اخبار داغ

مسئولین تاریخ را مرور کنند؛

آیا قرار است اقتصاد ایران با حضور جفری ساکس در ایران مانند لهستان نابود شود؟

آیا قرار است اقتصاد ایران با حضور  جفری ساکس در ایران  مانند لهستان نابود شود؟
«جفری ساکس» این هفته با ورود به تهران علاوه بر سخنرانی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر در دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه نیز حضور خواهد یافت تا بهتر بتواند نسخه های نئولیبرالی خود را برای اقتصاد جمهوری اسلامی تئوریزه و با ارتباط گیری با عوامل داخلی عملیاتی کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به گزارش شیرازه، «جفری ساکس» این هفته با ورود به تهران علاوه بر سخنرانی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر در دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه نیز حضور خواهد یافت تا بهتر بتواند نسخه های نئولیبرالی خود را برای اقتصاد جمهوری اسلامی تئوریزه و با ارتباط گیری با عوامل داخلی عملیاتی کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شیرازه,

جفری ساکس نظریه پرداز اقتصاد آزاد و نئولیبرالی، فردی است که بواسطه ارتباط های وسیع با جورج سوروس معروف(طراح انقلاب های رنگین) پس از فروپاشی شوروی با سرمایه و حمایت سوروس به کشورهای اروپای شرقی از جمله لهستان سفر کرده و با طرح ریزی اقتصاد نئولیبرالی و خرید مجموعه های بزرگ دولتی این کشورها سود سرشاری نصیب آنها می شد و از طرفی موجبات تبعات وحشتناک اقتصادی و درپی آن سیاسی و امنیتی برای آنها کشورها فراهم می آمد.

,

جفری ساکس دست به مهندسی اقتصاد بولیوی، لهستان و اکثر اروپای شرقی بعد از استقلال از شوروی و طراحی روسیه بعد از فروپاشی زد.

,

ساکس بعد از فروپاشی شوری با پیشنهاد و تامین مالی جورج سوروس راهی لهستان شد. او با ادعای اینکه لهستان را از نعمت اصلاح اقتصادی و بازار آزاد برخوردار می کند، طرحی شامل حذف آنی کنترل قیمت ها و یارانه ها، حراج معادن و کارخانه ها و حرکت از کارخانه های صنعتی سنگین به تولیدکالاهای مصرفی و...ارائه و عملیاتی کرد. نتیجه بسیار تکان دهنده بود؛ نرخ بیکاری ۲۰ درصد و ۴۰ درصد برای افراد زیر ۲۴ سال، 59درصد زیر خط فقر، 7500 اعتصاب در یک سال، که نهایتا منجر به یک حکومت دیکتاتور و سرکوبگر شد.

,

در دهه 90 با همین نسخه ها جفری ساکس آرژانتین به خاک سیاه نشست و موجب اخراج 700هزار کارگر و چوب حراج به همه ی دارایی های آرژانتین شد.

,

حضور جفری ساکس در فروپاشی شوروی و هدایت روسیه بعد از فروپاشی شوروی چشمگیر است. او به عنوان مشاور «یلتسین، رئیس جمهور اسبق روسیه»، با وعده هایی با کمک از صندوق بین المللی پول وارد شد و شرکت های بزرگ نفتی روسیه از جمله یوکس را حراج کرد و همان اتفاقات اروپای شرقی را تکرار کرد که نهایتا راهی جز بی آبرویی مجدد اقتصاد آزاد نئولیبرالی و رفتن یلتسین نمانده بود.

,

حال باتوجه به شرایط کشور که به گواه تمامی کارشناسان تنها راه حل مشکلات اقتصادی، توجه جدی به اقتصادمقاومتی و توسعه درون زا است، حضور جفری ساکس طراح و پیش برنده اقتصادآزاد در ایران چه توجیهی دارد؟ به راستی سابقه روشن نسخه های جفری ساکس در به خاک سیاه نشاندن کشورهای اروپای شرقی و آمریکای لاتین درس عبرتی برای ما نخواهد بود؟ به فاصله چند روز پس از هشدار رهبرمعظم انقلاب که در حرم امام خمینی(ره) فرمودند:" اینکه یک کشوری اقتصادش را ادغام کند در اقتصاد جهانی، افتخار نیست؛ این خسارت است، این ضرر است، این شکست است." حضور فردی که غایت الگوهای اقتصادی اش هضم در اقتصادجهانی است در ایران اسلامی چه معنایی دارد؟امروز صحنه دانشگاه در جمهوری اسلامی باید به صحنه محاکمه امثال جفری ساکس بواسطه جنایت های اقتصادی، فقر، بیکاری و فلاکت در کشورهای اروپایی شرقی و آمریکای لاتین بشود نه اینکه عده ای غرب زده برای او فرش قرمز پهن کنند.

,

دیپلماسی "مسیر دوم" که یکی از مهمترین راهبردهای نفوذ امریکا در محافل علمی و آکادمیک ایران برای همراه سازی نخبگان کشورمان است، طی یک دهه اخیر از خطوط اصلی دستگاه دیپلماسی امریکا علیه انقلاب اسلامی بوده است. این مسئله زمانی حائز اهمیت می شود که بدانیم، یکی از نکات الگوی ساکس تلاش برای همسو کردن اقتصاددانان داخلی برای پیگیری نقشهٔ او بعد از ارتباطات اولیهٔ وی است.

,

نهادهای امنیتی باید مراقب باشند که سرشاخه های مرتبط با جفری ساکس برای پیاده کردن نسخه های منسوخ وی در داخل چه کسانی هستند؟ آیا هشدار رهبری مبنی بر نفوذ را جدی گرفته ایم؟ بعد از حضور آلن گودمن و جک استروا حضور چنین شخصی و ارتباط گیری با سرپل های داخلی چه پیامی دارد؟

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه