اخبار داغ

علوی در گفتگو با دانا:

نرخ تسعیر ارز کره جنوبی به دلار باعث افت دارایی کشور شده است

نرخ تسعیر ارز کره جنوبی به دلار باعث افت دارایی کشور شده است
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی گفت: صادرات به دلیل مشکلات تعهد ارزی و محدودیت‌ها، دچار مشکل شده و با آزادسازی این منابع بهتر است از سایر منابع قبلی برای حل این مشکل کمک گرفت.

آرش علوی، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ در مورد آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی اظهار داشت: از منظر کوتاه‌مدت، بازگشت هر قسمتی از این منابع و ثروت به کشور و استفاده از آن‌ها اثرات مثبتی خواهد داشت؛ اما اگر به‌صورت بزرگ‌تر و باتوجه‌به هزینه و منفعت نگاه کنیم، باید به عوامل دیگری نیز توجه کنیم.

علوی بیان کرد: در بررسی‌ها پیش از مطرح‌ کردن این پول باید علت بلوکه شدن دارایی های کشور و کنترل مشکلات تحریم‌ها در نظر گرفته شود تا دلایل عدم بازگشت این پول مشخص شود و این محدودیت در سایر ارزهای کشور پیش نیاید.

نرخ تسعیر ارز کره جنوبی به دلار باعث افت دارایی کشور شد

وی اشاره کرد: نرخ تسعیر ارز کره جنوبی به دلار آمریکا باعث افت یک‌ میلیارد دلاری ارزش این پول شده است. همچنین بحث شرایط آزادسازی و ارسال پول به کشور نیز مطرح است.

این فعال اقتصادی درمورد تأمین ارز برای صنایع و بخش تولید گفت: بازتر شدن دست دولت در تأمین ارز وابسته به حجم ورودی ارز است؛ اما با سیاست‌های اشتباه ارزی دولت و بانک مرکزی، حجم این کاسه از سال ۱۳۹۷ کوچک شده است و بسیاری از خریدها معطل می‌شوند تا ارز بگیرند.

وی با اشاره به اینکه ارزش و مقدار صادرات کشور برخلاف افزایش نرخ ارز، رشد قابل‌توجهی نداشته و برخی بخش‌ها حتی کاهش یافته‌اند،‌ گفت: تقاضای واقعی برای ارز به دلیل محدودیت و ممنوعیت ثبت سفارش‌ها از سوی بانک مرکزی و دولت سرکوب شده و عملکرد دولت‌ها باعث افزایش تقاضای کاذب ارز شده است و مردم این روزها ارزهایی را خریداری می‌کنند که به آن‌ها نیاز ندارند. در نتیجه، صادرات نیز به دلیل مشکلات تعهد ارزی و محدودیت‌ها دچار مشکل شده است.

به گزارش راه دانا، بررسی‌ها نشان از این دارد که چهارراه برای رفع تعهدات ارزی شامل عرضه در سامانه نیما، انتقال ارز حاصل از صادرات به صرافی‌های مجاز و بانک‌ها به‌صورت اسکناس، واگذاری واردات در برابر صادرات، و تهاتر وجود دارد که امکان تهاتر برای رفع تعهدات ارزی توسط شرکت‌های بزرگ مانند شرکت‌های فولادی نیز می‌تواند به اثرگذاری این صنایع در اقتصاد کشور منجر شود.

بیشتر بخوانید:

ترک فعلی که موجب زیان یک میلیارد دلاری به کشور شد

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه