اخبار داغ

استاد دانشگاه کرج در گفتگو با «تیتر یک» مطرح کرد:

مغایرت ۳۰‌ساله طرح تفصیلی بلای جان کرج

مغایرت ۳۰‌ساله طرح تفصیلی بلای جان کرج
استاد دانشگاه آزاد کرج گفت: متأسفانه در طراحی طرح تفصیلی، همزمانی مطالعات دفع آب‌های سطحی با شبکه معابر و بارگذاری کاربری‌ها مورد توجه قرار نگرفته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ رضا جمالپور در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «تیتر یک»، گفت: بر اساس ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها مسئولیت هر نوع خدمات شهری بر عهده این مجموعه است.

استاد دانشگاه آزاد کرج افزود: سیلاب متولیان مشترکی دارد اما بیشترین مسئولیت به اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری بازمی‌گردد و محیط زیست و جهاد کشاورزی هم دخیل هستند.

وی با اشاره به اینکه منابع طبیعی و آبخیزداری البرز اقدامات مشترکی درباره سیل بند و منحرف کردن سیلاب انجام داده‌اند، اظهار داشت: حفر چاه جذبی در شهر هم انجام شده است.

جمالپور به نارضایتی مردم از وضعیت کنترل آب‌های سطحی اشاره و تصریح کرد: کرج توپوگرافی ویژه‌ای دارد، یک مخروط‌افکنه است و بین رودخانه کرج و دبی بالادست محصور شده است.

وی نهر دلمبر را از دیگر چالش‌های کرج دانست و گفت: خیابان طالقانی، محور کنار دانشگاه آزاد کرج منتهی به اتوبان شهید سلیمانی و میانجاده در جوار مسیل قرار گرفته‌اند.

کارشناس سوانح طبیعی با اشاره به اینکه کرج شیب شمال به جنوب دارد و شرق به غرب دارد، افزود: رودخانه دلمبر یا نهر کمال‌آباد در گذشته از غرب کرج خارج شده‌اند.

جمالپور از تخلیه سیلاب‌های شرق کرج به رودخانه کرج اشاره کرد و ادامه داد: کرج در گذشته نفوذپذیری داشت و مانداب توسط جوی‌ها فرونشست می‌کرد و جذب می‌شد.

رئیس مرکز کارشناسان دادگستری البرز افزود: مقررات ملی ساختمان برای همه الزام‌آور است، شهرداری هم از این قاعده مستثنی نیست و باید آئین نامه ۲ هزار و ۱۰۰ رعایت شود.

وی ادامه داد: متأسفانه در طراحی طرح تفصیلی، همزمانی مطالعات دفع آب‌های سطحی با شبکه معابر و بارگذاری کاربری‌ها مورد توجه قرار نگرفته است.

جمالپور گفت: در اغلب موارد شبکه معابر طراحی شده و سپس مطالعات طرح جامع آب‌های سطحی انجام می‌شد، در کرج هم این موضوع از سال ۷۳ معطل ماند.

این کارشناس افزود: با توجه به اینکه طرح جامع آب‌های سطحی با طرح تفصیلی مغایرت‌هایی دارد، اغلب دستگاه‌ها به دلیل هزینه بالا از انجام آن خودداری می‌کنند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه