اخبار داغ

عضو اتاق بازرگانی در گفتگو با دانا مطرح کرد:

افزایش مهاجرت؛ تنها دستاورد ایجاد محدودیت برای کسب‌وکارها

افزایش مهاجرت؛ تنها دستاورد ایجاد محدودیت برای کسب‌وکارها
عضو کمیسیون اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اهمیت تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار گفت: بخش زیادی از مشکلات اقتصادی با بهبود محیط کسب‌وکار قابل‌حل است.

افشین کلاهی عضو کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا درباره تسهیل روند صدور مجوز‌های کسب‌وکار در راستای شعار سال و تحقق افزایش تولید و کاهش تورم، اظهار کرد: هر مجوزی باعث بروز مشکلاتی برای شروع کسب‌وکارها و یا افراد در حال فعالیت خواهد شد. در واقع رویکرد حاکمیت باید به‌گونه‌ای باشد که به‌راحتی اجازه شروع فعالیت داده ‌شود ولی نظارت پسینی بر این عملکرد اعمال شود.

وی افزود: این روشی است که در دنیا هم اجرا می‌شود؛ یعنی قدم اول اعتماد به مردم و شروع سریع و راحت کسب‌وکار است و بعد از آن اعمال نظارت پسینی که در صورت مشاهده تخلف، کسب‌وکارها مجازات شوند.

وی با اشاره به عملکرد بعضی کشورها و حتی صدور برخی مجوزها از سوی بخش خصوصی در برخی کشورها گفت: سخت کردن دریافت مجوز کسب‌وکار مشکلی را از اقتصاد و حتی مشکلات پس از آن کم نمی‌کند.

عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره به تعدد مراکز تصمیم‌گیری و مجوزدهی برای کسب‌وکارها افزود: متأسفانه دوستان تنظیم‌کننده مقررات با این تصور که فقط خودشان در کسب‌وکار شرکت‌ها تأثیرگذارند، قانون تنظیم می‌کنند و توجه ندارند که مقررات زیادی از طرف سازمان‌ها و نهادهای مختلف در حال اعمال است.

وی در ادامه اشاره کرد: یک کسب‌وکار نباید برای پاسخ‌گویی به چند مرجع انرژی و وقت صرف کند و طبیعتاً در صورت وجود چنین روندی دیگر انرژی و انگیزه‌ای برای کسب‌وکار باقی نمی‌ماند.

افزایش مهاجرت تنها دستاورد ایجاد محدودیت برای کسب‌وکارها است

وی از مهاجرت نخبگان و نیروهای متخصص به‌عنوان یکی از عوارض مانع‌تراشی‌ها و سخت‌گیری‌های اداری یادکرد و تأکید کرد: ما در حوزه‌های تخصصی به‌شدت با کمبود نیروی انسانی روبه‌رو هستیم. اگرچه در شعار گفته می‌شود که ما فارغ‌التحصیل زیاد داریم و نیروی انسانی ارزان است؛ اما در عمل این‌طور نیست چرا که اولاً ما نیروی انسانی ماهر و ارزشمند بسیار کم داریم و ثانیاً همان تعداد اندک هم قصد مهاجرت دارند.

وی افزود: در شرایطی که مسائل اجتماعی و سیاسی کشور منجر به مهاجرت برخی نخبگان شده است، افزودن مسائل اقتصادی و سخت‌شدن شروع فعالیت و یا ایجاد محدودیت برای کسب‌وکارها نتیجه‌ای جز افزایش مهاجرت افراد نخواهد داشت.

کلاهی در پایان با اشاره به قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار افزود: متأسفانه هیچ بهبود مستمری در محیط کسب‌وکار ما اتفاق نیفتاده است درحالی‌که بخش زیادی از مشکلات اقتصادی و بخشی از مشکل مهاجرت نخبگان با بهبود محیط کسب‌وکار و ساده‌سازی شروع فعالیت‌ها قابل‌حل شدن است؛ اما متأسفانه این اراده در کشور ما وجود ندارد. البته شعار زیاد است؛ اما عزم انجام این سیاست‌ها در بسیاری از مسئولان دیده نمی‌شود.

بیشتر بخوانید:
۱۰ برابر شدن صدور مجوزهای کسب و کار در دولت سیزدهم/ پرداخت وام به متقاضیان مشاغل خانگی

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه