اخبار داغ

مهدی عباسی در گفتگو با دانا؛

چالش‌ها و ریسک‌های احداث ورزشگاه بزرگ کشور بر روی منطقه گسلی تهران

چالش‌ها و ریسک‌های احداث ورزشگاه بزرگ کشور بر روی منطقه گسلی تهران
مهدی عباسی رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران از احداث ورزشگاهی جدید در پهنه‌ای که گسل‌های تهران در آنجا وجود دارد، خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مهدی عباسی رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران، اظهار داشت: زمانی که در خصوص کوچک‌ترین حوادث انسانی صحبت می‌کنیم نباید از آن غافل شویم. بر اساس تکالیف مقرر در شورای شهر برای سازمان آتش نشانی و سازمان مدیریت بحران و تکالیفی که برای مناطق شهرداری تهران است باید اقداماتی را انجام دهیم که یکی از آن ها اطمینان حاصل پیدا کردن از اماکن و ساختمان‌ها، مخصوصا مجموعه‌های پرتردد و پرمخاطب است که عموما وظیفه کنترل و پایش از جنبه حریق به عهده سازمان آتش نشانی است. ولی سازمان مدیریت بحران این کار را با همکاری مرکز تحقیقات مسکن و اداره مربوط به وزارت راه و شهرسازی باید دنبال کند.

وی با اشاره به اینکه در ۱۲۹ ساختمانی که به عنوان لیست پرخطر منتشر شده بود، گزارشی از اماکن ورزشی نبوده است، گفت: پایش این ۱۲۹ ساختمان از منظر حریق بود، اما در خصوص جنبه‌های مقاومت و پایداری سازه‌ای ساختمان و تاب‌آوری آن سازه در برابر بلایای طبیعی مانند زلزله یا حتی استفاده مخاطبین به عنوان بار زنده‌ای که آنجا حاضر می‌شوند اطلاعاتی در دسترس نبوده است.

عباسی ضمن بیان اینکه احداث بزرگترین ورزشگاه کشور بر روی گسل زلزله صورت گرفته، تاکید کرد: ورزشگاه آزادی نیازمند یک پایش جدی نه یک پایش سنواتی است. در استانداردها، پایش اماکن پرمخاطب توسط مراکز علمی و توانمند صورت می‌پذیرد. 

وی با بیان اینکه پروژه ورزشگاه آزادی نیازمند مطالعات است، افزود: موضوعی که در دشت‌های جنوبی، دشت شهریار و حاشیه آزادگان و در منطقه ۱۸ و ۱۹ نیز با آن مواجه هستیم، مساله فرونشست است. با مشاهده گزارش‌های سالیانه سازمان نقشه‌برداری، بیشترین دلیل فرونشست این است که آب‌های این دشت‌ها توسط زمین‌های کشاورزی دیگری برداشت می‌شود. در نتیجه برای یک پروژه بزرگ مطالعات کلان و مشاوره‌های توانمند لازم است.

مهدی عباسی رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران با بیان سرانه ورزشی در تهران گفت: در شهر تهران یک متر مربع سرانه ورزشی وجود دارد که بخشی از این متراژ ویژه شهرداری بوده که در سنوات مختلف آن را احداث کرده است.

وی تاکید کرد: شهرداری نزدیک به هزار اماکن ورزشی ایجاد کرده است، اماکنی از جمله ۷۰ مجموعه ورزشی آبی، ۵۶ مجموعه ورزشی الزهرا، ۲۷۷ مجموعه ورزشی سالنی، ۴۵۰ مجموعه ورزشی چمن مصنوعی و ۲۰۰ مجموعه در سرای محلات و به این مجموعه‌ها دستگاه‌ها، آموزش و پرورش، تربیت‌بدنی و... را اضافه کنید.

وی افزود: بخشی از نگاه ما به مجموعه‌های ورزشی مکانی برای ورزش کردن است و بخش دیگر استفاده از  سوله‌های ورزشی به عنوان پدافند غیرعامل در مواقع بحرانی است و زمانی که از یک پروژه ملی صحبت می‌کنیم مسئولیت آن به عهده شهرداری نیست.

عباسی در پایان مطرح کرد: برای مجموعه ورزشی به دلیل پرمخاطب بودن آن به قید فوریت اسناد را مطالعه خواهیم کرد تا میزان ناایمن بودن این ورزشگاه مشخص شود. من مدافع وزارت ورزش نیستم، اما وظیفه دارم به عنوان تکلیف قانونی، از حقوق شهروندان دفاع کنم. برای ما جان شهروندان مهم است به همین دلیل به این موضوع ورود کرده و اماکن مختلف را هدف‌گذاری و گزارشی ارائه خواهم داد. اگر مطالعات آماده باشد ظرف دو الی سه ماه این کار انجام می‌شود.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه