اخبار داغ

فرونشست زمین پیامد بی توجهی مسئولان/ فرودگاه میناب نیز طعمه فروچاله ها شد

فرونشست زمین پیامد بی توجهی مسئولان/ فرودگاه میناب نیز طعمه فروچاله ها شد
توسعه فروچاله ها و روند رو به رشد وقوع آنها در میناب با هجوم آب شور به سمت سفرهای زیرزمینی میناب بسیار نگران‌کننده است به گونه ای که همه روزه احشام مردم و حیواناتی نظیر گاو، شتر و.. در فروچاله ها سقوط می کنند و تلف می شوند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از میناب جنوب،ایجاد فرونشست زمین که کارشناسان از آن به عنوان" زلزله خاموش یا سرطان زمین یاد می کنند" در دشت های میناب یکی از مهمترین تهدیدات حیات شهرها و روستاها به شمار می رود که در اثر کاهش حجم مخزن و تخلیه آبخوان ها در دشت ها رخ می دهد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, میناب جنوب,

دشت میناب که در 100 کیلومتری شمال شرق بندرعباس واقع شده، از جمله دشت هایی است که در سال های اخیر در حال فرونشست شدید می باشد.

,

بدون شک هر گونه اهمال و سهل انگاری در بررسی اقدامات ضروری تخصصی و تامین و تخصیص اعتبار لازم در علاج بخشی و جلوگیری ادامه روند، منجر به تهدید امنیت کشور می شود.

,

میناب یکی از شهرستان های پر جمعیت هرمزگان است که سابقه تاریخی بسیار زیادی دارد که به لحاظ استقرار سد استقلال در آن، آب شرب بخش اعظمی از استان را تامین می کند.

,

 در سال های اخیر در کنار انتقال آب از سد میناب به مرکز استان(بندرعباس) و چند شهر دیگر، حفر چاه هایی تحت عنوان چاه های اضطراری در بستر رودخانه میناب و با هدف "تامین نیاز آب شرب بندرعباس و بندرخمیر موجب شده تا علاوه بر افت شدید سطح آب در آبخوان ها، درصد شوری آب در دشت میناب افزایش قابل توجهی پیدا کند.

,

یکی از پیامدهایی که این سد( سد استقلال ) برای دشت میناب دارد، نابودی تالاب منحصر به فرد "شور، شیرین و حرای میناب" است.

,

در حقیقت سدسازی در بالادست رودخانه شور و شیرین که به تالاب منتهی می شود در کنار حفر چاه های متعدد و برداشت از ژرفآب ها، موجب کاهش سطح آب زیرزمینی و در نتیجه فرونشست زمین در بخش وسیعی از دشت میناب شده است که از آن جمله می توان به شکاف ها و فروچاله های متعدد در حاشیه روستاهای کاشرانی، تمبک(بالا، پایین و وسط)، گورزانگ، تم بلوچان، باغگلان، تم بساط، تم گوهر، چلوگاومیشی، تالار، تمبانو، ملاجماتی، محمودی، گشنو، نصیرایی، شاه منصوری، حکمی، سرریگان، کلو، کلیبی، درخانه، سرباران، میرآباد، کلنتان، زهرایی، پازیارت، بلبلی، باغانی، شهوار، بندزرک، کولغ کاشی، گرازوئیه و بهمنی اشاره کرد.

,

به نظر می رسد اصلی ترین بحران که هم اکنون میناب با آن مواجه است پیشروی پدیده خطرناک فرونشست زمین در مناطق مختلف این شهرستان است چرا که سونامی فرونشست زمین، ایجاد فروچاله و شکاف های بزرگ در میناب به گونه ای پیشروی کرده که هم اکنون مرکز شهر میناب (محله سلیمانی واقع در بلوار آل محمد(ص) روبروی بیمارستان) و باند فرودگاه شهر میناب نیز دچار فرونشست شده و هر روز شاهد افزایش وسعت و نرخ فرونشست در مناطق مختلف میناب هستیم که این مسأله فوق‌العاده خطرناک در واقع عکس العمل فشار بر آبخوان های دشت میناب است.

,

توسعه فروچاله ها و روند رو به رشد وقوع آنها در میناب بسیار نگران‌کننده است به گونه ای که همه روزه احشام مردم و حیواناتی نظیر گاو، شتر و.. در فروچاله ها سقوط می کنند و تلف می شوند.

,

علاوه بر این، روند پیشروانه فروچاله ها در مناطق مختلف میناب خسارت زیادی به منازل مسکونی ساکنان، جاده ها، مدارس و فضاهای آموزشی، خانه های بهداشت و مراکز درمانی روستایی و باغات و اراضی مردم وارد ساخته و حتی بیم آن می رود که بخش یا بخش هایی از یک منطقه به یکباره در زمین بعلیده و فاجعه ای بزرگ در میناب رقم بخورد.

,

اما در کنار همه مسایل ذکر شده آنچه بیشتر از همه نگران کننده است و اکنون دشت میناب با آن مواجه می باشد، هجوم آب شور به سمت سفرهای زیرزمینی میناب و از بین رفتن سرزمین در این منطقه است.

,

دشت میناب از جمله دشت هایی است که در سال های اخیر به خاطر مرگ آبخوان ها در حال فرونشست شدید می باشد.

,

در این منطقه بارندگی سالیانه به حدی نبوده که برداشت های آب از منابع زیرزمینی در میناب را جبران کند به ویژه در سال های اخیر با وقوع خشکسالی در هرمزگان، میزان تغذیه منابع زیر سطحی کاهش شدیدی داشته است در حالی که برداشت ها از منابع آبی دشت میناب و انتقال بین حوضه ای آب از میناب افزایش یافته  تا جایی که بر اساس برخی گزارش های موجود، سطح ایستابی در برخی نقاط تا عمق 100(یکصد متری) متری پایین رفته است و این باعث شده تا فضای حفرات میان ذرات خاک خالی شود و در نتیجه نشست زمین رخ دهد به نحوی که در سال های اخیر، گودال ها، حفرات بزرگ و تونل هایی در زیر سطح ایجاد شده است.

,

رشد این گسیختگی ها تا سطح، به ویژه در بخش های نزدیک به کوهستان و یا جاهایی که رخنمون سنگی نزدیک سطح قرار دارند سبب ایجاد شکاف در سطح شده است.

,

ولی در بخش های مرکزی دشت با توجه به ضخامت زیاد و تراکم رسوبات، نشست و حرکات قائم به سمت پایین را سبب شده است.

,

باید این نکته را مد نظر قرار داد که علت اصلی پدیده مخرب فرونشست در میناب تحت‌تاثیر برداشت بی رویه و خارج از قاعده آب از منابع زیر زمینی است و تنها راه مهار این پدیده نیز قطع کامل برداشت ها از دشت و نجات سفره های زیرزمین در این شهرستان است.

,

نگران کننده در کنار سایر مسایل:در میناب هجوم آب شور به سمت سفرهای زیرزمینی میناب نگرانی از بین رفتن سرزمین.اقدام عاجل برای جبران و نجات دشت میناب نیاز است.

,

نتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه