اخبار داغ

نگاهی به مسجد جامع تاریخی شهرستان سراب

نگاهی به مسجد جامع تاریخی شهرستان سراب
مسجد جامع سراب قدیمیترین اثر دوران اسلامی در شهر سراب است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا به نقل از صدای سراب , مسجد جامع سراب یادگار قرن نهم هجری قمری است. این مسجد بدون مناره و گلدسته بوده از نظر ساختمانی عبارت است از یک شبستان بزرگ، یک حیاط کوچک، یک منبر و سه محراب . 36 ستون اصلی و 29 ستون کاذب و نیم ستون که طاقهای جناقی و گنبدهای مدور مسجد بر آنها نهاده شده است. درب ورودی شرقی دارای کتیبه ای مرمرین بوده است که با خط نسخ متداول دوره گورکانیان و ترکمانان آق قویونلو معاصر سلطنت ابوالنصر اوزون حسن آق قویونلو بوده و تاریخ آن به سال 875 هجری قمری ثبت شده است. این کتیبه به همراه یک کتیبه دیگر که در حفاریها و خاک برداری داخل مسجد در جریان مرمت و بازسازی مسجد پیدا شده بود فعلاً در سازمان میراث فرهنگی استان نگهداری می شود.

, شبکه اطلاع رسانی دانا, صدای سراب ,

مسجد دارای منبر چوبی 7 پله‌ بلندی است به طول 3/6 متر و به ارتفاع 2/10 متر و در بالای سطح شرقی , نام واقف آن با خط ثلث زیبا، از چوب سفید منبت‌کاری شده است.
مسجد جامع سراب سه محراب دارد که هر کدام از ویژگی‌های خاصی برخوردار است. یکی از این محراب‌ها بسیار نفیس و زیبا و از کاشی‌ لعابدار برجسته است و با وجود صدمات مختلفی که دیده است، باز هم از زیبایی قابل توجهی برخوردار است.

,
,

اخیراً در حفاریهای به عمل آمده که جهت تعمیرات انجام می گرفت معلوم گردید که مسجد فعلی بر روی یک مسجد بسیار قدیمی احداث گردیده که آثار آن دیده می شود.

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه