اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

فرش قرمز عربستان برای سلبریتی های غربی در بحبوحه کشتار مردم غزه!

فرش قرمز عربستان برای سلبریتی های غربی در بحبوحه کشتار مردم غزه!
در حالی عربستان سعودی افتتاحیه جشنواره فیلم دریای سرخ را با حضور سلبریتی های غربی برگزار کرد که افکار عمومی جهان عرب و کشورهای اسلامی انتظار داشت در واکنش به سیاست های غربی در غزه، برگزاری این جشنواره دست کم برای یک سال لغو شود.

به گزارش خبرنگار بین الملل شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در حالی جشنواره فیلم دریای سرخ 2023 با حضور سلبریتی ها و هنرپیشه های هالیوودی و بالیوودی در عربستان سعودی در حال برگزاری است که در طول دو ماه گذشته افکار عمومی جهان شاهد جنایات رژیم صهیونیستی در غزه بوده است.

اشغالگران قدس در هفته های اخیر، با حمایت صد در صدی ایالات متحده آمریکا و کشورهای اروپایی دست به کشتار وحشیانه کودکان، زنان و غیرنظامیان در سرزمین های اشغالی زد، از بمباران بیمارستان ها تا محاصره مردم و قطع آب و برق سیاستی بود که خشم افکار عمومی جهان را به دنبال داشت.

برگزاری این جشنواره در حالی تا 10 روز آینده در عربستان ادامه خواهد داشت که عملکرد ریاض در مسئله فلسطین موجب تحقیر بسیاری از شهروندان عربستان و خشم مردم کشورهای عربی شده است.

در جریان جنگ سال ۱۹۷۳ بین اعراب و اسرائیل، عربستان و بسیاری از کشورهای عربی برای مجازات آمریکا به عنوان اصلی ترین حامی رژیم صهیونیستی، تحریم های نفتیِ جدی را اعمال کردند، این بار، اما عربستان به جای اعمال هرگونه تحریم برای قطع شریان حیاتی صهیونیست ها، برای هنرپیشه های آمریکایی در ریاض فرش قرمز پهن کرده است تا از این طریق اهداف سیاسی و اقتصادی که ولیعهد سعودی در پی آن است محقق شود.

صلح در فلسطین از طریق گفتگوی مسالمت آمیز

اگرچه عربستان سعودی در مواضع اخیر خود خواستار توقف کشتار مردم غزه توسط اشغالگران شد، اما به نظر می رسد بیش از هر چیز این موضع گیری ها برای روشن شدن چشم انداز اقتصادی و سیاسی این کشور در تصمیم گیری برای آینده ریاض است.

خالد الفالح، وزیر سرمایه‌گذاری عربستان سعودی، پیش از این در  انجمن اقتصاد بلومبرگ در سنگاپور گفته بود که «مذاکرات برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل همچنان روی میز است، اما همیشه مشروط به راه حل مسالمت‌آمیز مسئله فلسطین بوده است.  عربستان سعودی در تلاش است تا از طریق گفتگوهای مسالمت آمیز در فلسطین به صلح دست یابد.»

حالا، اما در حالی که آتش بس در سرزمین های اشغالی پایان یافته و درگیر ها در غزه از سرگرفته شده است، افکار عمومی جهان به ویژه ملت های مسلمان و کشورهای اسلامی از دولت عربستان ایفای نقش فعال تری در اعتراض به سیاست های آمریکا و جنایات رژیم صهیونیستی در غزه داشتند، تا دست کم یک سال با لغو برگزاری جشنواره فیلم دریای سرخ نسبت به جنایاتی که در غزه در حال وقوع است واکنش نشان دهند.

به نظر می رسد اهداف اقتصادی ریاض با وجود جنگ غزه و با توجه به درخواست کشورهای عربی برای حمایت از فلسطینی ها، ولیعهد عربستان را دستکم در کوتاه مدت در وضعیتی دشوار و برنامه های اقتصادی اش  را تحت الشعاع قرار دهد؛ با این حال، اما عربستان در تلاش است تا از چشم انداز برنامه های اقتصادی و سیاسی خود عقب نماند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه