اخبار داغ

علی سلاجقه در گفتگو با دانا عنوان کرد؛

مناسب بودن زیستگاه‌های حیات وحش در کشور/ از لحاظ جمعیتی در وضعیت خوبی قرار داریم

مناسب بودن زیستگاه‌های حیات وحش در کشور/ از لحاظ جمعیتی در وضعیت خوبی قرار داریم
رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با بیان اینکه وضعیت در زیستگاه‌ها بسیار مناسب است، گفت: شرایط از لحاظ جمعیتی در گونه‌های قوچ و میش، کل و بز در وضعیت خوبی قرار دارد.

علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا درباره افزایش جمعیت حیات وحش کشور اظهار داشت: با توجه به خشکسالی هایی که داشتیم وضعیت در زیستگاه‌ها بسیار مناسب است و از لحاظ جمعیتی در گونه‌های  قوچ و میش، کل و بز وضعیت بسیار خوب است.

وی در ادامه تصریح کرد: برفی که  نقاط کوهستانی را تحت تاثیر قرار داد سبب شد تا حیات وحش به سمت مناطق کم ارتفاع کوچ کنند و با توجه به سردی هوا برای جبران منابع غذایی حیات وحش هم اقدامات موثری انجام شد، به طوری که می‌توان گفت کوهنوردان و فعالان محیط زیست در کنار محیط‌بانان، برای علوفه رسانی و تامین غذا به حیات وحش گرفتار در برف منطقه حفاظت شده  هم‌قدم شدند.

سلاجقه با بیان اینکه در دو منطقه حفاظت شده با تلاش محیط‌بانان علوفه‌رسانی با بالگرد انجام شد، گفت: حفظ و حراست محیط زیست  یکی از شاخص های توسعه پایدار است که خوشبختانه طی چند سال گذشته به آن توجه ویژه شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه  در سرشماری ها دستیابی به حداقل جمعیت گونه های شاخص، تعیین ترکیب جنسی گونه ها، آگاهی از وضعیت زیستگاه و بررسی حفاظتی و برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح زیستگاه است، گفت: بررسی میزان مهاجرت یا جابه‌جایی حیات وحش و میزان تقریبی زادوولد و مرگ و میر حیات وحش، شناسایی عوامل تهدید کننده، شناسایی نقاط ضعف و قوت مناطق تحت مدیریت، باعث خواهد شد که با تجزیه تحلیل داده ها، تعیین میزان بهره برداری و صدور پروانه های شکار شده و بخشی از اطلاعات مورد نیاز برای تبیین روند جمعیت گونه ها و طبقه بندی آنها در رده های تهدید ملی استفاده شود.

 گفتنی است؛ حسن اکبری سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه حدود ۱۲۸ گونه جانوری و مهره دار کشور در معرض خطر انقراض هستند که برخی وضع خوبی ندارند و بیشترین آسیب پذیری ما در این زمینه مربوط به دوزیستان است، تصریح کرد: برای این ۱۲۸ گونه جانوری ۱۹ برنامه عمل داریم و پیشرفت این برنامه‌ها عمدتا کمتر از ۱۰ درصد است چراکه مشکل اصلی ، "اعتبار" است و اعتبار این امر بسیار ناچیز تامین می‌شود.

اکبری اضافه کرد: کشور از نظر تنوع زیستی در جایگاه خاص و ویژه‌ای قرار دارد، به‌طوری که در حال حاضر نزدیک به ۲۰۰ گونه پستاندار، بیش از ۸۶۶۰ گونه گیاه ، بیش از ۵۰۰ گونه پرنده، ۲۱ گونه دوزیست و ۷۱۰ گونه ماهی آب شور در شناسایی شده است و ایران از نظر گیاه‌شناسی و تنوع زیستی جایگاه ویژه‌ای دارد.

به گفته سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان محیط زیست در حال حاضر دارای حدود ۳۰۹ منطقه چهارگانه به مساحت ۱۸ میلیون هکتار است و تنوع زیستی حیات وحش در تمام کشور تحت مدیریت این سازمان قرار دارد.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه