اخبار داغ

با حضور وزیر ورزش و جوانان صورت گرفت؛

برگزاری اولین جلسه ستاد عالی طرح تدوین آمایش سرزمین/ هاشمی: این طرح ورزش کشور را از روزمرگی دور می‌کند

برگزاری اولین جلسه  ستاد عالی طرح تدوین آمایش سرزمین/ هاشمی: این طرح ورزش کشور را از روزمرگی دور می‌کند
نخستین جلسه ستاد عالی تدوین سند ملی آمایش سرزمینی ورزش کشور برگزار شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان، اولین جلسه ستاد عالی طرح تدوین سند آمایش سرزمینی صبح امروز دوشنبه 17 اردیبهشت ماه در محل وزارتخانه برگزار شد.

در ابتدای جلسه علی رغبتی دبیر شورای عالی ورزش، رسول منعم مدیر کل دفتر هماهنگی امور استانها، سحر زارع مدیر کل مرکز فناوری و اطلاعات به بیان اقدامات صورت گرفته در اجرای طرح آمایش سرزمین در کشور پرداختند.

معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌‌ای، معاون توسعه مدیریت و منابع، معاون توسعه ورزش بانوان، مدیرکل حوزه وزارتی، رییس کمیته ملی پارالمپیک، دبیرکل کمیته ملی المپیک، معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش، رییس سازمان ورزش شهرداری تهران، مدیرکل دفتر فنی و نظارت بر طرح اماکن ورزشی و مدیرکل دفتر طرح و برنامه‌ وزارت ورزش و جوانان و دیگر مدیران ستادی وزارت ورزش و جوانان حضور داشتند.

 هر کدام از اعضای ستاد توضیحاتی را در راستای اجرای این طرح ارائه کردند.

در ابتدای جلسه علی رغبتی دبیر شورای عالی ورزش اقدامات انجام شده در طرح آمایش سرزمینی را تا این مرحله تشریح کرد.

پس از رغبتی، رسول منعم مدیرکل هماهنگی امور استانهای وزارت ورزش و جوانان توضیحاتی درباره فرایند انجام شده از روز نخست تاکنون ارائه داد.

سحر فامیل زارع نیز با استفاده از پاورپوینت، گزارش کاملی از ثبت روند داده‌ها به منظور تکمیل اطلاعات برای اجرای طرح آمایش سرزمینی ارائه کرد.

برنا فیروزی معاون توسعه مدیریت و منابع نیز در این جلسه با تاکید بر اینکه "طرح آمایش سرزمین" تکلیف وزارت ورزش و جوانان است اظهار داشت: درحال حاضر با برنامه‌ریزی منظم‌ و مدون و‌ نگاه راهبردی "طرح آمایش سرزمین" جزو اولویت این وزارتخانه قرار گرفته است و‌ امروز شاهد این هستیم که با نظارت مستقیم و‌ تاکید وزیر خبرهای خوبی از برنامه‌ریزی و اجرای این طرح می‌شنویم.

وی ادامه داد: در جلسه شورای عالی ورزش "طرح آمایش سرزمین" کلید خورد و امروزه پیشرفت قابل توجهی داشته است. در طرح "آمایش سرزمین" برای همکاری با نیروهای مسلح باید دقیق‌تر عمل و مدلی را طراحی کنیم که بتوانیم از کمک نیروهای مسلح در این طرح بیشتر استفاده کنیم.

محمدشروین اسبقیان در این جلسه اظهار داشت: امروز شاهد یک حرکت هدفمند و هوشمندانه در ورزش کشور هستیم که در نوع خود کم‌نظیر بوده است. در همه استان‌ها استعدادهای زیادی در رشته‌های مختلف وجود دارد که بانک این اطلاعات و استعدادها فدراسیون‌ها هستند که با برگزاری جلسه با روسای فدراسیون‌ها و مسئولین فنی می‌توان قدم‌های خوبی در طرح امایش سرزمین برداشت.

غفور کارگری رییس کمیته ملی پارالمپیک نیز در این جلسه خاطرنشان کرد: سند آمایش سرزمینی یکی از کارهای ضروری بود که ورزش کشور بتواند با یک نگاه روشن و اهداف و برنامه حرکت کند. این کار بسیار سخت، طاقت‌فرسا و ارزشمند است و از آقای وزیر و همه مجموعه که برای اجرای این طرح تلاش می‌کنند تشکر می‌کنم.

صادق ستاری‌فرد معاون تربیت و سلامت وزارت آموزش پرورش در این جلسه گفت: الان در حوزه اجرایی‌سازی طرح آمایش سرزمین اتفاقات خوبی دارد صورت می‌گیرد و این اتفاق مبارکی است. یک تیم علمی، اجرایی و فنی پای کار قرار گرفته است و نیروی انسانی، یکی از شاخصه‌های اصلی طرح آمایش است و مساله جمعیت و مدیریت آن‌ باید مدنظر قرار گرفته شود.

او ادامه داد: سند ملی آمایش تصویب و ابلاغ شد و برای استان‌ها هم انجام شده است. اسناد استانی مصداقا روی مسائل ورود کرده‌اند و باید نسبتی هم میان مسائل قرار بگیرد و یک همگرایی خوبی صورت بگیرد. اگر قرار است که ما رشد در ورزش داشته باشیم، باید نیروی انسانی ماهر را شناسایی کنیم و اطلاعات کاملی در این خصوص داشته باشیم و فضا و برنامه‌های خود را به اثربخش‌ترین شکل ممکن پیش ببریم. سند آمایش سرزمین پشتوانه قانونی و ضمانت اجرایی دارد و همچنین این سند باید شاخص‌پذیر باشد.

رضا شجیع، مدیر اجرایی طرح آمایش سرزمین در این جلسه گفت: طرح آمایش سرزمین موضوعی است که سال‌ها است که مورد بررسی قرار گرفته بود و تمام کردن آن نیاز به همت داشت و نیاز بود که مبتنی بر داده‌های دقیق باشد و برای ما مهم بود که دیدگاه‌ها مسیر را مشخص کند.  ما منابع بی‌کران و نامحدود نداریم و باید یک مدیریت عالمانه نسبت به منابع داشته باشیم و از طرح آمایش سرزمین بهره می‌بریم.

او افزود: در طرح آمایش سرزمین الزامات قانونی و فنی وجود دارد که آن‌ها محقق شد. باید از مدیریت سلیقه‌ای اجتناب کرد و هر اقدام و ساخت و ساز پاسخ به یک نیاز است. همچنین دستگاه‌های اجرایی مکلف هستند برنامه‌های عملیاتی خود را در جهت برنامه آمایش سرزمین صورت دهند.

هاشمی: طرح آمایش سرزمین ورزش کشور را از روزمرگی دور می‌کند

کیومرث هاشمی در جلسه ستاد عالی طرح تدوین آمایش سرزمین اظهار کرد: از همه عزیزانی که در راستای اجرای این طرح تلاش می‌کنند، تشکر می‌کنم. اینگونه جلسات می‌تواند در یک فضای تعاملانه ادامه داشته باشد.

او ادامه داد: تصویر مقام معظم رهبری در جمع ورزشکاران والیبالیست دانش‌آموزی، نشان دهنده نگاه ویژه‌ رهبری است که به ورزش و تربیت‌بدنی دارند و ما باید از این ظرفیت استفاده کنیم. نکات مقام معظم رهبری همیشه راهگشا بوده است و در طرح آمایش سرزمین قرار است عدالت ورزشی در همه حوزه‌ها صورت بگیرد.

هاشمی با بیان اینکه طرح آمایش سرزمین قرار است مانع تصمیمات سلیقه‌ای شود، گفت: این طرح می‌خواهد ورزش کشور را از روزمرگی دور کند و امیدوارم این روند مستمر باشد. همچنین می‌خواهیم این طرح فردمحور نباشد و از سلایق شخصی دوری کنیم و توسعه ورزش در تمام ابعاد آن انجام شود.

وزیر ورزش و جوانان تاکید کرد: ما در تمامی بخش‌ها می‌خواهیم آمایش سرزمین را داشته باشیم و این طرح می‌تواند هم‌افزایی را میان دستگاه‌ها ایجاد کند و خداراشکر این وضعیت میان دستگاه‌ها وجود دارد. امیدوارم طرح آمایش بتواند نقش نخ تسبیح را ایفا کند و اتفاقات خوبی را رقم بزند.

او با اشاره به پیگیری‌هایی که باید درخصوص فضاهای ورزشی صورت بگیرد، گفت: ما اتفاقات خوبی را پس از انقلاب در ایجاد فضاهای ورزشی داشته‌ایم. ما باید فضای قبل انقلاب را بررسی کنیم و طرح آمایش این مساله را به طور کامل شفاف و روشن می‌کند. طرح آمایش به خوبی از اقدامات صورت گرفته می‌تواند دفاع کند.

هاشمی درخصوص ضمانت اجرایی طرح آمایش سرزمین گفت: بحث ضمانت اجرایی مطرح شد و برخی قوانین بوده‌اند که ضمانت اجرایی ندارند اما اجرایی شدن این طرح بستگی به دفاع ما از این طرح است و این طرح را به عنوان یک موضوع علمی در اولویت قرار دهیم.

وزیر ورزش و جوانان افزود: افرادی که در این زمینه تحصیل کرده‌اند را باید مدافع این طرح کنیم. ما می‌خواهیم از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم تا ابعاد و چارچوب‌های مختلف این طرح روشن شود و ابهامات در سطوح مختلف برطرف شود.

هاشمی اظهار کرد: تمام افرادی که می‌توانند درگیر این موضوع شوند، می‌تواند طرح را تشریح کند تا مشکلات برطرف شود. ما هیچ نمونه‌ای مثل طرح آمایش سرزمین در سطح کشوری نداشته‌ایم اما اگر نمونه مشابهی حتی در سطح منطقه‌ای وجود داشته باشد، باید از آن بهره ببریم.

او با اشاره به توجه به استعدادهای پنهان در سطح کشور و بررسی آن توسط آموزش و پرورش گفت: ما نباید از استعدادهای پنهان غافل شویم و باید در ارزیابی‌ها این مساله مورد بررسی قرار بگیرد. در این زمینه آموزش و پرورش می‌تواند کمک قابل توجهی داشته باشد و معلمان ورزش، استعدادها را شناسایی کنند. ما بالای ۳۰ هزار معلم ورزش داریم و باید از این ظرفیت استفاده کنیم.

هاشمی تاکید کرد: اگر ما بتوانیم اتصالات مختلف با آموزش و پرورش برقرار کنیم، طرح آمایش می‌تواند به نتیجه مد نظر خود برسد. این طرح توسط آموزش و پرورش می‌تواند احیا شود.

او خاطرنشان کرد: این سند تصویب شده است و به استان‌ها هم ابلاغ شده و دستگاه‌های اجرایی باید نیروی انسانی لازم را داشته باشند. نیروی انسانی ماهر ما در حال حاضر در حال بازنشسته شدن هستند و بنای ما این است که در هفته تربیت‌بدنی جلسه شورای عالی ورزش با حضور رئیس جمهور پیگیری‌های لازم را در این خصوص صورت دهیم.

او با اشاره به اینکه باید گزارش‌های لازم درخصوص طرح آمایش به مقام‌های بالاتر صورت بگیرد، گفت: ما همچنین در بخش رصد هم از جمله طرح آمایش هم باید پیگیری‌های لازم را از طریق واحدهای مربوطه داشته باشیم و برای ریاست جمهوری و مقام معظم رهبری گزارش‌هایی درباره طرح داشته باشیم و هر چه مقام‌های بالاتر از این طرح باخبر باشند، اثربخشی‌های بهتری صورت خواهد گرفت.

وزیر ورزش و جوانان در پایان درخصوص توجه به موضوعات فرهنگی در طرح آمایش سرزمین گفت: از موضوعات فرهنگی غافل نشویم و این موضوعات دغدغه مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور است و این مسائل در طرح آمایش حتما درنظر گرفته شود تا دغدغه‌ای از این بابت وجود نداشته باشد.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه