اخبار داغ

ناظمی در گفتگو با دانا مطرح کرد؛

لزوم تکمیل زنجیره ارزش فناورانه بالا و پایین‌دست صنعت فولاد

لزوم تکمیل زنجیره ارزش فناورانه بالا و پایین‌دست صنعت فولاد
معاون فناوری فولاد مبارکه با اشاره به حمایت‌ از دانش‌بنیان‌ها گفت: تکمیل زنجیره ارزش با اتکا به فناوری در بالا و پایین‌دست صنعت فولاد یک ضرورت است.

محمد ناظمی هرندی، معاون فناوری فولاد مبارکه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ درباره آثار ورود دانش‌بنیان‌ها به پروژه‌های فولاد و روند رشد فناورانه این قطب اقتصادی اظهار کرد: نمایشگاه برگزار شده به نام مسیر زاینده در حقیقت اولین رویدادی است که امسال باهدف ارائه مجموعه فعالیت‌های حوزه توسعه نوآوری و حمایت از مجموعه‌های دانش‌بنیان برگزار شد.

ایجاد مراکز نوآوری در محیط‌های دانشگاهی

وی ادامه داد: در راستای همه فعالیت‌هایی که از گذشته در حوزه توسعه نوآوری در این شرکت انجام شده امسال تلاش کردیم که رویکردهای جدیدی را اتخاذ کنیم و مشخصاً یکی از اصلی‌ترین این رویکردها ایجاد مراکز نوآوری در محیط‌های دانشگاهی است.

ناظمی گفت: در این راستا با حمایت از موضوعات مرتبط با زنجیره فولاد و با نگاه به آینده بر این حمایت‌ها تاکید کردیم تا پایان‌نامه‌های و پروژه‌های دانشجویی بتوانند در آینده هم اهداف مورد نظر صنعت فولاد را برآورده کنند.

بیشتر بخوانید:

اعطای یارانه انرژی به صنایع، مشروط به توسعه زنجیره ارزش/ لزوم خلق ارزش‌افزوده در پتروشیمی‌ها به نفع اقتصاد
 

وی توضیح داد: از دل این طرح‌ها و تحقیقات، هسته‌های فناورانه شناسایی شده و پس از تشکیل و گروه‌های دانشگاهی دانش‌بنیان ایجاد شده در کنار شرکت‌های دانش‌بنیانی که هم اکنون در این روند مشارکت دارند با حمایت‌هایی از جنس سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر در ۵ مرکز فناوری دانشگاهی شروع به حل مسائل مطروحه کردند.

ناظمی هرندی گفت: در کنار این فعالیت‌ها مصوب کردیم که گرندها و پروژه‌های مرتبط  بررسی و تخصیص منبع شوند تا با جذب این پروژه‌ها کار را برای سال پیشرو کلید بزنیم تا جایی که تاکنون ۱۵ شرکت را که از مجموعه ۱۷۸ شرکت بررسی شده‌اند تأیید کرده‌ایم تا از طریق کمیته سرمایه‌گذاری خطرپذیر روی این شرکت‌ها پروژه‌های خود را اجرایی کنند.  
 

وی افزود: امروز این شرکت‌های دانش‌بنیان به مجموعه خانواده فولاد مبارکه اضافه شدند و به مفهوم واقعی و عملیاتی در این راه قدم برداشته‌ شده است تا نیازها فولادی با اتکا به توان داخلی تامین شوند.

صنعت فولاد در ۴۰ سال‌ بعد از انقلاب، رشد صعودی داشته است

 وی در رابطه با کمبود تولید فولاد نسبت به افق‌های دیده شده در سال ۱۴۰۴ اظهار کرد:  به نظر شخصی من صنعت فولاد صنعتی است که در ۴۰ سال‌ بعد از انقلاب، روند رشد صعودی روبه‌جلو داشته و کشور پیش از انقلاب در سال ۵۷ کمتر از یک میلیون تن تولید فولاد می‌کرد و چشم‌انداز تولید ۵۵ میلیون تنی برای سال ۱۴۰۴ تعیین شد.

معاون فناوری فولاد مبارکه گفت: امروز در رسیدن به آن  افق تولیدی چندان مشکلی نداریم و در حال حاضر حدود ۴۵ میلیون تن فولاد در سال تولید می‌شود  و اتفاقاً از نظر من مشکل اساسی این است که این برنامه به‌صورت زنجیره کامل دیده نشده ولی طرح‌های در حال تاسیس فولادسازی ما چیزی بیشتر از ۵۵ میلیون تن در سال است که با پیاده سازی و آغاز کار به آن افق تولیدی می‌رسیم.

توسعه زنجیره تولید و مصرف فولاد با تکیه‌ بر فناوری بومی

این فعال حوزه تحقیق و پژوهش توضیح داد: این طرح‌ها اکنون در حال ساخت است؛ ولی در بالادست و پایین‌دست این صنعت مشکلاتی وجود دارد که به‌عنوان‌مثال در بالادست معادن توان پشتیبانی از این ظرفیت تولید و به این میزان مواد اولیه را ندارند و در پایین‌دست شرکت‌های تولیدی صنعتی خرد نیز حداقل در حال حاضر توان استفاده کامل از این میزان تولید و تبدیل آن به ارزش‌افزوده را برخوردار نیستند.

وی در پایان تأکید کرد: ما امروز تمرکزمان بر توسعه زنجیره تولید و مصرف فولاد با تکیه‌ بر فناوری بومی شرکت‌های دانش‌بنیان است تا این عملکرد خود را در اقتصاد کشور نمایان کند.

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه