اخبار داغ

«ترکمنچای» تاریخی ننگین در به تاراج دادن وطن

«ترکمنچای» تاریخی ننگین در به تاراج دادن وطن
بعد از گذشت یک قرن از عهد نامه ننگین «ترکمنچای» که باعث جدا سازی قسمتهایی از خاک وطن شد این فکر به ذهن هر ایرانی خطور می کند که آیا پدیده ی شومی به نام استکبار بازهم می تواند سایه ی نحسی بر سر خاک وطن گسترده کند؟
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیار آفتاب؛ امروز در تقویم قمری سالروز انعقاد عهدنامه ترکمانچای است. این عهد نامه در سال ۱۸۲۸ میلادی برابر با 5 شعبان ۱۲۴۳ قمری در زمان سلطنت فتحعلی شاه و به دنبال جنگ های 13 ساله میان ایران و رسیه رخ داد منعقد شد. جنگ اول حدود ۱۰ سال طول کشید و با انعقاد قرارداد گلستان پایان پذیرفت. اما دوباره میان این دو کشور درگیری و نزاعی شکل می گیرد که در نهایت به عهد نامه ترکمنچای ختم می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیار آفتاب,

در انعقاد این قرارداد از سوی ایران و فتحعلی شاه قاجار، میرزاعبدالحسن‌خان و آصف‌الدوله و از سوی روسیه، تزاری ایوان پاسکویج حضور داشتند. طی این قرارداد قلمروهای باقی مانده ایران از معاهده گلستان در قفقاز شامل خانات ایروان، مناطق تالش و اردوباد و بخشی از مغان و شروان به روسیه واگذار شد.

,

,

, , , ,

ایران حق کشتی‌ رانی در دریای مازندران را از دست داد و ملزم به پرداخت ۱۰ کرور طلا به روسیه شد. بر طبق این قرارداد روسیه قول داد از پادشاهی ولیعهد وقت عباس‌میرزا حمایت کند.

,

بعد از گذشت یک قرن از این عهد نامه ننگین که باعث جدا سازی قسمتهایی از خاک وطن شد این فکر به ذهن هر ایرانی خطور می کند که آیا پدیده ی شومی به نام استکبار بازهم می تواند سایه ی نحسی بر سر خاک وطن گسترده کند؟ عهدنامه هایی که بسته می شود چه عواقبی در بر دارد؟ آیا فتحعلی شاه و ثبت بی لیاقتی اش در تاریخ باعث درس گرفتن شده است؟

,

هر زمان که حکومت ها در مقابل دولت های استکباری از خود ضعف نشان دادند و زیر بار زور رفتند برای مردم و سرزمینشان سرافکندگی به بار آوردند؛ باید از گذشته درس گرفت و با اتکا به غیرت و توان مردم وطن از حقمان دفاع کرد. رهبر انقلاب بارها فرموده اند که نباید از دشمن ترسید.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه