اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

زنگ خطر ابتلا به کرونا به صدا در آمد/ زیرسویه‌های جدید "اریس و پیرولا"

زنگ خطر ابتلا به کرونا به صدا در آمد/ زیرسویه‌های جدید "اریس و پیرولا"
اگرچه سازمان جهانی بهداشت شیوع ویروس کرونا را از وضعیت اضطراری خارج کرد، اما این ویروس همچنان دارد سویه به سویه خودش را تغییر می‌دهد، زیرسویه‌های جدید اومیکرون چند هفته‌ای هستند که دوباره مورد توجه نظم و نظام بهداشتی جهان قرار گرفته‌اند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ اخیراً دو سویه جدید از ویروس کرونا شناسایی شده و موارد ابتلا به آن‌ها در حال افزایش است. این دو زیرسویه جدید با نام‌های EG.5 (که برخی آن را اریس نیز می‌نامند) و BA.2.86 (که به آن پیرولا گفته می  شود) شناخته شده است و بر اساس تحقیقات مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های آمریکا، حدود ۱۷ درصد از موارد ابتلا به کووید-۱۹ در این کشور به این دو سویه جدید بازمی‌گردد.

سویه EG.5 یا کرونا اریس در حال حاضر در کشورهایی از جمله ایالات متحده آمریکا، ایرلند، ژاپن، چین و بریتانیا بیشترین شیوع را داراست. گزارش‌ها نشان می‌دهند که این سویه در ۵۱ کشور دنیا شیوع یافته و با سرعت انتقال بیشتری در حال گسترش است. موارد ابتلا و حوادث اورژانسی مربوط به این سویه نیز در حال افزایش است، و بیشترین تعداد مبتلا به اریس در چین ثبت شده است. متخصین در این حوزه معتقدند که عوامل چندگانه‌ای از جمله افزایش دمای هوا، استفاده از سیستم‌های تهویه، سفرهای تابستانی و افزایش تجمعات انسانی در فصل تابستان در شیوع این سویه نقش داشته‌اند.

همچنین، زیرسویه BA.2.86 با نام کرونا پیرولا در چهار کشور جهان شناسایی شده است، اما هنوز مشخص نیست که آیا این سویه تهدید جدی برای جهان خواهد بود یا خیر. 

بنا بر گفته یکی از مسئولان اورژانس کشور، سویه جدید کرونا قادر خواهد بود سیستم ایمنی بدن را دور بزند و علائم مشخصی دارد، مثلا فرد مبتلا نسبت به درمان مقاومت شدید دارد و این سویه جدید عفونت‌زایی بالاتری دارد و دوره نهفتگی آن کمتر است تا جایی که افراد بالای ۶۰ سال و کسانی که واکسن کرونا دریافت نکرده‌اند بیشتر در معرض ابتلا به این ویروس هستند.

 آمیتیس رمضانی دبیر انجمن متخصصان عفونی کشور در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا در خصوص زیرسویه جدید کرونا به نام EG۵ گفت: این سویه جدید کووید یکی از زیرسویه‌های جدید امیکرون است و از خانواده امیکرون و زیرسویه‌های نوترکیب XBB می‌باشد. ما پیشتر یک سویه به نام XBB.1.16 داشتیم که بیشترین میزان شیوع را در دنیا داشت و یکی از ساب‌واریانت‌های امیکرون بود و از کشور هند شیوع پیدا کرده و سپس در دنیا منتشر شده بود و رتبه اول را از نظر ساب‌واریانت‌های امکیرون اشغال داشت. اکنون این زیرسویه جدید به نام EG.5 از آن زیر سویه مشتق شده است.

وی با اشاره به این موضوع که این ویروس جدید در برخی از کشورها از جمله آمریکا بالاترین میزان شیوع را داشته و در بیش از ۴۶ کشور شناسایی شده است، افزود: گزارش‌ها نشان می‌دهد که این ویروس برای اولین بار در انگلیس شناسایی شده است؛ در این زیرسویه، پروتئین اسپایک ویروس دارای جهش‌های چندگانه است.

این متخصص بیماری‌های عفونی با بیان این نکته که تاکنون نتایجی که نشان دهنده افزایش شدت بیماری توسط این زیرسویه جدید باشد به دست نیامده، توضیح داد: از زمان شیوع سویه اومیکرون تا کنون، ما با ساب‌ورایانت‌های مختلفی روبرو شده‌ایم، اما خوشبختانه بسیاری از آنها باعث ایجاد بیماری شدید نشده‌اند.

رمضانی ادامه داد: این سویه از سویه‌های قبلی مسری‌تر است و هرگاه ویروس وارد یک کشور شود، تعداد موارد ابتلا در آن کشور افزایش می‌یابد چراکه این ویروس از سیستم ایمنی طبیعی بدن و ایمنی ناشی از واکسیناسیون فرار می‌کند.

وی اضافه کرد: این در حالی است که موارد بستری و ویروس در واحد مراقبت‌های ویژه نیز افزایش پیدا کرده است. اما این نباید تفسیر شود که شدت بیماری بیشتر است یا این ویروس خطرناک‌تر است.

دبیر انجمن متخصصان عفونی کشور با اشاره به این نکته که این ویروس تا کنون در کشور ما شناسایی نشده است، تاکید کرد: در حال حاضر در فصل تابستان هستیم و هوا گرم است و میزان سفرها افزایش یافته است. در این شرایط، هنگامی که ویروس کووید در جامعه وجود داشته باشد و افراد با مقداری سرما مثل باد کولر در معرض آن قرار بگیرند، شرایط برای ابتلا آماده می‌شود. در نتیجه، توجه به این مسئله در حال حاضر بسیار ضروری است.

البته سازمان جهانی بهداشت اعلام و توصیه کرده با توجه به شیوع این زیرسویه جدید کرونا، محدودیت‌ها را به طور کامل حذف نکنند تا تصمیم‌‌های لازم در این خصوص ابلاغ شود.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه