.

خیزش اخیر دانشگاهیان به ویژه در بسیاری از دانشگاه های بزرگ آمریکا و اروپا در دفاع از مردم مظلوم فلسطین و محکوم کردن نسل کشی رژیم غاصب صهیونیستی در به شهادت رساندن بیش از ۳۴ هزار نفر از مردم بی پناه غزه تنها طی 7 ماه، منجر به جنبش بزرگ دانشجویی ضداسراییلی در آمریکا و اروپا و جریان سازی موثری علیه این رژیم غاصب شد که از بدو تاسیس آن بی سابقه است و حمایت جهانی از مردم مظلوم فلسطین را به دنبال داشت.

تظاهرات و تحصن‌های دانشجویی در بسیاری از دانشگاه‌های آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان و کانادا و استرالیا و برخورد قهری و خشن پلیس با دانشگاهیان به‌خصوص در آمریکا، بار دیگر ماسک ریاکاری و شعارهای دروغین را از سیمای غربی‌ها کنار زد و نشان داد که آنها در جنایات رژیم اشغالگر قدس کاملاً شزیک و حتی محرک و مشوق رژیم پست و ذلیل صهیونیستی هستند.

برخورد وحشتناک پلیس این کشورهای مدعی، نشان داد که جامعه جهانی در حال عبور از وارونه‌نمایی رسانه‌های صهیونیستی و آشناشدن مردم جهان بویژه اقشار تحصیل‌کرده نخبگانی از ماهیت شیطانی این غاصب ددمنش است و دیری نخواهد پائید که با یک تلنگر دیگر به عروسک خیمه شب‌بازی شیطان بزرگ، رژیم منحوس صهیونیستی فرو پاشیده خواهد شد، که نمونه کوچکی از عملیات تنبیهی "وعد صادق"، تمرکز و پایه‌های تمامیت رژیم صهیونیستی را لرزاند و بسیاری از مولفه‌های قدرت تبلیغی و نمایشی آن غاصب را باطل کرد. 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه